G G.L. skrev:
Väldigt dyrt sätt att krångla till det med utsug i häll. Det krävs ett enormt sug för att få matos att ta vägen neråt. Luften måste alltså dras in i huset någonstans och var beror på vilken sorts ventilation/värmesystem som finns. All inkommande luft måste värmas upp till rumstemperatur. En kamin kan inte användas när en sådan fläkt är igång p.g.a baksug genom skorsten. Ett ventilation/värmesystem blir "galet" men så stort utsug ur huset.
Snyggt, opraktiskt och väldigt dyrt. Men stor imponatorverkan blir det.
Det finns andra sätt att imponera på omgivningen
Hej

Det kostar inte mycket mer än en separat spis/fläktkåpa. Inga problem med luften i huset, min spisfläkt går rakt ut genom väggen och jag har bra med tillluft i huset.

G G.L. skrev:
Väldigt dyrt sätt att krångla till det med utsug i häll. Det krävs ett enormt sug för att få matos att ta vägen neråt. Luften måste alltså dras in i huset någonstans och var beror på vilken sorts ventilation/värmesystem som finns. All inkommande luft måste värmas upp till rumstemperatur. En kamin kan inte användas när en sådan fläkt är igång p.g.a baksug genom skorsten. Ett ventilation/värmesystem blir "galet" men så stort utsug ur huset.
Snyggt, opraktiskt och väldigt dyrt. Men stor imponatorverkan blir det.
Det finns andra sätt att imponera på omgivningen
Faktum är att det krävs en betydligt lägre lufthastighet på en downdraft-häll än med en kåpa/fläkt ovanför hällen.

Många sådana hällar körs dessutom antingen med kolfilter eller plasmafilter, dvs ingen uppvärmd luft lämnar huset och ventilationen drabbas inte.

M MikeOz skrev:
Det var lite mera överkomligt.
Kolfilter?
Ja, den kommer med ett kolfilter som tar ca 90% av allt oss.

Jag är inne på mitt 3e år med bora. Kommer nog sätta in en likadan i nästa kök.

P Pligg85 skrev:
Öppningen sitter skit till. Oavsett om du är duktig eller kass i köket kommer du slaska runt och trevligt om några kan uppskatta tekniken men den är totalt värdelös och fyller ingen funktion
Bara ta upp fettfiltret och diska. Ett överkokt på ett par deciliter (minst inte ens när jag kollade över 1 dl) är inga problem.

Med en downdraft-häll får du faktiskt en effektivare fläkt. Dvs bättre osupptag i förhållande till lufthastighet jämfört med traditionella fläktar. I Sverige är vi lite traditionella/tröga men i Tyskland har downdraft-hällar ca 90% av marknaden när det gäller ny- och ombyggda kök.

Jag tycker att dowdraft kan vara en toppen bra lösning i rätt kök. Det de flesta säljar glömmer är: Hur är det med hållbarheten och servicevänligheten (Pris på reservdelar?) ? Jag skulle tro att soptippen kommer vara full utav dessa om 10år. Håller hushållskassa och jordens resurser för det?

BirgitS
[SH] [SH] skrev:
Faktum är att det krävs en betydligt lägre lufthastighet på en downdraft-häll än med en kåpa/fläkt ovanför hällen.
Verkar ju inte riktigt så om man måste koka pasta med locket på glänt åt rätt håll. Ett lock som man dessutom måste ta bort för att kunna röra om i pastan då och då.

BirgitS BirgitS skrev:
Verkar ju inte riktigt så om man måste koka pasta med locket på glänt åt rätt håll. Ett lock som man dessutom måste ta bort för att kunna röra om i pastan då och då.
Det beror mer på höjden på kastrullen än på luftflödet.

BirgitS
[SH] [SH] skrev:
Det beror mer på höjden på kastrullen än på luftflödet.
Jag förstår att det är svårare att få ett acceptabelt nedåtriktat luftflöde 25 cm ifrån fläkten än från 5 cm höjd, men med en vanlig fläkt får man det även om stekpannan är 45 cm ifrån fläkten.

Persson88 Persson88 skrev:
Hej

Det kostar inte mycket mer än en separat spis/fläktkåpa. Inga problem med luften i huset, min spisfläkt går rakt ut genom väggen och jag har bra med tillluft i huset.
Har du en spis med inbyggd flöjt som du blåser ut utanför huset? Visa gärna hur du gjort, jag skulle just kolla efter dina lösningar.

Körde Siemens rektangulära plaströr och några böjar som övergår till ett 150mm plåtrör.

Körde Siemens rektangulära plaströr och några böjar som övergår till ett 150mm plåtrör.
Kallrasskydd? Brandskydd (vetefan vad det heter egentligen)

Janne Eberhard Janne Eberhard skrev:
Kallrasskydd? Brandskydd (vetefan vad det heter egentligen)
ja, köpte ett som passade i 150mm röret och satte dit och sedan en plåthuv på utsidan

ja, köpte ett som passade i 150mm röret och satte dit och sedan en plåthuv på utsidan
Plåthuven är således tillräcklig för att eventuella myndigheter ska vara nöjda?

Janne Eberhard Janne Eberhard skrev:
Plåthuven är således tillräcklig för att eventuella myndigheter ska vara nöjda?
Du måste ha brandspjäll/rökspjäll eller vad det heter om du går igenom en brandcell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.