Vi har en induktionshäll med inbyggd fläkt som sitter i en köksö. Jag vill dra fläktrör ner genom köksön sen genom golvbjälklaget och ut genom fasaden (tegelfasad).

Frågan är vad som blir bäst.

Alt. 1: Nyttja 90x220 rektangulära rör hela vägen men de är av plast och jag tror inte det är helt godkänt.

Alt. 2: Rektangulära rör ner genom golvet, som sedan övergår i ett runt cc 150mm rör. Min fundering kring denna lösning är om den får plats då golvbjälklaget är 170mm och 150mm plus isolering nog är tjockare än 170mm.

• Ritning och illustration av en köksö med induktionshäll och fläkt, fläktrör och golvbjälklag 170 mm, samt rektangulära och runda ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över ventilationssystem med fläktrör genom golvbjälklag, rektangulära och runda rör visas tillsammans med tegelväggsfasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämnar imkanalen köket så krävs det att den är isolerad med stenull/mineralull eller ligger i ett gispschakt
Troligtvis också ett brandspjäll även om det är tegelfasad, kolla med lokala sotaren.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Lämnar imkanalen köket så krävs det att den är isolerad med stenull/mineralull eller ligger i ett gispschakt
Troligtvis också ett brandspjäll även om det är tegelfasad, kolla med lokala sotaren.
Tack. Då blir det 150mm rör men då bjälklagen är 170mm får jag inte in 150mm rör + 30mm nätmatta runt om. Vad är en lämplig kompromiss; minerallull som går att trycka ihop mkt mer än stenull, eller gipsschakt (vad är det?)

En inslutning av röret av gipsskiva. Finns också fermacell som inte är farligt dyr. Du snickrar till den själv så blir den tät.👍

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Finns

[länk]
Mitt rör (Electrolux häll) är 220x90mm, så den du länkade passar inte. Det finns 250x80 rör men även där hittar jag inte övergångar.

I InsidersUnited skrev:
En inslutning av röret av gipsskiva. Finns också fermacell som inte är farligt dyr. Du snickrar till den själv så blir den tät.👍
Tack, limmar ihop gerade kanter eller sätter en liten trälist på insidan som kanterna är limmade/fästa mot? Sistnämna i för sig inte bra vid brand.

Det skall väl iofs gå att ha brandspjäll istället för brandisolering. Borde inte behövas någon isolering efter brandspjället, om man har ett sådant.

• Gilla
jaegaern och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skall väl iofs gå att ha brandspjäll istället för brandisolering. Borde inte behövas någon isolering efter brandspjället, om man har ett sådant.
Svårt detta. Läst i andra trådar att isolering ändå behövs. Vi har dessutom tegelfasad och brandspjäll verkar mest vara till för träfasad.

BirgitS
Brandspjäll nära hällen stoppar spridning av brand. Om det inte brinna i kanalen efter spjället så behövs knappast någon brandisolering för att förhindra att en brand i kanalen sprids till bjälklag, väggstomme etc.

Områdesansvarig sotare är rätt person att fråga. Det är ju normalt den personen som ska godkänna utförandet av kanalen innan den börjar användas.

• Gilla
jaegaern
  • Laddar…
När det handlar om "vanlig" kanal som går upp genom ett vindsutrymme, så har isoleringen även som funktion att motverka kondensbildning inne i kanalen Varm fuktigt luft passerar i kanalen genom det kalla utrymmet.

jag ser inte att mnan skulle få samma mekaniskm för en kanal genom bjälklaget. Men det bör man kanske fundera över.

H Håbbe01 skrev:
Du måste gå över till runt 125mm dvs

[länk]

Och

[länk]

Plast ovan golv men metall i golv
Tack, den du länkade i metall är 220x55 men Electrolux fläkten har dimensionen 220x90

MVJK MVJK skrev:
Tack, den du länkade i metall är 220x55 men Electrolux fläkten har dimensionen 220x90
Jo men du fick 2 länkar en för metall 220x55 o en för plast 220x90 men de två kopplas ihop med 125mm

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Jo men du fick 2 länkar en för metall 220x55 o en för plast 220x90 men de två kopplas ihop med 125mm
Är det kosher att 220x90 går till 125mm?
220x90 är 198cm2 och ø125 är 122cm2 dvs ett betydligt mindre yta. Spelar det någon roll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.