Vi står i begrepp att renovera vårt badrum från -68 på 5 m2. Vi vill ha in dubbelhandfat, badkar och dusch (WC så klart). För att ha kvar lite "space" i rummet funderar vi på att utnyttja mellanväggen och bygga in en/flera hyllor samt att i duschen bygga en hylla som dels nyttjar mellanväggen till viss del och dels bygger ut i rummet upp till en decimeter.
Vad skall vi tänka på när vi gör dessa konstruktioner?
Har hört att hyllan som skall bygga ut i rummet behöver vara extremt stark för att inte skadas om man stöter i den, hur bygger jag det?

Bra site, toppen forum!!

/Göran

Jag är inne på samma idé
Jag har tänkt att när jag reglar väggarna på nytt, samtidigt bygga hyllor i mellanväggarna.

Jag kommer att Bygga in nichar i väggen. precis som um det skulle vara ett fönster där. Sedan kommer jag att tätskikta och kakla in "hyllorna" så att de blir en del av väggarna.

Skulle jag vilja ha hyllor som delvis sticker ut i badrummer skulle använda samma princip, fast med breda reglar som används som kortlingar, samt sticker ut...

Samma här, täta och kakla.

Såhär gjorde vi:
http://hem.wtnord.net/k01561/HPIM1082.jpg

Eller rättare sagt var det vår snickare och plattsättare som gjorde det, men Ranchn's beskrivning låter vettig.
Det är smart att dimensionera hyllans djup efter kaklet, så man slipper skära alla plattorna...

:)

Det är smart att dimensionera hyllans djup efter kaklet, så man slipper skära alla plattorna...
Givetvis borde man tänka på kakelplattornas storlek. Det underlättar om man slipper kapa plattorna.

koko,
Snygg dusch!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.