1 597 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Induktionshäll med inbyggd fläkt: IM kanal till fasaden
Vi har en induktionshäll med inbyggd fläkt som sitter i en köksö. Jag vill dra fläktrör ner genom köksön sen genom golvbjälklaget och ut genom fasaden (tegelfasad).
Frågan är vad som blir bäst.
Alt. 1: Nyttja 90x220 rektangulära rör hela vägen men de är av plast och jag tror inte det är helt godkänt.
Alt. 2: Rektangulära rör ner genom golvet, som sedan övergår i ett runt cc 150mm rör. Min fundering kring denna lösning är om den får plats då golvbjälklaget är 170mm och 150mm plus isolering nog är tjockare än 170mm.
Frågan är vad som blir bäst.
Alt. 1: Nyttja 90x220 rektangulära rör hela vägen men de är av plast och jag tror inte det är helt godkänt.
Alt. 2: Rektangulära rör ner genom golvet, som sedan övergår i ett runt cc 150mm rör. Min fundering kring denna lösning är om den får plats då golvbjälklaget är 170mm och 150mm plus isolering nog är tjockare än 170mm.
Tack. Då blir det 150mm rör men då bjälklagen är 170mm får jag inte in 150mm rör + 30mm nätmatta runt om. Vad är en lämplig kompromiss; minerallull som går att trycka ihop mkt mer än stenull, eller gipsschakt (vad är det?)H Håbbe01 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
En inslutning av röret av gipsskiva. Finns också fermacell som inte är farligt dyr. Du snickrar till den själv så blir den tät.👍
Tack, limmar ihop gerade kanter eller sätter en liten trälist på insidan som kanterna är limmade/fästa mot? Sistnämna i för sig inte bra vid brand.I InsidersUnited skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det skall väl iofs gå att ha brandspjäll istället för brandisolering. Borde inte behövas någon isolering efter brandspjället, om man har ett sådant.
Svårt detta. Läst i andra trådar att isolering ändå behövs. Vi har dessutom tegelfasad och brandspjäll verkar mest vara till för träfasad.H hempularen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 160 inlägg
Brandspjäll nära hällen stoppar spridning av brand. Om det inte brinna i kanalen efter spjället så behövs knappast någon brandisolering för att förhindra att en brand i kanalen sprids till bjälklag, väggstomme etc.
Områdesansvarig sotare är rätt person att fråga. Det är ju normalt den personen som ska godkänna utförandet av kanalen innan den börjar användas.
Områdesansvarig sotare är rätt person att fråga. Det är ju normalt den personen som ska godkänna utförandet av kanalen innan den börjar användas.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
När det handlar om "vanlig" kanal som går upp genom ett vindsutrymme, så har isoleringen även som funktion att motverka kondensbildning inne i kanalen Varm fuktigt luft passerar i kanalen genom det kalla utrymmet.
jag ser inte att mnan skulle få samma mekaniskm för en kanal genom bjälklaget. Men det bör man kanske fundera över.
jag ser inte att mnan skulle få samma mekaniskm för en kanal genom bjälklaget. Men det bör man kanske fundera över.
Du måste gå över till runt 125mm dvsMVJK skrev:
https://ventilation.se/sv/products/quadrodec-220x55-overgang-90-till-cirkulart-125
Och
https://www.ventigo24.se/sv_SE/p/re...5nSsgngtKGcWvU9TV3YtT4jakuO5_ZE8aAvFAEALw_wcB
Plast ovan golv men metall i golv
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer