Blueline
Hej på er!

Har problem med att jag får en stor vattenansamling under altanen. ”Pölen”, som är 2x2 meter och cirka en halvmeter djup, samlas på utsidan av källartrappan och trycker in vatten under källartrappens grund.

Nåväl, jag har gjort en skåra 10 meter i berget innan jag byggde altanen för att få vattnet att ledas nedåt. Dock så rinner det inte som jag vill och jag behöver på något sätt fästa en uppsamlare/rör som jag drar vidare till en brunn.

Hur fäster jag plaströret på bästa sätt på berget? Kemankare kanske?
Lägger jag den bara på berget rinner det runt såklart.

Bifogar bild på rännan i berget där röret ska fästas, skyller bildkvalité på en mörk och kall decemberkväll..

En mörk bild som visar en skåra i berget med vattenansamling, där ett dräneringsrör ska fästas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All sorts infästning för betong fungerar i berg så det är endast din fantasi som sätter gränsen.

Blueline
Matti_75 Matti_75 skrev:
All sorts infästning för betong fungerar i berg så det är endast din fantasi som sätter gränsen.

Aha okej, tack!
Har du något förslag på smidigt förslag? Är ingen stor mängd som behövs.

Tvätta av berget, lägg dit röret och lägg på en slatt betong. Vill du göra det extra starkt dubbar du berget , dvs borrar ner korta bitar armeringsjärn som förankrar betongen i berget

• Gilla
dalaerik
  • Laddar…
Blueline
mexitegel mexitegel skrev:
Tvätta av berget, lägg dit röret och lägg på en slatt betong. Vill du göra det extra starkt dubbar du berget , dvs borrar ner korta bitar armeringsjärn som förankrar betongen i berget
Den tanken har slagit mig också. Jag har några kemankare kvar från altanbygget när jag satte stolparna i hål. Kan det funka möjligtvis eller glider det av berget kanske..
Alternativt kanske kallasfalt?

Jag hade lagt på betong, det du ska använda behöver ju täcka röret gott och väl och ha ordentlig fästyta mot betongen.

Blueline
Just det, har du rätt i. Känns meckigt att kladda med betong för den lilla ytan, men det kanske blir smidigast i slutändan. Man skulle uppfinna betong på tub

Det är en polymer, ingen betong i den tuben.

Blueline
mexitegel mexitegel skrev:
Det är en polymer, ingen betong i den tuben.
Okej.. det fungerar inte med andra ord? :thumbdown:

Min poäng är att en säck finbetong kostar 50 spänn på byggmax och du har blandat den på 5-10 minuter. Dristar mig till och med att säga att det både är enklare och håller garanterat jämfört med att kladda med en fogpistol.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.