11 352 läst ·
28 svar
11k läst
28 svar
Infällda vägghögtalare
Med tanke på placeringen antar jag att högtalarna kommer att användas för att skapa lite bakgrundsmusik snarare än finlyssning. Då finns det alternativ på biltema som kommer att svara mot dina behov.
Med din placering kommer du inte få någon högklassig återgivning (om än väldigt trevligt allmänljud) och jag tycker det är slöseri att lägga mycket pengar på högtalarna. Det kan man göra om man ska bygga en bio eller ett lyssningsrum med infällda högtalare som får goda förutsättningar och bra placering.
Mina 2 cent
Med din placering kommer du inte få någon högklassig återgivning (om än väldigt trevligt allmänljud) och jag tycker det är slöseri att lägga mycket pengar på högtalarna. Det kan man göra om man ska bygga en bio eller ett lyssningsrum med infällda högtalare som får goda förutsättningar och bra placering.
Mina 2 cent
Ja, det är sant, högtalarna kommer att komma relativt högt, nära taket, vilket säkert inte är "HiFi idealiskt".Bänkt skrev:Med tanke på placeringen antar jag att högtalarna kommer att användas för att skapa lite bakgrundsmusik snarare än finlyssning. Då finns det alternativ på biltema som kommer att svara mot dina behov.
Mina 2 cent
Samtidigt klingar inte Biltema riktigt bra i mina öron.
Jag är nog trots allt inne på det jag såg från början, dvs ett par DLS426 för 1350 paret.
Har ett par äldre mindre DLS i hobbyrummet idag och de låter kanon!
Nej, men Du får ett bättre ljud. Bose har t ex färdiginbyggda högtalare och dom är ok.JonasBj skrev:
MEN... hade jag valt om idag igen, så hade det blivit Canton. Tycker dom faktiskt är bättre än Sonance och Preference. Fast i 95% av fallen används dom som "skval" högtalare och då spelar det ingen roll.
Tja.... Då hade jag använt t ex Giras radiomodul istället. www.gira.de. Istället för att rota i taket.
Ett bra tips är att göra det ordentligt från början. Speciellt i taket då det är ett h-vete att förändra om det skulle önskas framöver. Att snickra ihop en låda och fästa mellan/i bjälkarna är lätt så det är knappst merjobb.
Gör Du det ordentligt från början istället. Det hade jag gjort.
Ett bra tips är att göra det ordentligt från början. Speciellt i taket då det är ett h-vete att förändra om det skulle önskas framöver. Att snickra ihop en låda och fästa mellan/i bjälkarna är lätt så det är knappst merjobb.
Gör Du det ordentligt från början istället. Det hade jag gjort.
Har inte fått dem ännu, förhoppningvis kommer de i nästa vecka. Återkommer!
1 par kommer att sitta rätt nära taket så det är väl inte HiFi idealiskt.
Dock kommer jag att koppla in en subwoofer och återmata signalen till förstärkare vilket gör att vägghögtalarna slipper den lägst basen.
1 par kommer att sitta rätt nära taket så det är väl inte HiFi idealiskt.
Dock kommer jag att koppla in en subwoofer och återmata signalen till förstärkare vilket gör att vägghögtalarna slipper den lägst basen.
Jag kan tänkte mig att man betalar mer för inbyggnadshögtalare än motsv bil på grund av kluriga infästningsanordningar, fronter i olika färger som enkelt går att plocka av/på osv
Själva ljudkvaliten är nog inte så stor skillnad om man jämför "bra" högtalare.
Själva ljudkvaliten är nog inte så stor skillnad om man jämför "bra" högtalare.
Klicka här för att svara