3 309 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Infällda spottar i taket, hjälp mig:-)
Finns de nån vänlig själ här som kan det här o skulle vilja hjälpa mig med tips?
Jag hade tänkt att i vårat nybyggda hus istället för o ha "vanliga" lampor här o där, ha infällda spottar i taket, i hall, vardagsrum o kök (öppen planlösning) även badrummet o kanske vid trappen upp oxå... Alltså nästan överrallt på nedervåningen, nu undrar jag vilket avstånd emellandom bör de vara för o få ett bra ljus över de stora hela? Vilken V. ska jag välja? O undrar oxå...hade tänkt ha dimmer till dom, hur funkar de e egentligen me elförbrukningen? Alltså drar de lika mkt när dom e fullt på..el. mindre "På" o överlag blir de stor skillnad på elförbrukningen me en massa spottar i taket? Som ni förstår e jag en riktig nybörjare på de här :-[
Jättetacksam för svar!
Mvh S
Jag hade tänkt att i vårat nybyggda hus istället för o ha "vanliga" lampor här o där, ha infällda spottar i taket, i hall, vardagsrum o kök (öppen planlösning) även badrummet o kanske vid trappen upp oxå... Alltså nästan överrallt på nedervåningen, nu undrar jag vilket avstånd emellandom bör de vara för o få ett bra ljus över de stora hela? Vilken V. ska jag välja? O undrar oxå...hade tänkt ha dimmer till dom, hur funkar de e egentligen me elförbrukningen? Alltså drar de lika mkt när dom e fullt på..el. mindre "På" o överlag blir de stor skillnad på elförbrukningen me en massa spottar i taket? Som ni förstår e jag en riktig nybörjare på de här :-[
Jättetacksam för svar!
Mvh S
Jag har arbetat med belysning och förespråkar ALLTID många ljuskällor+dimmer för att få ett så mjukt och skuggfritt ljus som möjligt. Det beror också på vad man har för vinkel i reflektorn på halogenglödlampan. Det finns lite olika och du bör välja en som ger en så bred vinkel som möjligt om du bara vill ha allmänljus.
1 spot/ m2 är inte alls för mycket och det finns nätta armaturer som inte blir för dominerande i utseende.
Lycka till!!
1 spot/ m2 är inte alls för mycket och det finns nätta armaturer som inte blir för dominerande i utseende.
Lycka till!!
Vinkel i reflektorn? Hmm förstår inte va du menar? Menar du att ljuset ska spridas så långt som möjligt på sidorna? :-[ Men kanske kan ta me de när vi ska köpa lampor...Men hur blir de me elförbrukningen? Blir de mkt dyrare när man har en massa lampor överrallt en o ha nån här o där bara? Sorry, men jag e verkligen nybörjare på de här...en massa nya saker man måste lära sig när man ska bygga hus :-/
mvh S
mvh S
12V halogen finns med olika spridningsvinklar , från 10 till 60 grader.Bredare vinkel =mer allmänt ljus.Glödlampan håller längre om man dimmar den.
Ju mer lampor desto större förbrukning förstås,sedan beror det på hur mycket ni har det tänt.
Alla ska ha infällt överallt nu ...ingen som blir trött på det?
Ju mer lampor desto större förbrukning förstås,sedan beror det på hur mycket ni har det tänt.
Alla ska ha infällt överallt nu ...ingen som blir trött på det?
Ok tack för svar
Hur funkar de med kontakter oså? Alltså man kan väl koppla ihop typ tre o tre. om ni förstår hur jag menar? Så att man kan välja o inte ha allihop i gång samtidigt? Kan man göra så..men de blir en hel del kontakter isåfall :-/
Är det någon som vet vad elektrikern tar för att sätta infällda spottar (per styck) i tak vid nybygge?
Ska man ta 230´s - som elektrikern verkar förespråka?
Vilken är prisskillnaden mot den andra sorten ?
(En extremt elokunnig byggare har talat.../B)
Ska man ta 230´s - som elektrikern verkar förespråka?
Vilken är prisskillnaden mot den andra sorten ?
(En extremt elokunnig byggare har talat.../B)
spot 250:-+del i trafo 65:-+ appadosa 20:-+del i kopplingsdosa5:-+
1 arbetstimme350:-+montmatrl 34:-=714:- per infälld downlight
baserat på vinga plate för apparatdosa, sen finns det väl hur många priser som helst beroende på downlight,elektriker, förutsättningarna i huset mm mm
1 arbetstimme350:-+montmatrl 34:-=714:- per infälld downlight
baserat på vinga plate för apparatdosa, sen finns det väl hur många priser som helst beroende på downlight,elektriker, förutsättningarna i huset mm mm
Klicka här för att svara