Hej!

Vi ska sätta upp en helt ny vägg för att dela av ett rum. Vi tänker oss att ha en dörröppning i väggen med infälld parskjutdörr 80+80. Det innebär i vårt fall att en mycket stor del av väggen kommer upptas av en inbyggnadskarm (blir ju drygt 4*80cm)
Det finns t.ex. swedoor inbyggnadskarm för 70 och 95mm väggregel
(t.ex. https://www.byggshop.se/bygg/dorrar...dorrskarm-swedoor-enkelgips/p-1223315-1223334)
Vad jag kan uttolka av ritningar jag sett så monterar man in skjutdörren på samma vis för båda regel-dimensionerna, men då borde det ju bli massa luft runt dörrbladet i 95mm-versionen. (40mm dörr i ett betydligt djupare hålrum). Och förstås ännu större hålrum när dörrarna är utdragna

Har jag missförstått något tro? Om det enda som tillkommer med 95mm regel är stora hålrum så kanske jag borde satsa på 70mm vägg (väggen är som sagt inte byggd än). Eller finns det någon fördel med 95mm regeldimension som jag missat?

All input uppskattas av 'nybörjaren'

Förtydligande bild. Här är det då 96mm totaldjup om 70mm regel, och då verkar det inte vara så mkt hålrum.
Men om man väljer 95mm regel, och alla övriga delar är samma storlek, då blir det ju väl 25mm(2*12.5) extra luft runt dörrbladet i infällt läge?

• Diagram över väggregel, med mått för totaldjup och hålrum vid olika regeldjup (70 mm och 95 mm).

Bästa svaret

T
Hej! Det stämmer att det blir lite mer tomrum i väggen om man har kassett för 95 mm regel än om man har en för 70 mm.

Det är oftast fullt tillräckligt med 70 mm reglar för en innervägg så det är mest om det redan finns en vägg som man ska anpassa till som man vill ha kassetten för 95 mm regel.
Det som du ska tänka på när du beställer kassetten är om du vill ha enkelt eller dubbelt skivmaterial. Om man vill ha dubbelgips eller OSB+gips så kommer karmsektionen att vara lite bredare för att ge plats för det. Med dubbelgips så får du bättre ljuddämpning än om du har en skiva och gips + OSB ger ett mellanläge för ljuddämpning men gör det lättare att skruva upp saker på väggen.

Med en skjutdörr så har man generellt sämre ljuddämpning än med "vanlig" dörr så det kan vara mindre viktigt men inte alltid.

Vi ville ha så tunn vägg som möjligt men ändå ha OSB + gips så vi har en kassett för 70 mm regel och den har totalt blivit 122 mm (eller däromkring). Hade vi kört kassett för 95 mm regel hade det landat på 147 mm vägg vilket hade blivit problem för oss då vi har en stålstolpe och en dörröppning att ta hänsyn till.

• Gilla
mrGrinder
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Hej! Det stämmer att det blir lite mer tomrum i väggen om man har kassett för 95 mm regel än om man har en för 70 mm.

Det är oftast fullt tillräckligt med 70 mm reglar för en innervägg så det är mest om det redan finns en vägg som man ska anpassa till som man vill ha kassetten för 95 mm regel.
Det som du ska tänka på när du beställer kassetten är om du vill ha enkelt eller dubbelt skivmaterial. Om man vill ha dubbelgips eller OSB+gips så kommer karmsektionen att vara lite bredare för att ge plats för det. Med dubbelgips så får du bättre ljuddämpning än om du har en skiva och gips + OSB ger ett mellanläge för ljuddämpning men gör det lättare att skruva upp saker på väggen.

Med en skjutdörr så har man generellt sämre ljuddämpning än med "vanlig" dörr så det kan vara mindre viktigt men inte alltid.

Vi ville ha så tunn vägg som möjligt men ändå ha OSB + gips så vi har en kassett för 70 mm regel och den har totalt blivit 122 mm (eller däromkring). Hade vi kört kassett för 95 mm regel hade det landat på 147 mm vägg vilket hade blivit problem för oss då vi har en stålstolpe och en dörröppning att ta hänsyn till.
Mycket bra och upplysande svar, stort tack!
Då blir det nog 70-reglar då.

Ett fånigt problem är att swedoors 17.3*21 inbyggnadskarm bara är lagervara för 95mm, lång levtid för 70mm.
Min 'listiga' ide är då istället att välja 2 st 9*21 inbyggnadskarmar och sätta dom mot varandra (och såklart inte sätta någon karmdel i mitten av öppningen). Enligt mått-tabellen så är karmyttermåttet 1713mm för dubbeldörren, medan 2 enkeldörrar blir 2*886=1772mm. Det verkar ju som en rimlig skillnad med tanke på att man inte ska ha något i mitten av dörröppningen. Jag misstänker ju att om man köper en dubbel inbyggnadskarm får man i princip samma delar som för 2 enkelkarmar minus de 2 'motsatta karmgavlarna'
För mig verkar det oproblematiskt, man skaffar 2 pocket-karmar och sätter mitt emot varandra, låter bli att använda de två överblivna 'motsatta karmgavlarna' och får ev justera/kapa listen ovanför dörröppningen en aning så det blir rätt bredd. Swedoor verkar tro det funkar men vågar ju inte lova ngt
Ser du något problem med denna habrovink?

T
Som du skriver så kommer du få en skarv på överstycket men i övrigt ser jag inga större problem med det. Du kommer att få hantera infästning av överstycket uppåt såklart men det skulle kunna lösas med en bit trä som skruvas från utsidan så att de linjerar osv
Då kan du även hantera övermåttet genom att kapa bort lite när du skarvar dem - jag skulle nog sätta plugg, domino eller kex i skarven för att de ska fortsätta att linjera över tid.

Om väggen inte är byggd redan så du är låst till att ha 70 mm varianten, kan du inte bygga hela väggen med 95 reglar? De 25 mm gör inte så stor skillnad om det är en större yta. För oss som hade "tvingande" omständigheter att förhålla oss till var vi tvungna att lösa det så men annars hade jag inte haft några problem med att göra väggen aningen tjockare.

T Testarn skrev:
Som du skriver så kommer du få en skarv på överstycket men i övrigt ser jag inga större problem med det. Du kommer att få hantera infästning av överstycket uppåt såklart men det skulle kunna lösas med en bit trä som skruvas från utsidan så att de linjerar osv
Då kan du även hantera övermåttet genom att kapa bort lite när du skarvar dem - jag skulle nog sätta plugg, domino eller kex i skarven för att de ska fortsätta att linjera över tid.

Om väggen inte är byggd redan så du är låst till att ha 70 mm varianten, kan du inte bygga hela väggen med 95 reglar? De 25 mm gör inte så stor skillnad om det är en större yta. För oss som hade "tvingande" omständigheter att förhålla oss till var vi tvungna att lösa det så men annars hade jag inte haft några problem med att göra väggen aningen tjockare.
Hej och tack för svar.
Bara ett par förtydliganden så jag förstår dig rätt (är ju novis):

Du pratar om överstycket där skenan finns som dörrarna ska löpa i? Och att det kan vara lite pill med att få de 2 'halvorna' att linjera över tid. Om jag förstår saken rätt vill man väl aldrig att någon dörr ska passera 'mittpunkten' på överstycket - man ska ju alltid dra höger dörrhalva åt höger och vänster dörrhalva åt vänster när man öppnar pardörren. Man sätter väl ändå något litet stopp i skenan för att hindra att en dörr dras över på fel sida. Så problemet med att de inte linjerar skulle bara vara att det blir osnyggt när dörrarna är stängda - att det blir en liten förskjutning så de inte sitter precis i linje med varandra?

Och vad gäller 'infästning av överstycket uppåt', du tänker att man blir av med ena 'stödpelaren' eftersom man inte använder dessa karmstycken? Men är inte den huvudsakliga metoden för att fästa skenan att den skruvas fast i den tvärgående regeln ovanför? Spelar det någon större roll då om ena karmen/'stödpelaren' försvinner? Eller har jag missuppfattat?

T
Hej!

Ja, jag menar att du behöver kapa till överstycket för att få en snygg skarv. Om du tittar på en monteringsanvisning för en pardörr (https://www.swedoor.se/getmedia/2b3...LIDING_INBUILT_96-122_SE_DK_NO_FI_03.pdf.aspx) så ser du att överstycket kommer i två delar och att de sätter en skarvplåt på ovansidan karmöverstycket för att det ska linjera. Den här tillverkaren har även ett angivet mått som man ska kapa det ENA överstycket för att skapa en dubbeldörr.
Det är också för att dörrarna ska mötas

När det gäller den tillverkare som jag länkat till (och som är samma som vi använt senast här hemma) så sitter inga skruvar uppåt, bara åt sidorna. Jag kan inte se i deras anvisning att de ändrar på det när det är "dubbelmontage".

Går att få det mer slimmat om du inte använder kassett utan köper skjutdörrskenan separat och bygger in själv

T Testarn skrev:
Hej!

Ja, jag menar att du behöver kapa till överstycket för att få en snygg skarv. Om du tittar på en monteringsanvisning för en pardörr ([länk]) så ser du att överstycket kommer i två delar och att de sätter en skarvplåt på ovansidan karmöverstycket för att det ska linjera. Den här tillverkaren har även ett angivet mått som man ska kapa det ENA överstycket för att skapa en dubbeldörr.
Det är också för att dörrarna ska mötas

När det gäller den tillverkare som jag länkat till (och som är samma som vi använt senast här hemma) så sitter inga skruvar uppåt, bara åt sidorna. Jag kan inte se i deras anvisning att de ändrar på det när det är "dubbelmontage".
Hej, stort tack för monteringsanvisningen, jag har inte hittat någon på nätet som även nämner parskjutdörrar. En fråga om enkel/dubbelgips. Vi skulle nog helst ha enkelgips i en del av väggen ett ca 4 meter runt skjutdörren och sen lägga på extra gipsskivor i en annan del av väggen. Kan man göra så, är det någon skillnad att ha dubbelgips överallt eller att ha enkelgips och sen skruva på en extra gipsskiva i de delar av väggen som behöver ljudisoleras bättre?
(Dessutom så är skjutdörrskarmen för dubbelgips 700kr dyrare per karm, konstigt - det enda som skiljer är väl att anslagsbrädan och 'framkanten' mittemot anslagsbrädan är nåog bredare)

T
Ja, det är mest karmstycken och anslag som är bredare men kan de ta en merkostnad så gör de det. :)

En gipsskiva är 13 mm tjock så sätter du enkelgips på delar av väggen och dubbelgips på en annan del så får du en nivåskillnad som måste hanteras. Antingen genom att lägga remsor av något 13 mm tjockt på reglarna där du har enkelgips eller olika tjocka reglar (dvs kapa bort av en regel där du vill ha dubbelgips)
Vet inte om det är "värt" stöket med det med tanke på vad gipsskivr kostar. Om det inte är extremt viktigt att spara de där millimetrarna i bredd någonstans så skulle jag inte krångla med olika uppbyggnad.
Skillnad förstås om det är olika väggar - då kan man välja hur man vill göra. Vi har genomgående valt OSB + enkelgips för att få lätt att skruva upp saker på väggarna (OSB) och slät yta (gips).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.