Tråkigt utslag av ARN. Jag håller inte med om att folk i allmänhet ska ha kunskap för att genomskåda reklamen för att upptäcka denna typ av underdimensionerade produkter, och framför allt ska man inte behöva göra det. Man ska inte behöva misstänka att produkter som man är van vid sedan 50 år tillbaka plötsligt inte längre uppfyller förväntningarna.

Går det att överklaga? Jag kan skriva en inlaga om det hjälper.

Din gamla spis var uppenbarligen konstruerad annorlunda, troligen med två faser till hällen och att ugnen istället delade på en fas. Eller så är det dessa växlingar av effekten som fungerar dåligt på en induktionshäll. Det hade kanske varit bättre med en konstant lägre effekt.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Jag överklagade detta och hänvisade till lagen:
---------------------------------------------------------
16 § Varan skall anses felaktig,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om...
---------------------------------------------------------
Men tyvärr hjälpte inte det, samma utslag igen. Jag tror att ARN ogärna ändrar sina utslag därför att då säger man mot en tidigare kollega som granskat ärendet och gett ett utslag. Jag har varit med om detta tidigare hos ARN att man blir helt förvånad att de ställer sig på ett lurendrejeriföretags sida gentemot en vanlig konsument.

Att Vitvaruexperten som i grunden är ett trixarföretag som byter buckliga dörrar och trasigt glas på vitvaror inte bryr sig förstår jag, men deras nuvarande ägare Bygghemma.se som är lite seriösare borde väl inte vilja ha ett dotterbolag som lurar sina kunder och undanhåller väsentlig information om vitvarorna. Sen tycker jag att bosch som är ett stort bolag inte skulle ha en sån här produkt och att deras kundsupport är helt ovilliga till att hjälpa till. Bosch hade en servicekille här och tittade på spisen och han tyckte det var oseriöst av vitvaruexperten att sälja den här spisen till mig men jag tycker det är lika oseriöst av Bosch att ha en sån här produkt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, det är slut med Bosch i Sverige. Det sägs att de inte har riktiga spisar längre.

Jag tycker nog att varan är felaktig om man inte kan använda den på normalt sätt såsom den inbjuder till. Om de vill begränsa effekten så får de ta bort två kokzoner. Man kan inte plocka bort en "motor" och fortfarande driva lika mycket.

• Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Fast det är ju knappast Bosch fel att kund väljer en produkt med för låg effekt. Då får man ju isåfall skylla på antingen säljare i butik eller så lite sig själv om man köpt på nätet.
Det blir ju aningen svårt att ha alla situationer på pränt så att kund är helt skyddat och alltid väljer rätt. Finns ingen rimlighet i det.

BirgitS
R Rockola skrev:
Jag har varit med om detta tidigare hos ARN att man blir helt förvånad att de ställer sig på ett lurendrejeriföretags sida gentemot en vanlig konsument.
Du vet väl om att det sitter lika många representanter för branschorganisationerna i ARN som representanter för konsumenterna?

Jag är inte insatt i ARN men skulle kunna tänka mig att det för ARN så är det underligt att du inte frågade om den mycket lägre effekten och annat just därför att du tyckte det var svårt att förstå.

Det är rimligt att anta när man köper en spis ska man kunna koka pasta i en kastrull, steka något i stekpanna och göra en sås till. Med den här spisen funkar inte detta, stekpannan håller inte värmen så maten i den blir kokt, i kastrullen sjunker pastan till botten och fastnar mellan pulserna.

Den här lurendrejeriboschspisen är specad 7900 W, det är samma som en annan induktionsspis jag har i stugan som fungerar mycket bättre. Det är svårt för en vanlig konsument att förstå skillnaden mellan watt i spisar med järnplattor, glashäll eller nu induktionshäll, vem kan det? Borde man inte bli upplyst om att spisen du tittar på är tänkt till en studentbostad eller singelhushåll som servicekillen från Bosch beskrev det?

Totalt i olika hus har jag 3 induktionsspisar, det är ju normalt att boostfunktionen inte går att använda samtidigt med anda plattor men det här nya spisen går det inte att laga mat till en familj med tyvärr. Bottenbetyg till Bosch.

• Ledsen
  • Gilla
Hasse1 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rockola skrev:
Den här lurendrejeriboschspisen är specad 7900 W, det är samma som en annan induktionsspis jag har i stugan som fungerar mycket bättre.
Det är ju inte en normal effekt för någon sorts spis med fyra plattor/zoner och en ugn.

Om vi skulle fråga hela Sveriges befolkning vad normaleffekten är på en riktig spis, hur många skulle svara rätt? Man köper en elpanna efter effekten men man köper en spis för att kunna använda den på normalt sätt. Det som skiljer spisarna åt i detta fall är troligen hur de fördelar den begränsade effekten vilket gör valet än svårare. Ska vitvaruhandlare behöva ansluta sina spisar i butiken så att folk kan prova att de verkligen fungerar som förväntat?

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Fast om nu spisen är anpassad för lägenheter med enfas och matning därefter så kanske man kan fråga dem hur mycket av spisen de kan köra? De kanske tycker det är helt normalt att den inte går att använda den fullt ut.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om vi skulle fråga hela Sveriges befolkning vad normaleffekten är på en riktig spis, hur många skulle svara rätt? Man köper en elpanna efter effekten men man köper en spis för att kunna använda den på normalt sätt. Det som skiljer spisarna åt i detta fall är troligen hur de fördelar den begränsade effekten vilket gör valet än svårare. Ska vitvaruhandlare behöva ansluta sina spisar i butiken så att folk kan prova att de verkligen fungerar som förväntat?
Ja, vem kan det? Speciellt nu när det under en tid har kommit nya tekniker med glashäll och induktion, man kan ju anta att en effektivare induktionsspis behöver mindre effekt än gamla spisar. Det är inte rimligt att en konsument ska ha koll på detta.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast om nu spisen är anpassad för lägenheter med enfas och matning därefter så kanske man kan fråga dem hur mycket av spisen de kan köra? De kanske tycker det är helt normalt att den inte går att använda den fullt ut.
Det är trefas in i spisen.

EddieHansson
R Rockola skrev:
Ja, vem kan det? Speciellt nu när det under en tid har kommit nya tekniker med glashäll och induktion, man kan ju anta att en effektivare induktionsspis behöver mindre effekt än gamla spisar. Det är inte rimligt att en konsument ska ha koll på detta.
Precis. Däremot borde det stå om man inte kan använda alla plattor samtidigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rockola skrev:
Det är trefas in i spisen.
jo men det kan ju ändå vara anpassad för enfas där man kanske måste begränsa effekten. En, två eller tre faser spelar ingen roll, det är ju bara ett sätt att fördela ut effekten om man kan.

S Stefan1972 skrev:
jo men det kan ju ändå vara anpassad för enfas där man kanske måste begränsa effekten. En, två eller tre faser spelar ingen roll, det är ju bara ett sätt att fördela ut effekten om man kan.
Ja, du hör ju själv hur lätt detta är, vilken konsument förstår det självklara du skriver?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R Rockola skrev:
Ja, du hör ju själv hur lätt detta är, vilken konsument förstår det självklara du skriver?
nä alla konsumenter kan inte allting, det är fullt naturligt. Det är då man vänder sig till fackhandeln och där får hjälp av nån förhoppningsvis kunnig. Tyvärr är det ju vanligare och vanligare att de inget kan där heller.....
Men vill man ha många plattor igång samtidigt och kanske även ugn på det så kommer man aldrig ifrån att då måste ju apparaten ha hög effekt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.