Har just installerat nytt kök och elektrikern kan inte komma förrän om flera dagar för att göra de sista kopplingarna. Tänkte då koppla en perilexkontakt till nya hällen själv då jag gärna vill kunna laga mat igen. Har koll på vilka kablar som ska gå var förutom att jag undrar om det spelar någon roll vilka två faser jag väljer? Vägguttaget har tre faser, nolla och jord kopplade. Jag antar att det inte spelar någon roll vilken fas som är vilken, eller?
 
Håll reda på vilka två det blir så att du kan lägga ugnen på den tredje. Mer än så spelar det inte roll.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Du får koppla en perilex kontakt själv
Spelar ingen roll vilka två faser du kopplat in den på
Se till att du kopplar kontaktenrätt så att du får jord ochnolla på rätt plats
Vet du vad du gör ska det inte vara nåhra problem
 
  • Gilla
Nomijah
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Håll reda på vilka två det blir så att du kan lägga ugnen på den tredje. Mer än så spelar det inte roll.
Svårt att veta vilken som är vilken för alla tre fasledarna har samma färg. Men ugnen kommer kopplas på andra sidan köket med nya kablar dragna till en egen fas, av elektriker.
 
N Nomijah skrev:
Svårt att veta vilken som är vilken för alla tre fasledarna har samma färg. Men ugnen kommer kopplas på andra sidan köket med nya kablar dragna till en egen fas, av elektriker.
Jag kan ju iofs dra en propp i taget och mäta för att se vilken som är vilken.
 
N Nomijah skrev:
Svårt att veta vilken som är vilken för alla tre fasledarna har samma färg. Men ugnen kommer kopplas på andra sidan köket med nya kablar dragna till en egen fas, av elektriker.
N Nomijah skrev:
Jag kan ju iofs dra en propp i taget och mäta för att se vilken som är vilken.
Man ska inte blanda ihop fas med grupp.
Du har tre faser och de belastar man sedan med gruppledningar. Man försöker få belastningen så jämnt fördelad som möjligt.
När du ska ta reda på vilken fas som är vilken så får du ta huvudsäkringarna, en och en, och sedan mäta.
Även om ugnen har en egen gruppledning med egen säkring så kan den råka hamna på samma fas som en av de som går till spisen.
 
  • Gilla
Nomijah
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man ska inte blanda ihop fas med grupp.
Du har tre faser och de belastar man sedan med gruppledningar. Man försöker få belastningen så jämnt fördelad som möjligt.
När du ska ta reda på vilken fas som är vilken så får du ta huvudsäkringarna, en och en, och sedan mäta.
Även om ugnen har en egen gruppledning med egen säkring så kan den råka hamna på samma fas som en av de som går till spisen.
Ja, det förstår jag. Mätte upp vilken som var vilken och tog bort proppen på den som inte används. Så är det enkelt för mig att visa elektrikern vad jag gjort och vilken fas som inte används.
Hällen funkar fint nu i alla fall!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.