4 404 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Induktionshäll gnisslar i standby!?
Sida 1 av 2
Tja, har precis installerat en IKEA otrolig induktionshäll, så fort den kopplades på spänning så började den gnissla/låta/elektriskt konstant högfrekvent ljud.
Spisen är kopplad 2 faser 400volt fasspänning, vardera 16A. D.v.s jag kör den på max effekt vilket är 7.2 kW.
Problemet är alltså att den låter så fort där ligger spänning på den, slår jag igång den så försvinner det. Piper ganska rejält så det är väldigt störigt men samtidigt är det tydligt att det ej verkar vara en äkta "signal".
Hällen funkar annars å jag har checkat kopplingen även bytt plats på faserna.
Spisen är kopplad 2 faser 400volt fasspänning, vardera 16A. D.v.s jag kör den på max effekt vilket är 7.2 kW.
Problemet är alltså att den låter så fort där ligger spänning på den, slår jag igång den så försvinner det. Piper ganska rejält så det är väldigt störigt men samtidigt är det tydligt att det ej verkar vara en äkta "signal".
Hällen funkar annars å jag har checkat kopplingen även bytt plats på faserna.
En lösning om ni trots allt gillar hällen skulle kunna vara att installera en spisvakt. Enkelt uttryckt en timer som bryter bort spänningen när spisen inte används. Den gör den även barn, äldre och förvirradsäker eftersom timern gör att spisen inte glöms på.
Å andra sidan låter det konstigt att den låter så mycket som beskrivet. Kontakta återförsäljaren och fråga. Borde inte låta om allt är som det ska
Å andra sidan låter det konstigt att den låter så mycket som beskrivet. Kontakta återförsäljaren och fråga. Borde inte låta om allt är som det ska
Hej ja nolla draget också så spisen har 230 mellan fas å nolla.
Ja iof men såklart vill man gärna veta orsaken.
Jag ser det ej som ett larm låter inte som ett högtalarljud liksom... mer som ett högljutt gnissel som tinnitus. Inga felkoder heller liksom.
Ja iof men såklart vill man gärna veta orsaken.
Jag ser det ej som ett larm låter inte som ett högtalarljud liksom... mer som ett högljutt gnissel som tinnitus. Inga felkoder heller liksom.
Det är med all sannolikhet ett switchat nätaggregat som används för standby så att hällen kan känna när du trycker på touchknapparna. Dessa kan ge ifrån sig ett högfrekvent ljud i vissa fall. Jag har själv samma problem med en micro om man sätter den i något slags energisparläge. Tyvärr är det inte mycket mer att göra än att bryta strömmen helt till hällen eller byta ut den.
Okej, ja det kan iof vara ngt sådant men det gör ifrån sig ett jädrans ljud. Nu är ju inga skåpsfronter eller liknande på men just nu låter det i hela köket och intilliggande hall.
Har sökt på google på allt möjligt mwn finner endast om ljud när man kör spisen vilket för en induktionshäll kan vara svårt att komma ifrån. Tycker det borde vara ett känt problem då fler måste ha samma häll iom det är en ikea.
Har sökt på google på allt möjligt mwn finner endast om ljud när man kör spisen vilket för en induktionshäll kan vara svårt att komma ifrån. Tycker det borde vara ett känt problem då fler måste ha samma häll iom det är en ikea.
Det är just därför absolut vanligast att man låter hällen ligga av egen tyngd i hålet, inga fästen eller silikon.S senegym skrev:
Ja men jag vill inte ha en häll som ligger i ett uppsågat hål och kan röra sig. Spec. Inte men en laminatskiva. Räcker med en överkokning sen svullnar det i skarven till spisen.
Men visst kunde man kopplat in innan man limma ner. Men det är helt orelevant nu
Men visst kunde man kopplat in innan man limma ner. Men det är helt orelevant nu
Jag tror inte vi behöver fler svar kring hur den är monterad nu. Monteringen är absolut inte vad som orsakar att den låter. Hur jag monterat är därför i fallet ointressant.
För de som envist vill veta varför så finns det god anledning till att den monterats som den gjort. Då hällen inte kom med varken instruktionsbok clips eller dylikt utan endast hällen köpt från fynd tidigare skyltex.
Som sagt monteringen skapar knappast gnissel och svaren kring montering löser ej mitt problem!
Spånskivans sågade yta är förseglad den med med silikon innan montering.
För de som envist vill veta varför så finns det god anledning till att den monterats som den gjort. Då hällen inte kom med varken instruktionsbok clips eller dylikt utan endast hällen köpt från fynd tidigare skyltex.
Som sagt monteringen skapar knappast gnissel och svaren kring montering löser ej mitt problem!
Spånskivans sågade yta är förseglad den med med silikon innan montering.