Har nyligen satt upp Ikeaskåp i grovköket. Eftersom jag ändå drog om el och vatten i väggen passade jag på att kortla och gipsa om längs större delen, men de yttre fästpunkterna i de yttre skåpen hamnade över gammalt gips. Jag körde molly där och det kändes väldigt stabilt. Jag skulle inte tveka att sätta alla skåpen med enbart molly om det inte gick att få till på något annat sätt enkelt. Sedan skruvar man ju ihop alla skåpen i sidorna så lasten sprids ju över hela konstruktionen till viss del.

Har nu rivit bort det gamla köket och synat väggen. Skivorna är stenhårda och 11 mm tjocka. Att dom har vittrat sönder stämmer inte i mitt hus iaf. Boarden är spikad på vertikala reglar, så jag tänkte komplettera med lite skruv. Sen får det bli M6 dubbel-molly - 2st i 60-skåpen och 3 st i 80-skåpen i kombination med IKEAS infästning. Sen kommer jag att ställa överskåpen på en kakellist i nederkant.

mvh/ Lasse

PS. Det gamla köket från -72 satt med M6-molly, två i varje överskåp.

Infästningarna är allt annat än klena... Klarar runt 200kg styck.. Om något skulle gå sönder är det snarare väggen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.