Nu är karmprofilerna mer eller mindre spikade. Gjorda i björk för jag hade lite liggande men kommer bli svartbetsad/eboniserad ek i de färdiga fönstren. Bredden på karmprofilen är 40mm. Sen är de anpassade för 24 mm
3-glaskasett med isolerglas med U-värde 1.1.
Skruven är försänkt och hålet kommer täckas/fyllas med träplugg. Försänker med Forstnerborr och pluggen görs med en tappborr 10 mm. Liggande profil utsida fasas 15 grader för att undvika stående vatten.

Tar gärna emot synpunkter och åsikter.

IMG_3793.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3794.JPG
Skapa konto
Unfinished birch window frame profile with a countersunk screw, meant for 24mm triple glazing.
Skapa konto
IMG_3796.JPG
Skapa konto

S
  • image.jpeg
    Skapa konto
S
Falsdjupet brukar vi göra 15 mm för det svarta på isolerglaskasetten är 12 mm och då blir det 3 mm till klotsning.

S sinuslinus skrev:
Falsdjupet brukar vi göra 15 mm för det svarta på isolerglaskasetten är 12 mm och då blir det 3 mm till klotsning.
Mm, problemet är att jag inte vill göra profilen fetare än 40 mm ochbdå blir det bara 10 mm "kött" kvar om man falsar 15 mm. Eken kommer ju vara svart så jag funderar på hur mycket det kommer störa om lite av det svarta på kasetten syns?

S sinuslinus skrev:
Använd 4 mm kronlist.
[länk]

Gjorde en snabbskiss på en mer hållbar profil.
Tack för tipset om list.

Är det för att man vill ha ett överhäng som man listar på insidan?

S
Du behöver tätlist på båda sidor för glasets skull.

MTK är någon branschorganisation för glas som har riktlinjer för hur man ska glasa. Kostar pengar att ladda ner men du kanske kan fråga glasmästaren om råd innan du beställer.

Jag har fått lära mig att det svarta inte ska synas pga att det är känsligt för solljus över tid.

Förresten, 20 mm låter som två glas. 4+4 mm glas och 12 mm distans.

S sinuslinus skrev:
Du behöver tätlist på båda sidor för glasets skull.

MTK är någon branschorganisation för glas som har riktlinjer för hur man ska glasa. Kostar pengar att ladda ner men du kanske kan fråga glasmästaren om råd innan du beställer.

Jag har fått lära mig att det svarta inte ska synas pga att det är känsligt för solljus över tid.

Förresten, 20 mm låter som två glas. 4+4 mm glas och 12 mm distans.

Listning på båda sidor är tanken. Kastade på nån list jag hade i verkstan bara för att visualisera. Men det dök upp en fråga nu när du sa det. Kronlisten du tipsade om är ju 4x10. Vill man lägga på 2x4 mm falsbredd + kasett eller mindre så att det klämmer åt?

Här är kasetten jag tittat på, 24 mm är den.

https://www.glasgiganten.se/byggnadsglas/221-isolerglas-t4-12.html

S
H HenrikLWW skrev:
Tack för tipset om list.

Är det för att man vill ha ett överhäng som man listar på insidan?
Jag kanske missförstod den här frågan?

Jag brukar räkna på 3 mm med 4 mm list.

S sinuslinus skrev:
Jag kanske missförstod den här frågan?

Jag brukar räkna på 3 mm med 4 mm list.
Tror du förstod den rätt. Om vi säger att kassetten är 24 mm bred hade du kört 30 mm falsbredd, 3+24+3?

S
Ja precis. Sen toppförseglar man utsidan med silikon och för inbrottsskydd kantförseglas kassetten i hörnen innan man sätter i glaset.
Tänk igenom om du ska glasa på plats eller innan montage. Du skulle ha stort har för mig och då är det oftast med glasmontage på plats.

Det är klen dimension du har valt...

H HenrikLWW skrev:
jag startar en tråd om hela bygget :)
(y)(y)(y):):):)

• Gilla
HenrikLWW
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
jag startar en tråd om hela bygget :)

(y)(y)(y):):):)
Vet inte om jag riktigt blev rätt citerad här men vi får väl se :rofl:

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ja precis. Sen toppförseglar man utsidan med silikon och för inbrottsskydd kantförseglas kassetten i hörnen innan man sätter i glaset.
Tänk igenom om du ska glasa på plats eller innan montage. Du skulle ha stort har för mig och då är det oftast med glasmontage på plats.

Det är klen dimension du har valt...
Japp, det blir glasmontage på plats som gäller.

Hur funkar kantförseglingen/inbrottsskyddet, är det nått som kasettillverkaren ombesörjer?

Det kan tyckas klent med 40 mm men ek är stenhårt och iom att det är en T-profil som är fräst ur ett stycke blir det starkt som tusan trots dimensionen.

Såg att jag skrivit insidan i ett tidigare inlägg men menade utsidan gällande din skiss. Finns det en anledning att du listar på utsidan? Är det för att man vill ha en "läpp" som sticker ut från övriga karmen och leder bort vattnet?

S
Du kletar silikon i hörnen ca 10-15 cm långt innan du sätter i glaskasetten. Då måste man skära från insidan för att få loss glaset.

Dropplisten på utsidan gör att vattnet inte kapillerar in under glaslisten.
https://www.rm.se/sv/produkter/fonster/specialfonster/profilsnitt/

Som du beskrev funkar bra till invändiga glaspartier.

S sinuslinus skrev:
Du kletar silikon i hörnen ca 10-15 cm långt innan du sätter i glaskasetten. Då måste man skära från insidan för att få loss glaset.

Dropplisten på utsidan gör att vattnet inte kapillerar in under glaslisten.
[länk]

Som du beskrev funkar bra till invändiga glaspartier.
Ny skiss, @sinuslinus hissa eller dissa? Handritad skiss av en byggdetalj med mått och vinkelnotationer.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.