Om du nu verkligen är rädd för detta som de flesta andra skulle ta med en klackspark så behöver du tala ut med en terapeut, inte med detta forum.
Annars tror vi kanske mest på att du skojar.

Dodenarnara
Skojar inte, att få panikångest är verkligen inget jag sitter och njuter över, även om det kan låta tufft när man fått perspektiv på skiten.

Jag har pratat om detta med en kompis som uppenbarligen också är på den nojiga sidan men jag ser ju att de flesta inte bryr sig, min hjärna förklarar dock detta med att de är okunniga om riskerna.

Om ni säger att de tär lugnt så visst jag tackar och tar emot, som sagt ångest (riktig ångest) är inget jag sitter och njuter av.

För mig känner jag röklukt, googlar ser bilder/filmer där det brinner kraftigt och enormt mycket svart rök uppstår, när jag sedan läser om varningar från ett officiellt "verk" som räddningstjänsten är om att de evakuerar vissa så säger huvudet "Kolla där ser du".
Jag påstår inte att jag ser sanningen det är bara så här jag tänker, när jag möter något farligt.
Jag kan ta ett foto på min luftrenare för 8000kr om ni inte tror på mig.

Redigerat:
W
Har inte speciellt stor erfarenhet av ångest men försök å tänk lite rationellt som nån sa tidigare. Tänk bort ifrån det, gör något som får dig på andra tankar. Du kommer att nog att tänka tillbaka sen å tänka " Hur kunde jag tänka sådär?" Svaret är ju givetvis enkelt, det var din hjärna som gick på högvarv å byggde upp mer å mer oro. Hade det varit en extremt allvarlig situation så det garanterat Sveriges krisberedskap bultat på dörren.
(Och jag skulle just nu se information om branden på 22 -nyheterna, som inte sa nåt om det )
Ring till sjukvårdsupplysningen och prata med en sjuksyster som kan svara på dina frågor så kanske det dämpar din oro.
Läste om Martin Timell som även han dras med ångest, hans tips var att låta ångesten bara komma, för tillslut så visste han att den skulle försvinna. Det har iaf hjälpt han å tacklas med den.

Jadu, låter lite trollaktigt
TS uppger sig vara boende i Blekinge och började lukta brandrök redan igår.
Branden i Helsingborg startade kl 2-3 i morse. :wow:

W
Det är inte dumt att vara försiktig, men ring istället berörda myndigheter, polis, räddningstjänsten och sjulvårdsupplysningen. Dem kan ge dig svar på dina frågor, jag tror att om du sitter och söker runt på svar på nätet så kommer du att göra det värre för dig själv. Det är lite som att söka på nätet när man har ont i halsen, det finns en hel uppsjö av sjukdomar och besvär som kan orsaka halsont, både lindriga till mindre trevliga varianter.

Dodenarnara
roland53 skrev:
Jadu, låter lite trollaktigt
TS uppger sig vara boende i Blekinge och började lukta brandrök redan igår.
Branden i Helsingborg startade kl 2-3 i morse. :wow:
Ja där vid 2-3 stack jag näsan utanför fönstret första gången och luktade rök så det stämmer, jag bor uppenbarligen inte i Blekinge. Något fel blev det.

Kom igen nu Dodenarnara, vad blev fel?

Bor du i Blekinge, eller var bor du?
Hoppar du upp mitt i natten och sniffar, ifall det brinner någonstans.
Ganska udda beteende tycker jag.

Vad har du för bostad?
Vilken typ av ventilation?

Tur att du lever i alla fall, fast det blev så fel :)

Att lukta på brandrök i någon minut ger varken kemisk lunginflammation eller någon annan dödlig åkomma.
Hur gammal är du egentligen?

Dodenarnara
Jag bor i en villa från låt säga 70talet, några ventiler som man kan öppna och stänga finns här då inte. Antar att det är ett slutet system?
Sitter uppe på nätterna så där vid 2 kände jag en röklukt då jag hade fönstret öppet. Första maj och brasor så tänkte inte så mycket på det.
Stängde fönstret och satte på min hepafilterluftrenare, 30min senare stänger jag den, innan jag skulle lägga mig vid 5 så öppnar jag fönstret men det luktar fortfarande rök, öppnar snabbt dörren och japp det luktar rök. Går in och kollar HD, aftonbladet o.s.v. Och mycket väl så brinner det 2,2km fågelvägen från mitt hus.
Panikångesten och allt det där är historia. Låg och vred mig i sängen i ångestvåndor mer eller mindre.

Har luftrenaren på från 7 till NU . Branden slutade vid 15 sägs det.. Även om bullret stör mig en aning kommer jag ha den på inatt igen då det kan vara en pyroman ute.

Som jag ser det brinner en stor jävla lagerlokal, med gud vet vad för material.. Och jag känner en tydlig röklukt.

Redigerat:
Dodenarnara
Krikkan skrev:
Att lukta på brandrök i någon minut ger varken kemisk lunginflammation eller någon annan dödlig åkomma.
Hur gammal är du egentligen?
Nej det förstår tom jag att det inte gör. Men nu snackr vi 4h sittande i ett hus där det iofs inte luktar rök men som är omgivet av brandrök. När jag gick upp 11 så luktade det lite rök i andra rum, då befann jag mig iofs tryggt på mitt eget rum där min luftrenare står på. Utan renaren skulle jag haft betydligt mer ångest, nu blev jag utsatt i 4 av 12h.

Luktar det alltid rök om det finns rök i huset?

Redigerat:
Ingen människa sitter uppe kl 2 på natten med öppet fönster en av de kallaste nätterna i år.
Du borde vara rädd om dig, du kan lätt bli förkyld eller få lunginflammation.

Bor du hemma hos föräldrarna?

Dodenarnara
Hörde,
Du blev medlem nu i Maj och uppger att du bor i Blekinge enligt din profil.
Om du ljuger om det, varför skulle vi tro på övrigt?

Exakt vilken del av Helsingborg bor du i? :eek:

Jag kan säga att när en flishög på bruket brann häromåret så var det ibland en tjock gråsvart plym av rök som drog över Europavägen (nere i marknivå, som man körde igenom), vägen ligger ca 3 km ifrån bruket, i mer än en vecka så både luktade och syntes det brandrök i samhället som ligger ca 9 km fågelvägen ifrån bruket. I en ort som ligger mer än 4,5 mil fågelvägen ifrån bruket luktade det brandrök i flera dygn.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.