Hej alla!

Nu börjar det närma sig det sista inför bygget och som lite kuriosa skulle det vara intressant att höra hur ni andra tycker att det skall göras.

Huset har ett antal stålbalkar infällda i mellanbjälklaget för att undvika bärande konstruktioner under.
I dessa balkar (tror det är HEA-balkar) så skall mellanbjälklaget sättas in enligt bilderna nedan.
Bild1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild2.PNG
Skapa konto

De infällda stålbalkarna ser ut så här:
Bild3.PNG

Finns det någon lösning för att fästa mellanbjälklaget i stålet på H-balken?
Eftersom balkarna kommer på plats före reglarna så kommer man få vika in dem och då kan man kanske inte ha fästen för varje regel. Tänker mig att egenvikten på mellanbjälklaget löser det mesta och att reglarna håller sig på plats med kottlingar + skruv / lim i spånskivorna på golvet samt bärläkten i taket nedan.

Med vänlig hälsning Richard

• Gilla
Styre
  • Laddar…
Svetsa eller skruva med självborrande skruv fast BMF vinklar.

Oki doki. En annan variant jag tänkte var att borra hål igenom stålbalken och skruva uppifrån / nerifrån.

/ Richard

peternicklas
Kottla i varje ände så sitter de fast och de kan inte vika sig.

Använd balkstroppar:

Skärmklipp 030.JPG
Skapa konto

bild från JOMA Beräkningshandbok

Redigerat:
Vad har du för HEA balk?
I mitt fall hade jag HEA 180 och 45x220 bjäklag vilket medgav efter urjackning att jag kunde skruvlimma 45+40 mm träregel ovanför stålbalken. En på var sida om varje bjälke, ca 60cm in på varje bjälke.

• Gilla
Mousa
  • Laddar…
@Fahlis - det hade jag faktiskt inte sett förrut. Det skall jag kolla upp!

@JOW - HEA 220, det hade förståss vart trevligt att få till något sådant men jag är rädd att det hade byggt för mycket.

Med vänlig hälsning Richard

• Gilla
davidcn
  • Laddar…
Skjut fast vinklar med en bultpistol.

Ja, din stålbalk är ju lika hög som bjälklaget så mitt förslag är inget alternativ för dig.

Slipa bort galvet om du ska svetsa byggvinklar.

När mitt hus byggdes var det planerat för balkstroppar enligt fahlis skiss.
Men byggaren struntade i dessa.
Han skruvlimmade en 45x70 regel ovanpå underramarna/golvreglerna i stället.

Reglarna var 220 och blev alltså 290 mm, HEA-balken var 200 mm.
Oinredd vindsvåning ovanpå 290 mm bjälklaget.

P
Vi sökte också runt på forumet för att se hur man kunde lösa det. I vårt fall var det 2 pelare av vkr 70x70x4 som blev till kkr, ca 2,5m höga. Med en HEA200 ovanpå a ca 5m. Ifall någon letar svar precis som jag gjorde...

• Bild på insidan av ett pågående byggprojekt med träbjälkar och isoleringsmaterial i ett oupplyst loft- eller vinden.
    Skapa konto
  • Uppbyggnad av en stålbalk HEA200 vilar på två kkr-pelare med vinkeljärn förstärkningar i en pågående renovering.
    Skapa konto
@Smillan1000 Hur fäste ni balken på pelarna?
Vi kommer ha ganska exakt samma lösning som ni, vill gärna se förslag på hur man gör. :)

P
F flimsy skrev:
@Smillan1000 Hur fäste ni balken på pelarna?
Vi kommer ha ganska exakt samma lösning som ni, vill gärna se förslag på hur man gör. :)
Det svetsades. Jag var lite orolig iom brandrisken med trä osv som torkat under 45 år, men det gick bra. Hade blöta handdukar omkring samt brandsläckare. Nedre delen avpelsrna svetsades på en platta på ca 15x30cm för avlastning, som i sin tur står på grundmuren och hålla med expanderbultar.

• Svetsad stålpelare fästad på platta med synliga svetsskarvar, omgiven av trä och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Tack! Får se hur vi löser det, men misstänker att det blir nåt liknande.

Anonymiserad 255302 skrev:
Vi sökte också runt på forumet för att se hur man kunde lösa det. I vårt fall var det 2 pelare av vkr 70x70x4 som blev till kkr, ca 2,5m höga. Med en HEA200 ovanpå a ca 5m. Ifall någon letar svar precis som jag gjorde...
Borrade ni hål i hea-balken och bultade fast vinklarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.