Halloj på er alla elproffs.

Håller på att inreda ovanvåningen på mitt hus, och nu har det kommit fram till belysningsdags. Har beslutat mig för att sätta in mycket downlights i taket eftersom det är svårt att hitta någon annan snygg lösning p.g.a. snedtak etc.

Min fråga är om följande låter vettigt.

1. Montera inbyggnadsboxar mellan glespanel, de jag tänker sätta upp heter spotguard 120, vilka mäter 200x200x120mm och är enligt spec "Tillverkad av självslocknande och temperaturtålig plast". Dessa sätts på ett avstånd av cc 800mm.

2. Dra rör för sladdar och dimmers och sånt. Dessa läggs mellan ångspärr/isolering och glespanel. I varje låda så sätts en rörmuff med låsning så att flexislangen inte kan lossna från lådan.

3. Dra sladdar tillsammans med behörig elektriker, dessa tejpas upp i boxarna så det är lätt att få fatt i när man gjort hål i gipsen.

4. Gipsa

5. Montera spotlights 12v system med 35w lampor och trafos givetvis. Vissa av ovan nämnda spotguard lådor kommer vara av en större typ som gör att man kan lägga trafo i dessa.

Hela övervåningen är på ca 66 kvadrat, där kommer då finnas ett badrum. I badrummet planeras det sättas ett fibersystem istället för vanliga downlights, kommer nog lite mer frågor kring det senare så det är bättre att hålla sig till downlightsen för tillfället. Förutom badrum kommer ett litet mindre sovrum skapas och två klädkammare. I sovrummet som blir på drygt 10 kvadrat har jag tänkt sätta 6 - 8 downlights. Det som då blir över för allrum, där de flesta downlightsen sätts, blir på typ 34-37 kvadrat i vilket jag tänkte sätta ungefär 36 downlights.

All tråddragning och inkoppling etc. sker av behörig elektriker och inte av mig själv.

Min allra största källa till oro är hur man får tätt kring spotguarden genom ångspärren? Hade tänkt att jag skulle tillverka en typ av manschett av ångspärrsplast och sen tejpa fast denna på lådan och därefter tejpa fast manschetten i ångspärren. Eller räcker det med att göra hålet i ångspärren litet för litet och pressa in lådan? Känns inte som om det blir riktigt tätt.

Nästa grej jag kom att tänka på var att jag kommer försänka in varje låda ett par millimeter i glespanelen så att gipsen inte blir vågig, detta gör ju att lådan i princip blir helt hermetiskt sluten kring downlighten, blir detta för varmt, kommer ju ändå vara 120 mm luft inne i lådan.

Vore tacksam för lite kommentarer på detta mitt huvudbry.

/zappen

Om du ser till att du har ett lätt undertryck (vilket man alltid bör ha) i huset så behöver du inte oroa dig för ev små läckage i ångspärren, då kommer det att sugas in liiite kall luft men den kalla luften blir ju torrare när den kommer in i den goa stuguvärmen och vållar inga bekymmer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.