tommib
K knabbuziak skrev:
Bra! Tydligt svar och jag tar åt mig vad du säger. Då får jag projektera med fler ledningar och kanske köra häll och ugnar på samma trefasgrupp (jag antar att det var så du menade, eller?), och sen dra en eller två separata säkring(-ar) till vägguttagen.
Jag skulle dra en trefasgrupp (som bara använder två faser) till hällen och en annan trefasgrupp till ugnarna. Därefter skulle jag dra en tredje grupp, möjligen trefas den också, till uttagen i köksön. Således tre 20 mm slangar.

tommib tommib skrev:
Det här är ett feltänk. Det finns en nolla i systemet, i Sverige. Om du kopplar 2L2N så är det normalt för att komma upp i area när det är samma fas som matar båda halvorna av hällen. Den kopplingen förekommer endast i Holland vad jag vet. Däremot levereras många hällar med en anslutningskabel där de två nolledarna är sammankopplade för att kunna koppla enligt alla varianter med bara en kabel. Detta är onödigt för Sverige, man kan lika gärna bygla i hällen och använda en fyrledare.
Ja precis som jag sa! Så är det 2st enfas belastningar! Det är inte samma fas som matar bägge sidor, de skulle ingen huvudsäkring hålla för, vår spishäll har 2 faser, samt blå nolla, men även den grå ska ligga på nollan, alltså bara en nolla i centralen, antingen går hällen på 400v och elektroniken på 240v.

Nej, den går inte på 400V. Det är två separata kraftkort som går på 230V från var sin fas.

tommib
Som daniel sa, kraftkorten går på 230 V. Det finns inget i en modern induktionshäll som drivs med 400 V, bara för att det råkar vara det mellan två faser.

Den gråa, i ditt exempel, är en nolla. Den ska ligga på samma pinne i perilexkontakten som den blå nollan. Så i kabeln är det två nolledare men bara en nolla. Därför tycker jag att ditt påstående om att du kopplat in med två faser och två nollor är vilseledande. Du pratar om ledarna i sig, det är egentligen ointressant.

Börjar bli tjatigt.!! Har inget perilex, vi har som sagt 2st nollor till vår häll, en grå och en blå, men ligger på samma nolla till centralen! Ok.!

Vad menar du vilseledande? Kan väl inte bli mer solklart! 2 faser! Men går även att koppla 3 fas! Samt 1 fas!

Vissa prylar som kan anslutas till tre fasledare parkerar helt enkelt en fas.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Parkerar?

tommib
H Husqvarna220Ac skrev:
Börjar bli tjatigt.!! Har inget perilex, vi har som sagt 2st nollor till vår häll, en grå och en blå, men ligger på samma nolla till centralen! Ok.!
H Husqvarna220Ac skrev:
vi bytte induktionshäll, denna kopplade vi på 2 faser, och 2 nollor,
Jag menar detta. Du har inte två nollor. Du har två nolledare (av skäl som jag förklarat tidigare, varav perilexpluggen är ett och varför jag tog upp den).

Du har anslutit din häll precis som de flesta andra, två faser och nolla. Det du skriver, om två faser och två nollor kan lätt misstolkas som 2L2N-kopplingen som anges på många typskyltar som är specifik för Holland (av någon anledning som jag inte kan lista ut, de kör trefas till lägenheterna där också).

H Husqvarna220Ac skrev:
Men tyvärr så byggs allt fler grejor för att funka i hela Europa/världen, vi har huvudspänning 400v alltså mellan faserna, som vi är ganska ensamma om, ”resten” har 240v i huvudspänning
Detta är för övrigt också fel. Det är endast undantagsvis som andra delar av europa har 240 V huvudspänning (delar av Norge och jag tror delar av Belgien). Däremot har många länder endast enfasmatning in i bostäder, vilket föranleder produkter som kan drivas enfasigt.

Samt huvudspänning 240v, alltså mellan faserna 240v, och precis som jag sa, kopplas dessa Fas-fas i resten av Europa, men i Swe kopplas det fas/nolla-Fas/nolla.

H Husqvarna220Ac skrev:
Samt huvudspänning 240v, alltså mellan faserna 240v, och precis som jag sa, kopplas dessa Fas-fas i resten av Europa, men i Swe kopplas det fas/nolla-Fas/nolla.
Jag har inte helt lätt att hitta sammanställningar över elsystem i olika länder. Men där jag hittar något så är 400/230 den vanligaste uppgivna spänningen. När det gäller sådant som trots allt drivs av tre faser är 400V det vanligaste i Europa. Menar du att det skulle vara olika transformatorer till bostäder och till industrin? Exempelvis hissar i bostadshus brukar drivas med 3-fas 400V och det verkar konstigt om det skulle vara helt olika matning till hissen och till bostäderna i huset.

tommib
Det är 400 V huvudspänning i Europa, med undantag för delar Norge, möjligen också delar av Belgien. Man kopplar inte hällarna fas-fas (förutom ovan angivna undantag).

• Gilla
GK100
  • Laddar…
I många länder i Europa har man bara en fas i in i bostaden. Då spelar det ingen roll att det finns tre faser i transformatorn.

useless useless skrev:
I många länder i Europa har man bara en fas i in i bostaden. Då spelar det ingen roll att det finns tre faser i transformatorn.
Det går att få en enfasmatning in i lägenheten på olika sätt. Exempelvis i de delar av Norge som har lite äldre elnät är det 230V huvudspänning och nolla saknas. Detta är vad Husqvarna220Ac hävdar gäller i större delen av Europa. Ett påstående som jag och tommib ifrågasätter.

tommib tommib skrev:
Det är 400 V huvudspänning i Europa, med undantag för delar Norge, möjligen också delar av Belgien. Man kopplar inte hällarna fas-fas (förutom ovan angivna undantag).
Helt riktigt men vi kan upprepa det i evigheter och likväl kommer en individ bluddra vidare i sitt spår här när det gäller denna frågan. :)

Om ”alla” kör 3fas/400v, varför bygger man då spis/ugn/häll med 1fas 32A eller 2 fas?? Då borde man väl bygga 400v! Har precis detta problem när via ska bygga komplementbostad, med 2st spishällar/ugnar, blir stora strömmar, Idiotiskt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.