5 000 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
infällda spots utan att sänka taket?
En fråga från en grönis på området;
Har ett enplans 60-talshus med (inner)tak av råspont med kutterspånsisolering på. Vi ska nu renovera och ta bort de konstiga frigolitplattor som har suttit i taket sedan tidernas begynnelse och ersätta med gips med infällda spots.
Hur ska vi bäst gå till väga?
Helst vill vi naturligtvis sänka taket så lite som möjligt...
-Ska man ha 12 eller 220V? Tänker att 12V kräver många lampor för att få tillräcklig belysning, det ska vara enda belysning i en ganska stor hall. Så vill man gärna slippa en stor transformatorsklump om det går. Men man måste väl ha större utrymme bakom på 220V?
-Kan man såga upp hål mot vinden (förmodligen med ett härligt regn av kutterspån som följd) och sticka upp någon form av kopp bakom spottarna? Om inte, är nedregling 12-15 cm enda alternativet??
Tacksam för hjälp!
Har ett enplans 60-talshus med (inner)tak av råspont med kutterspånsisolering på. Vi ska nu renovera och ta bort de konstiga frigolitplattor som har suttit i taket sedan tidernas begynnelse och ersätta med gips med infällda spots.
Hur ska vi bäst gå till väga?
Helst vill vi naturligtvis sänka taket så lite som möjligt...
-Ska man ha 12 eller 220V? Tänker att 12V kräver många lampor för att få tillräcklig belysning, det ska vara enda belysning i en ganska stor hall. Så vill man gärna slippa en stor transformatorsklump om det går. Men man måste väl ha större utrymme bakom på 220V?
-Kan man såga upp hål mot vinden (förmodligen med ett härligt regn av kutterspån som följd) och sticka upp någon form av kopp bakom spottarna? Om inte, är nedregling 12-15 cm enda alternativet??
Tacksam för hjälp!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Titta på elrubriken och sök där så hittar du massor.
Där finns även en debatt mellan förespråkare för 230V och 12V. Men i princip så är det så att antalet lampor har inte med spänningen att göra. Det styrs av wilken effekt (20W, 35W eller 50W) som du väljer. men en väldigt viktig faktor är också vilken spridningsvinkel som lampan har. Dvs hur stor yta träffas av ljuset.
Det verkar som om alla är överens om att 12V har bättre vekrningsgrad, dvs mer av den el man skickar till lampna blir ljus, mindre blir värme. Dessutom så kan man köpa 12V lampor med större variation på spridning, så det blir lättare att med färre lampor få den ljusbild man vill ha.
Transformatorer är inte så himla stora, men kan ändå vara besvärliga att placera på ett bra sätt efterssom de måste placeras inom 2 m från lampan.
När det gäller skyddsburkar så finns det sådana, men de är betydligt större än hålet i taket, så du bör antingen placera dem uppifrån eller såga ett större hål i taket, som du sedan lagar med gipsskivan.
Där finns även en debatt mellan förespråkare för 230V och 12V. Men i princip så är det så att antalet lampor har inte med spänningen att göra. Det styrs av wilken effekt (20W, 35W eller 50W) som du väljer. men en väldigt viktig faktor är också vilken spridningsvinkel som lampan har. Dvs hur stor yta träffas av ljuset.
Det verkar som om alla är överens om att 12V har bättre vekrningsgrad, dvs mer av den el man skickar till lampna blir ljus, mindre blir värme. Dessutom så kan man köpa 12V lampor med större variation på spridning, så det blir lättare att med färre lampor få den ljusbild man vill ha.
Transformatorer är inte så himla stora, men kan ändå vara besvärliga att placera på ett bra sätt efterssom de måste placeras inom 2 m från lampan.
När det gäller skyddsburkar så finns det sådana, men de är betydligt större än hålet i taket, så du bör antingen placera dem uppifrån eller såga ett större hål i taket, som du sedan lagar med gipsskivan.
Vid lite närmre eftersökningar hittade jag mycket riktigt många och långa trådar om vilket volttal som är bäst. Ojojoj, tur att jag bara ska renovera och inte bygga nytt, allt man måste ta ställning till skulle ju knäcka en innan man ens hunnit till stommen...
Kvarstår frågan som egentligen var min huvudfråga;
Är det bäst att bita i det lite sura äpplet och sänka taket så mycket som krävs för spottarna, eller kan man såga upp taket och stoppa upp dem på vinden?
Kvarstår frågan som egentligen var min huvudfråga;
Är det bäst att bita i det lite sura äpplet och sänka taket så mycket som krävs för spottarna, eller kan man såga upp taket och stoppa upp dem på vinden?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Klart att det går att stoppa upp dem på vinden. Så länge du bara följer lamptillverkarens restriktioner för avstånd till brännbart material, genom att installera rätt sorts skyddsburk.
Sedan gäller det ev. att undvika kondensproblem (som också avhandlas i flera trådar). Om du monterar på vinden så kommer ju dels isoleringen ovanpå burkarna att bli tunnare (kanske kan undvikas) än vad den är på övriga vinden, då kan det bli en kall yta inne i skyddsburken med kondensrisk. Dels så "punkterar" ju skyddsburken den ångspärr som kan finnas i taket (men om ni hare kutterspånsisolring så är huset troligen så gammalt att ni ändå inte har någon plastfolie i taket).
Sedan gäller det ev. att undvika kondensproblem (som också avhandlas i flera trådar). Om du monterar på vinden så kommer ju dels isoleringen ovanpå burkarna att bli tunnare (kanske kan undvikas) än vad den är på övriga vinden, då kan det bli en kall yta inne i skyddsburken med kondensrisk. Dels så "punkterar" ju skyddsburken den ångspärr som kan finnas i taket (men om ni hare kutterspånsisolring så är huset troligen så gammalt att ni ändå inte har någon plastfolie i taket).
Jag har gjort nog gjort precis som ni vill göra.
Man blir lite låst i i placeringen av spottarn med tanke på takreglarna.
Jag använde mig av 10liters färgburkar i plåt som burkar ovanför spottarna. Sågade ur det gamla brädtaket lika stort som färghinken och stod sen beredd på en kutterspånsdusch. lyckades även få till dold eldragning, genom att borra med ganska tvär vinkel mot taket i hallen utanför och sen skjuta in VP rör genom kutterspånet. När burkarna var på plats och el var framdragen så satte jag gips mot det gamla taket utan att regla ner något alls(kom ihåg att mäta upp vart burkarna sitter så att det går att borra hålen för spottarna sedan). Nu var det här i ett badrum i källarvåning, så jag satte plast i taket ovanför gipsskivan som fick sticka ut några cm utanför kanten på burken. Sen huruvida det var rätt eller fel med plast kan säkert diskuteras länge.
Jag valde 230v 50W spottar, mest för att det fanns väldigt billiga sådana som var IP44 klassade.
Man blir lite låst i i placeringen av spottarn med tanke på takreglarna.
Jag använde mig av 10liters färgburkar i plåt som burkar ovanför spottarna. Sågade ur det gamla brädtaket lika stort som färghinken och stod sen beredd på en kutterspånsdusch. lyckades även få till dold eldragning, genom att borra med ganska tvär vinkel mot taket i hallen utanför och sen skjuta in VP rör genom kutterspånet. När burkarna var på plats och el var framdragen så satte jag gips mot det gamla taket utan att regla ner något alls(kom ihåg att mäta upp vart burkarna sitter så att det går att borra hålen för spottarna sedan). Nu var det här i ett badrum i källarvåning, så jag satte plast i taket ovanför gipsskivan som fick sticka ut några cm utanför kanten på burken. Sen huruvida det var rätt eller fel med plast kan säkert diskuteras länge.
Jag valde 230v 50W spottar, mest för att det fanns väldigt billiga sådana som var IP44 klassade.
Klicka här för att svara
