Hej!

Byggde om badrummet på ovanvåningen för ca 1 år sedan, och valde då att sätta in elburen golvvärme. Jag tycker dock att den inte värmer riktigt så bra som jag hade velat, det ger ingen direkt "kännbar" värme om man inte höjer termostaten ganska rejält (uppemot 30 grader). Man märker dock att det fungerar eftersom allt vatten torkar upp fort efter dusch osv, vilket det inte gjorde tidigare, men en av fördelarna med golvvärme är ju att det ska kännas gött om fötterna.

Jag har inte riktigt reflekterat över det tidigare, men i helgen så var jag hemma hos en bekant med elburen golvvärme, och där kände man värmen direkt även om de bara hade termostaten inställd på 20 grader.

Eftersom det helt klart är värme i systemet, kan det vara termostaten som är knasig? Eller givaren som är dåligt placerad? Jag har ett annat badrum precis under badrummet i fråga, vilket jag antar kan påverka då det har vattenburen golvvärme, och blir ganska varmt och behagligt på vintern, men jag märker samma sak när badrummet under är kallt. Kan det vara värmen som stiger underifrån som spökar med givaren?

Termostaten är en EB-Therm 205, övrigt material har jag tyvärr ingen aning om vad som använts.

Vilken yt-temperatur har du på golvet?
Bara för att termostaten står på 30 grader så betyder ju inte det att golvet håller 30 grader. Jag har vattenburen golvvärme och jag matar ut ca 30 gradigt vatten i slingorna och får då en golvyttemperatur på ca 24 grader. Det är först vid just 24 grader som jag kan känna att golven är varma. När golven bara är runt 22 grader så känns det inget särskilt förräns man går in i ett rum som inte har golvvärme, då inser man hur fruktansvärt kallt det är när golvet håller 19-20 grader...:p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.