Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Hej alla!
Nu börjar det närma sig det sista inför bygget och som lite kuriosa skulle det vara intressant att höra hur ni andra tycker att det skall göras.
Huset har ett antal stålbalkar infällda i mellanbjälklaget för att undvika bärande konstruktioner under.
I dessa balkar (tror det är HEA-balkar) så skall mellanbjälklaget sättas in enligt bilderna nedan.
De infällda stålbalkarna ser ut så här:
Finns det någon lösning för att fästa mellanbjälklaget i stålet på H-balken?
Eftersom balkarna kommer på plats före reglarna så kommer man få vika in dem och då kan man kanske inte ha fästen för varje regel. Tänker mig att egenvikten på mellanbjälklaget löser det mesta och att reglarna håller sig på plats med kottlingar + skruv / lim i spånskivorna på golvet samt bärläkten i taket nedan.
Med vänlig hälsning Richard
Nu börjar det närma sig det sista inför bygget och som lite kuriosa skulle det vara intressant att höra hur ni andra tycker att det skall göras.
Huset har ett antal stålbalkar infällda i mellanbjälklaget för att undvika bärande konstruktioner under.
I dessa balkar (tror det är HEA-balkar) så skall mellanbjälklaget sättas in enligt bilderna nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De infällda stålbalkarna ser ut så här:
Finns det någon lösning för att fästa mellanbjälklaget i stålet på H-balken?
Eftersom balkarna kommer på plats före reglarna så kommer man få vika in dem och då kan man kanske inte ha fästen för varje regel. Tänker mig att egenvikten på mellanbjälklaget löser det mesta och att reglarna håller sig på plats med kottlingar + skruv / lim i spånskivorna på golvet samt bärläkten i taket nedan.
Svetsa eller skruva med självborrande skruv fast BMF vinklar.
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Oki doki. En annan variant jag tänkte var att borra hål igenom stålbalken och skruva uppifrån / nerifrån.
/ Richard
/ Richard
Vad har du för HEA balk?
I mitt fall hade jag HEA 180 och 45x220 bjäklag vilket medgav efter urjackning att jag kunde skruvlimma 45+40 mm träregel ovanför stålbalken. En på var sida om varje bjälke, ca 60cm in på varje bjälke.
I mitt fall hade jag HEA 180 och 45x220 bjäklag vilket medgav efter urjackning att jag kunde skruvlimma 45+40 mm träregel ovanför stålbalken. En på var sida om varje bjälke, ca 60cm in på varje bjälke.
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
@Fahlis - det hade jag faktiskt inte sett förrut. Det skall jag kolla upp!
@JOW - HEA 220, det hade förståss vart trevligt att få till något sådant men jag är rädd att det hade byggt för mycket.
@JOW - HEA 220, det hade förståss vart trevligt att få till något sådant men jag är rädd att det hade byggt för mycket.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När mitt hus byggdes var det planerat för balkstroppar enligt fahlis skiss.
Men byggaren struntade i dessa.
Han skruvlimmade en 45x70 regel ovanpå underramarna/golvreglerna i stället.
Reglarna var 220 och blev alltså 290 mm, HEA-balken var 200 mm.
Oinredd vindsvåning ovanpå 290 mm bjälklaget.
Men byggaren struntade i dessa.
Han skruvlimmade en 45x70 regel ovanpå underramarna/golvreglerna i stället.
Reglarna var 220 och blev alltså 290 mm, HEA-balken var 200 mm.
Oinredd vindsvåning ovanpå 290 mm bjälklaget.
Vi sökte också runt på forumet för att se hur man kunde lösa det. I vårt fall var det 2 pelare av vkr 70x70x4 som blev till kkr, ca 2,5m höga. Med en HEA200 ovanpå a ca 5m. Ifall någon letar svar precis som jag gjorde...
Det svetsades. Jag var lite orolig iom brandrisken med trä osv som torkat under 45 år, men det gick bra. Hade blöta handdukar omkring samt brandsläckare. Nedre delen avpelsrna svetsades på en platta på ca 15x30cm för avlastning, som i sin tur står på grundmuren och hålla med expanderbultar.F flimsy skrev:
Borrade ni hål i hea-balken och bultade fast vinklarna?Anonymiserad 255302 skrev:
Klicka här för att svara