Eller rättare sagt lättbetongvägg. Det är inga problem att borra och fräsa i väggen men min avsikt är att sätta upp nytt antennuttag, rj45 uttag m.m.

Bör jag helt lägga ner planerna på infällda uttag i befintlig vägg och köra utanpåliggande? Jag vet att det finns ROT dosor men jag undrar hur lätt det blir att borra upp sådana hål i en lättbetongvägg.

Vad tror ni?

Jag har borrat upp i mitt hus för några ROTdosor.
Inte särskilt svårt, precis som du säger.
Det dammar däremot ngt enormt.

Numera föredrar jag oftast utanpåliggande!

Utanpåliggande tycker jag ger billig intryck.. Och ej så snyggt. Hellre infällda.

Men smaken e som baken ;)

rotdosor är till för skivväggar !

Vad använder man till lättebetongväggar? Det kanske inte finns när väggarna redan är uppe?

ampere skrev:
rotdosor är till för skivväggar !

Ska du fräsa hål kan du väl lika gärna köra med vanliga dosor och sedan pusta igen. ROT-dosorna tillför ju bara något extra då man eftermonterar i befintlig skivvägg.

Ok. Hur mycket bygger vanliga dosor ungefär? Innåt alltså.

5cm ungefär

Ok. Finns dom som är helt runda som typ so ROT dosorna ser ut fast inte lika djupa?

Titta på elbutik.nu. Där finns en rotdosa som är 35mm djup.

Observera att det är på vippen att ett vägguttag får plats (men det går), en normal strömbrytare bygger inte speciellt djupt.

Jag har använt sådana för att fälla in 2 vägguttag och en strömbrytare i sidan på köksskåp som utgör en köksö. Sticker bara in 2mm i själva skåpet (16mm stomme + 16mm täcksida).

S
brevik skrev:
...antennuttag, rj45...
fräs på du, det blir absolut snyggast än att ha en massa kablar eller list utanpå. även fast dessa säkerligen kommer att målas in... skaffa dig ett par TED-dosor och klipp stussarna i änden du inte använder eller då som sagt multidosor (senildosor/rotdosor).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.