Hej
Till att börja med så får ni ha lite överseende med min terminologi. Är ingen snickare, bara glad amatör som gärna gör saker själv.
Bor i radhus (mitt i längan) och har altan på baksidan som jag har bytt ut i sommar. Ska nu bygga ett uterum på detta. Nu till mitt problem. Ska lägga ett kanalplasttak på ett bjälklag men har problem hur jag fäster in balkarna i huset. Enklast är väl att illustrera med bilder som jag gjort i sketchup.
Balken 45x220 kommer jag skruva fast utefter hela sträckan eftersom möjlig infästning i den lutande delen (svarta och vita detaljerna i bild) inte passar med balkarnas cc. Balken kommer skruvas med Essve HEX 10x120.
Balkarna kommer att vara 45x195 och luta 7 grader.
Så hur fäster jag in balkarna enklast?
Kan jag använda konstruktionsskruv typ Essve ET-T 8.2x130? Hur fungerar det med vinkeljärn eller balkskor?
Helst vill jag ju dessutom att det ska bli en så snygg lösning som möjligt. Då tycker jag att balkskor och vinklar går bort...
mvh
Baeckman
Till att börja med så får ni ha lite överseende med min terminologi. Är ingen snickare, bara glad amatör som gärna gör saker själv.
Bor i radhus (mitt i längan) och har altan på baksidan som jag har bytt ut i sommar. Ska nu bygga ett uterum på detta. Nu till mitt problem. Ska lägga ett kanalplasttak på ett bjälklag men har problem hur jag fäster in balkarna i huset. Enklast är väl att illustrera med bilder som jag gjort i sketchup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Balken 45x220 kommer jag skruva fast utefter hela sträckan eftersom möjlig infästning i den lutande delen (svarta och vita detaljerna i bild) inte passar med balkarnas cc. Balken kommer skruvas med Essve HEX 10x120.
Balkarna kommer att vara 45x195 och luta 7 grader.
Så hur fäster jag in balkarna enklast?
Helst vill jag ju dessutom att det ska bli en så snygg lösning som möjligt. Då tycker jag att balkskor och vinklar går bort...
mvh
Baeckman
Jag hade satt balksko där jag vill ha reglarna och fäst dessa med en skruv på vardera sida. Lagt i balkarna och skruvat med en skruv snett in från vardera sida om balken. Sen hade jag tagit bort balkskorna och dragit en skruv till underifrån. På så vis hamnar alla balkar exakt lika och du får det lätt. Min bedömning är att det håller. Förhoppningsvis kan någon kunnigare svara om det faktiskt gör det. Att förborra skulle jag också rekommendera.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är verkligen ingen optimal lösning. Jag tycker du ska fundera på helt andra varianter. Vad är altantakets mått (längd o bredd)? Hur ser husets tak ut (framför allt lutning och takmaterial)? Med normala altanmått i snözon 2 kan lasten på takbjälkarnas inre upplag lätt bli 600 kg. Finns det risk för snöfickor, kan den bli avsevärt större.
Tack @Johan456 och @Matti_75 Ok, konstruktionsskruv verkar ju vara vägen att gå. Jag antar att Johan456 också menade konstruktionsskruv. Räcker det med tre. En från var sida och en underifrån? Kan man sätta skruvarna för tätt och förlora styrka? Är det lugnt sålänge man bara tänker på att träet inte spricker, dvs typ inte sätta dem i samma "spår" i träet?
@ArneTW bra ide men har inga kontakter i närheten. Det lustiga är att jag skulle kunna gjort det själv för 20 år sen. Då jobbade jag i en smidesverkstad med legotillverkning. Saknar att ibland kunna konstruera saker. Sitter idag på kontor och jobbar med datorer sen 20 år tillbaka...
@ArneTW bra ide men har inga kontakter i närheten. Det lustiga är att jag skulle kunna gjort det själv för 20 år sen. Då jobbade jag i en smidesverkstad med legotillverkning. Saknar att ibland kunna konstruera saker. Sitter idag på kontor och jobbar med datorer sen 20 år tillbaka...
Altantaket blir 6,5m brett och 3,4m djupt. 2 partier 3-delade skjutdörrar står 3 meter ut. Totalt 6 stycken takbalkar. Ytterbalkarna kommer belasta var sin 70 sparr som står på altan samt skruvas i väggen.J justusandersson skrev:Det är verkligen ingen optimal lösning. Jag tycker du ska fundera på helt andra varianter. Vad är altantakets mått (längd o bredd)? Hur ser husets tak ut (framför allt lutning och takmaterial)? Med normala altanmått i snözon 2 kan lasten på takbjälkarnas inre upplag lätt bli 600 kg. Finns det risk för snöfickor, kan den bli avsevärt större.
Husets tak är vinkel mot det svarta partiet. Alltså taklutning är 45 grader. Höjd på taket är 5-6 meter (övervåning plus vind som går att inreda (kanske nästa projekt...
Den där konstruktionsskruven tar ju trots allt rätt så stora laster. Om jag tolkar Essves guide (https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/1093189.pdf) rätt vill säga...
Kollar jag runt i området så har grannarna betydligt klenare konstruktioner. Men, det är inte lätt och det är därför jag ber om hjälp.
Hej!
Kan du inte öppna upp och fästa in takbjälkarna innanför?
Jag har under sommaren byggt uterum och hade en liknande situation där jag tog bort panelen och fäste takbalkarna innanför i takstolarna. Allt för att slippa se några fula balkskor. Använde Essve ET-T konstruktionsskruv.
Bifogar några bilder från byggtiden.
Jag har under sommaren byggt uterum och hade en liknande situation där jag tog bort panelen och fäste takbalkarna innanför i takstolarna. Allt för att slippa se några fula balkskor. Använde Essve ET-T konstruktionsskruv.
Bifogar några bilder från byggtiden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Problemet är ju att jag måste upp i den höjden jag har på bilden. Det innebär att jag måste ut ca 80mm från väggen innan jag når fram till balken. Blir inte snyggt.optimum skrev:
Har sett att man rekommenderar limträ i instruktionerna för taket. Kommer nog skifta till 42x180 limträ till balkarna istället. Tack för påminnelsen. Å andra sidan ändras ju inte mitt problem.
Snözon har jag koll på. Snözon 2 med 3 meter mellan bärpunkter vilket gör att jag klarar mig från tvärreglar. Inte helt omöjligt att jag drar dit det iaf. Videon är ok. Dokumentet jag länkade till är bättre...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skruvarna är inte problemet, utan det är sättet att använda träbjälkarna. Att göra ändarna kilformade är olämpligt. Dessutom tycker jag att 45x195 är en alltför klen dimension om den faktiska spännvidden är 3 meter. Antingen gör du som @optimum föreslår och sätter en balk mot väggen eller så gör du en fristående pelar/balk konstruktion som står en bit ut från väggen och som bjälkarna kan vila på. Om taklutningen på huset är 45° bör du räkna med rätt rejäla snölaster. Kanalplasttak kan man inte gå upp och skotta.
Tack. Har inte orkat ta bort panelen och kolla innanför än. Kommer nog göra det i helgen om tiden tillåter. Har enbart kollat med att dra några långa skruvar i panelskarvarna, dvs där det sitter spik. Drog en 100 skruv som drog hela vägen in. Men jag ska absolut ta en titt under. Det är ju lite förutsättningen för det hela.H henrikpalm skrev:Hej!
Bifogar några bilder från byggtiden.[bild] [bild]