1 482 läst ·
32 svar
1k läst
32 svar
Induktionshäll med inbyggdfläkt erfarenhet?
HejG G.L. skrev:Väldigt dyrt sätt att krångla till det med utsug i häll. Det krävs ett enormt sug för att få matos att ta vägen neråt. Luften måste alltså dras in i huset någonstans och var beror på vilken sorts ventilation/värmesystem som finns. All inkommande luft måste värmas upp till rumstemperatur. En kamin kan inte användas när en sådan fläkt är igång p.g.a baksug genom skorsten. Ett ventilation/värmesystem blir "galet" men så stort utsug ur huset.
Snyggt, opraktiskt och väldigt dyrt. Men stor imponatorverkan blir det.
Det finns andra sätt att imponera på omgivningen
Det kostar inte mycket mer än en separat spis/fläktkåpa. Inga problem med luften i huset, min spisfläkt går rakt ut genom väggen och jag har bra med tillluft i huset.
Faktum är att det krävs en betydligt lägre lufthastighet på en downdraft-häll än med en kåpa/fläkt ovanför hällen.G G.L. skrev:Väldigt dyrt sätt att krångla till det med utsug i häll. Det krävs ett enormt sug för att få matos att ta vägen neråt. Luften måste alltså dras in i huset någonstans och var beror på vilken sorts ventilation/värmesystem som finns. All inkommande luft måste värmas upp till rumstemperatur. En kamin kan inte användas när en sådan fläkt är igång p.g.a baksug genom skorsten. Ett ventilation/värmesystem blir "galet" men så stort utsug ur huset.
Snyggt, opraktiskt och väldigt dyrt. Men stor imponatorverkan blir det.
Det finns andra sätt att imponera på omgivningen
Många sådana hällar körs dessutom antingen med kolfilter eller plasmafilter, dvs ingen uppvärmd luft lämnar huset och ventilationen drabbas inte.
Bara ta upp fettfiltret och diska. Ett överkokt på ett par deciliter (minst inte ens när jag kollade över 1 dl) är inga problem.P Pligg85 skrev:
Med en downdraft-häll får du faktiskt en effektivare fläkt. Dvs bättre osupptag i förhållande till lufthastighet jämfört med traditionella fläktar. I Sverige är vi lite traditionella/tröga men i Tyskland har downdraft-hällar ca 90% av marknaden när det gäller ny- och ombyggda kök.
Jag tycker att dowdraft kan vara en toppen bra lösning i rätt kök. Det de flesta säljar glömmer är: Hur är det med hållbarheten och servicevänligheten (Pris på reservdelar?) ? Jag skulle tro att soptippen kommer vara full utav dessa om 10år. Håller hushållskassa och jordens resurser för det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Har du en spis med inbyggd flöjt som du blåser ut utanför huset? Visa gärna hur du gjort, jag skulle just kolla efter dina lösningar.Persson88 skrev: