Snailman
Det jag undrar är vilket är bäst att göra, har ett par dussin grupper i 16 och 20 slang som kommer uppifrån. Slangarna är väl nån dryg meter som kommer sticka in i skåpet.

Är det bara att sticka in dem typ huller om buller i skåpet, eller har ni nån strategi?

Kan elektrikern kapa slangen när den är på plats i skåpet utan skada ledarna (de är i slangarna)? Eller ska slangen kapas innan man trär in den, hur långt ska den då sticka in, och vad är max?

Skåpet är garos infällda med två rader utbrytningar för slang i bakkant.

Det jag egentligen undrar är om jag ska trä in dem i skåpet eller låta elektrikern göra det?

Vill ju inte göra det, om jag bara gör det besvärligare för honom, än om jag lät bli.

Ett öppet förparti av ett elskåp som visar hål för installation av elektriska slangar, med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedersta bilden kommer från nätet

• Elektriska slangar i olika färger som sticker ut ur två infällda elskåp i en vägg under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Enklast är det väl om slangarna får sticka in ca ½ cm samt att dom är ordentligt fastsatta så att dom inte kan halka ut och att dom är ordentligt uppmärkta.

• Gilla
Huvudbrytaren och 3 till
  • Laddar…
Fråga elektrikern som kommer koppla i centralen.
Jag föredrar ca: 1 cm in och ett buntband på varje slang som dragavlast.

Snailman
Müssli Müssli skrev:
Fråga elektrikern som kommer koppla i centralen.
Jag föredrar ca: 1 cm in och ett buntband på varje slang som dragavlast.
menar du buntbandet på insidan av skåpet och runt slangenstumpen? så den inte kan råka dras ur och hålets kant sarga ledningarna?

Mikael_L
Såhär ser det ut i min. Dålig bild, hoppas det går att se något. Bilden går att skrämma upp lite i storlek, forumet förminskar väl i vanligt visningsläge.

Jag har inte (än) satt buntband runt slangändarna, men borde gör det. :)

• Elledningar och färgglada sladdar inuti en vit kabelkanal, ej bundna med buntband.
Snailman Snailman skrev:
menar du buntbandet på insidan av skåpet och runt slangenstumpen? så den inte kan råka dras ur och hålets kant sarga ledningarna?
Precis så. Fast om det går att fixera slangarna bra i mellanväggen ovanför centralen går det lika bra. Huvudsaken är att de inte kan ramla ur när väggen är färdig. :)
Man kanske behöver dra om några trådar senare och då är det bra om slangarna sitter fast.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.