4 432 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Induktionshäll
Försöker att välja rätt bland alla induktionshällar. Hur funkar era? Finns det någon 60 cm häll som är okej, dvs så att man kan använda två stekpannor på en gång? T. ex om man ska bryna kött i en och steka grönsaker i en? Eller ska man satsa på en bredare häll då? Husqvarna har en som är 71 cm som heter QHC7506P. Den ska gå att montera i ett 60 skåp, men är den så bra att den motiverar det lite högre priset? Någon som har den? Eller kan ni rekommendera någon annan? Sedan har jag förstått att någon häll piper? Och att man måste trycka många gånger på någon häll för att komma till rätt värme? Ju mer jag läser desto svårare blir valet!
Vi har en 800 bred häll, ger plats för större kärl och för avställning också, kan jag rekommendera. Jag skulle föredra att styra val av plattor och värme med ett vred på framsidan, har touchkontroller på själva hällen nu och ser bara nackdelar med den lösningen. Nästa häll ska ha de små zonerna framför de stora också, det tänkte vi inte på när vi köpte den här men det är himla opraktiskt att få den lilla såskastrullen bortom stekpannan och stora kokande kastrullen när man ska vispa.
Husqvarna QHC 850I X
Husqvarna QHC 850I X
Japp! Vi har en 60cm-häll, men insåg att det skulle bli svårt att få plats med två större grytor när det finns fyra zoner. Istället valde vi en med tre zoner från IKEA, en jättezon och två mindre/medelstora. Det funkar galant!
Behovet av att använda fyra zoner samtidigt uppstår aldrig i vårt hushåll.
Behovet av att använda fyra zoner samtidigt uppstår aldrig i vårt hushåll.
Vi har en Husqvarna QHC7505 70cm med fyra lika stora plattor
och vi är extremt nöjda med den.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=100637
Ikea har en kopia på hällen som är betydligt billigare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477891
och vi är extremt nöjda med den.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=100637
Ikea har en kopia på hällen som är betydligt billigare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477891
Dessa två är inte att jämföra med varandra.Peter2400 skrev:
IKEA´s häll FRAMTID består av endast glasskiva 60mm på både höger och vänster sida.
En 60cm häll som bara ser större ut. Fungerar som avställningsyta förstås.
Vi har föregångaren till den husqvarnahäll du nämner. Med likadan layout på kokzonerna. Vi är nöjda med hällen, som uppför sig och låter som vi tänkt. Dock kan den "pipa" om vi kör en stor stekpanna och en kastrull vid sidan om. Men det ändrar inte helhetsintrycket att det är en trevlig häll.
Det går utmärkt att använda två stora stekpannor samtidigt om man sätter dem diagonalt.
Å andra sidan kanske det fungerar på en 60-häll också, för om du tittar på en bild av hällen så ser du att många centimeter av hällens sidor går bort för reglagen. Kanske någon annan häll har en bättre lösning här.
Mitt råd är att ta med två stekpannor till "affären" (eller låna i butiken om dom även säljer kokkärl) och testa. Även om det känns fånigt. Kolla att dom får plats när dom är centrerade på kokzonerna, och att dom inte kommer för nära reglagen. Vi gjorde (efter mycken tvekan) motsvarande när vi köpte diskmaskin. Det var väldigt lärorikt och helt avgörande för valet av maskin.
Det går utmärkt att använda två stora stekpannor samtidigt om man sätter dem diagonalt.
Å andra sidan kanske det fungerar på en 60-häll också, för om du tittar på en bild av hällen så ser du att många centimeter av hällens sidor går bort för reglagen. Kanske någon annan häll har en bättre lösning här.
Mitt råd är att ta med två stekpannor till "affären" (eller låna i butiken om dom även säljer kokkärl) och testa. Även om det känns fånigt. Kolla att dom får plats när dom är centrerade på kokzonerna, och att dom inte kommer för nära reglagen. Vi gjorde (efter mycken tvekan) motsvarande när vi köpte diskmaskin. Det var väldigt lärorikt och helt avgörande för valet av maskin.
Tack för alla synpunkter! Jag kan ju rita av mina stekpannor och ta med och prova i affären. Och gå runt till kompisar och jämföra. Jag hade helst velat ha HQ 71 cm häll, och det står att den går in i ett 60 cm skåp, men det kan bara vara på djupet, inte på bredden, för det står det 168 mm i inbyggnadsskissen. Tyvärr funkar det inte, men jag får satsa på en 60 cm.
Hej,
Jag stog inför samma problem när jag skulle göra om mitt kök, tyckte att det blev för trångt på hällen med en 60cm häll. Så jag började kolla runt lite och kom fram till att en 80cm häll skulle nog bli bra, men när jag var och kollade så upptäckte jag att med en 80cm häll så får man oftast en värmhålningszon mellan plattorna det kändes helt meningslöst så jag gick på en 90cm häll tillslut. Och det är absolut inget jag ångra, bara älskar storleken på den känns aldrig trångt som det gjöorde med min gamla 60cm häll och fem plattor är riktigt smidigt när man gör mycket mat.
Man fick såga upp i stommarna för att få ner hällen, den jag köpte är Siemens EH975MK11E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422085
Jag stog inför samma problem när jag skulle göra om mitt kök, tyckte att det blev för trångt på hällen med en 60cm häll. Så jag började kolla runt lite och kom fram till att en 80cm häll skulle nog bli bra, men när jag var och kollade så upptäckte jag att med en 80cm häll så får man oftast en värmhålningszon mellan plattorna det kändes helt meningslöst så jag gick på en 90cm häll tillslut. Och det är absolut inget jag ångra, bara älskar storleken på den känns aldrig trångt som det gjöorde med min gamla 60cm häll och fem plattor är riktigt smidigt när man gör mycket mat.
Man fick såga upp i stommarna för att få ner hällen, den jag köpte är Siemens EH975MK11E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422085
Förutom stora zoner utan begränsning så har hällen enklaste temperatur regleringen som finns dvs 1 tryck för max effekt ett tryck för ettan osv ....dvs inte stå o vänta eller byta reglage eller trycka på olika knappar...någon tänkte verkligen till när de designade reglagen till QHC7506P..lättarbetad till skillnad från en hel del andra hällar som är jättesnygga men såååååå klumpiga att styra.
Ang pip så kommer de från kastrullen/pannorna eller? Vissa av våra kastruller låter ingeting alls=högre kvalite?!
Ang pip så kommer de från kastrullen/pannorna eller? Vissa av våra kastruller låter ingeting alls=högre kvalite?!
Kolla måtten en gång till om du är intresserad av 71cm-hällen. Den vi har är monterad i ett 60-skåp, och den får plats med god marginal. Hålet i skivan
blir bredare än skåpet, men under skivan är hällen inte bredare än att den går ner i skåpet.
Så om bänkskivan fortsätter förbi skåpet på båda sidor, bör det fungera med denna häll.
blir bredare än skåpet, men under skivan är hällen inte bredare än att den går ner i skåpet.
Så om bänkskivan fortsätter förbi skåpet på båda sidor, bör det fungera med denna häll.
Är inte lika nöjd med vår QHC7505 längre, hällen fyller snart fyra år och idag när jag skulle laga mat så
gick säkringen, jag drar ut spiskontakten en stund och när jag sätter tillbaka den blixtrar
det till rejält och säkringen gick igen.
Nu har jag kopplat bort en fas, jag hade en trepolig säkring, och nu fungerar hällen på ena sidan.
Får se vad elektroservice säger imorgon när jag kontaktat dom, rent spontant känns det som ett
konstruktionsfel på kraftkortet.
gick säkringen, jag drar ut spiskontakten en stund och när jag sätter tillbaka den blixtrar
det till rejält och säkringen gick igen.
Nu har jag kopplat bort en fas, jag hade en trepolig säkring, och nu fungerar hällen på ena sidan.
Får se vad elektroservice säger imorgon när jag kontaktat dom, rent spontant känns det som ett
konstruktionsfel på kraftkortet.
Klicka här för att svara