7 678 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Infällt uttag utomhus, bygghöjd
Sätter panel och ska ha ett par infällda eluttag på fasaden. Om jag inte har missförstått så kan man köra med en vanlig 60 apparatdosa som man sen monterar ett ip44 klassat eluttag i med tätningsdamask tex: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=125053&category_id=388
Min fundering är ifall denna tätningsdamask bygger något eller om det duger att jag sätter apparatdosan i nivå med utsida panel så som man gör när man gipsar?
Hade varit enklare om jag redan köpt eluttaget men förhoppningsvis vet nån här svaret
En bonusfråga: gå in med flexslangen uppifrån eller nerifrån i apparatdosan?
Min fundering är ifall denna tätningsdamask bygger något eller om det duger att jag sätter apparatdosan i nivå med utsida panel så som man gör när man gipsar?
Hade varit enklare om jag redan köpt eluttaget men förhoppningsvis vet nån här svaret
En bonusfråga: gå in med flexslangen uppifrån eller nerifrån i apparatdosan?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Skruva inte fast dosan utan sätt en klammer på slangen och lämna den hängande. Då kan du justera dosans placering lite så att den kommer mitt i en panelbräda och inte i en skarv. Blir snyggare. Så som svar på din fråga, det är samma sak som vid gipsning.
Spelar ingen roll.
Kan nämna att uttaget du länkade till även finns i svart. Är riktigt snyggt!

//Patrik
Spelar ingen roll.
Kan nämna att uttaget du länkade till även finns i svart. Är riktigt snyggt!

//Patrik
Redigerat:
Jag skulle gå in med slangen ovan ifrån, ifall att det skulle bli kondens, slangen kommer ju inifrån. Man vet ju aldrig om det kallt ute och solen ligger på exempelvis. Beroende på hur det ser ut med luftspalten skulle jag isf gjort ett dräneringshål i botten på dosan. Jag har faktiskt satt infällda uttag i min fasad och satte då scenildosor (multidosor) som jag sågade upp för efter panelen var satt.
Det var så jag tänkte men sen läste jag om nån som gjorde tvärtom och blev fundersam. Dräneringshål i dosan var dock nåt jag inte tänkt på men låter mycket vettigt!chillberg skrev:Jag skulle gå in med slangen ovan ifrån, ifall att det skulle bli kondens, slangen kommer ju inifrån. Man vet ju aldrig om det kallt ute och solen ligger på exempelvis. Beroende på hur det ser ut med luftspalten skulle jag isf gjort ett dräneringshål i botten på dosan. Jag har faktiskt satt infällda uttag i min fasad och satte då scenildosor (multidosor) som jag sågade upp för efter panelen var satt.
Har du nån länk till en scenildosa? Funkar annars rotdosor att använda utomhus?
Senildosa är bara ett annat ord för rotdosa
Det är samma dosa bara ett lite roligare namn eftersom man kan rädda en installation där man glömt att montera dosa före väggskivor eller liknande därav senildosaDanne_83 skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Senildosa och ROTdosa är samma sak. Riktiga namnet är Multidosa. ELKOs ROTdosa är bäst.
Dock tycker jag att du ska använda riktig apparatdosa.
//Patrik
Dock tycker jag att du ska använda riktig apparatdosa.
//Patrik
Klicka här för att svara