Hej!

Filar på ett husbåtsprojekt där ett lösvirkeshus i två våningar kommer att byggas på en sammansättning av tre stycken betongbryggor. Då betongbryggorna kommer i standardutförande sitter jag med lite utmaningar när det kommer konstruktion av sockel och infästning av syll.

Jag hade föredragit att syllen fäster direkt på kanten av betongplattformen så att kanten ner mot vattnet agerar som sockel. Men jag kommer att behöva fästa syllen ca 1 meter in från kanten. Då betongen inte har någon avrinning kommer vatten att samlas mot syllarna och jag förutspår att det blir problem i framtiden.

Har gått i tankar om att bygga upp en ny sockel med leca/lättbetong och sedan fästa syllen i dessa. Problemet med att det inte finns någon avrinning kvarstår dock. Vill inte göra för mycket ingrepp i själva betongbryggan då det är extremt viktigt att fukt inte letar sig in och korroderar armeringen. Är även väldigt begränsad när det kommer till höjden på huset då detta har inverkningar på komfort, urval av marinor och ökar vindlasterna.

Är det någon som har någon smart lösning på detta hade jag varit enormt tacksam!

Diagram av betongplattform med träsyll på toppen, visar konstruktion för lösvirkeshus på husbåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även kikat på detta som alternativ

Diagram över syllisolering med z-plåt, betongspår fyllt med tätning, och märkning av syll.
Skapa konto

Kan du gjuta på ett nytt lager så du får fall ut åt alla riktningar? Risken men din tänka lösning som jag ser är att du ändå får stående vatten som betongen kan suga?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Kan du gjuta på ett nytt lager så du får fall ut åt alla riktningar? Risken men din tänka lösning som jag ser är att du ändå får stående vatten som betongen kan suga?
Det är en möjlighet. Det är dock ingen vanlig betong som används i betongbryggor då den ska vara vattentät. Så stående vatten på betongen ska inte vara något problem. Med det sagt tror jag att den typen av betong kan vara lite krånglig att gjuta ny betong på då den inte suger något vatten.

Du skulle kanske kunna gjuta en sarg runt om du är nojig för att såga. Alt. hör av dig till tillverkaren och kolla.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Du skulle kanske kunna gjuta en sarg runt om du är nojig för att såga. Alt. hör av dig till tillverkaren och kolla.
Ja det är ett bra alternativ, ska fundera lite på det! Tack för hjälpen!

Det är inget problem att gjuta på din betong. Det bästa är som du tänkt men skippa levan och gjut en vattentät sarg med isolering i så har du problemet ur världen. Alternativt ett tätskikt på sargen och en bit ut på betongen som du kan täcka med en plåt för utseendet skull.
En plåt är inte tillräckligt tät i skarver för stående vatten

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är inget problem att gjuta på din betong. Det bästa är som du tänkt men skippa levan och gjut en vattentät sarg med isolering i så har du problemet ur världen. Alternativt ett tätskikt på sargen och en bit ut på betongen som du kan täcka med en plåt för utseendet skull.
En plåt är inte tillräckligt tät i skarver för stående vatten
Tack för svar! Förstår jag dig rätt om du tänker något i den här stilen? Innan gjutning skulle man isf. kunna sätta ner expanderbultar i betongbryggan som både agerar armering för den nya gjutningen samt fästpunkt för syllen.
Diagram som visar konstruktion med expanderbult, syll, betong och isolering för inomhus och utomhus, relaterat till byggprojekt.
Skapa konto
Expanderbult i metall med gängad del och bricka, används för att fästa och förstärka konstruktioner i betong.
Skapa konto

Ska du inte isolera neråt? Jag skulle nog överväga att gjuta en rejäl välarmerad plint att ställa huset på, du vill ju inte att bryggorna ska kunna röra sig individuellt. Gjuter du ihop dom så bör det vara tillräckligt.

L Liljeros skrev:
Ska du inte isolera neråt? Jag skulle nog överväga att gjuta en rejäl välarmerad plint att ställa huset på, du vill ju inte att bryggorna ska kunna röra sig individuellt. Gjuter du ihop dom så bör det vara tillräckligt.
Hej Liljeros och tack för din input!

Jag kommer med största sannolikhet behöva sätta ihop bryggorna med en kraftig stålbalk längs med kortsidorna för att förhindra individuell rörelse. Det är rätt stora krafter när en våg rör sig vinkelrätt mot bryggorna och vill helst ta upp denna kraft så nära centrum som möjligt.

Simuleringsbild av kraftfördelning i en konstruktion med två sektioner, gul pil pekar uppåt, indikerar tryck mot centrum.
Skapa konto
Illustration av en byggnadskonstruktion med två blå rektanglar, en stålbalk, och en grön markering i centrum. Gul pil pekar uppåt.
Skapa konto

Kraftupptagning i sockel vs utanpåliggande balk

Bryggorna har en kärna av EPS som är ca 1 meter tjock. Runt detta är det armerad betong med en väggtjocklek på 8 cm. Så nedåt är de väldigt välisolerade. Det problematiska är dock att värmen kommer att ledas längs med ytskiktet av betongplattan samt genom den nya betongsockeln. Vill hålla bygghöjden så låg som möjligt så har satt höjden på sockeln till 15 cm. Tänkte fylla på med isolering under golvvärmen tills man når en rimlig höjd till ytterdörrens golvtröskel. Tar gärna emot input till denna lösningen!

Tvärsnitt av vägg och golv med isolering, microcement på golvgips, 30 mm spårad EPS för golvvärme och 120 mm EPS-isolering, samt OSB/gips.
Skapa konto

Föreslagen konstruktion

Betongbrygga med armerad betong runt en kärna av EPS, utformad för stabilitet och isolering. Visar även detaljer av konstruktionens hörn och yta.
Skapa konto

Konstruktion betongbrygga med EPS invändigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.