Jag känner att ni initierade enkelt kan svara på det här.
Jag ska byta en Siemens glashäll till en Electrolux induktionshäll.
Tre säkringar á 16A kopplar in Siemens, som har en förbrukning på 7000W. Den sitter kopplad enligt bild 1.
Den nya hällen har kabel enligt bild 2.
Då den gamla fungerar felfritt, rent elektriskt (vad jag vet), så antar jag att elen fram till perilexen är ok.På bild 1 syns lite halvdåligt att en grå kabel är klippt, och inte ansluten.
Kan, och bör jag använda samma kontakt till den nya hällen? Om så, hur klippa och koppla? Jorden ger sig själv, men kan jag dela brun/svart och blå/grå och koppla som den tidigare? Behöver skaffa nån slags hylsa att klämma fast, eller kan jag skruva fast kablarna som de är? De gamla sitter utan hylsor.
Jag ska byta en Siemens glashäll till en Electrolux induktionshäll.
Tre säkringar á 16A kopplar in Siemens, som har en förbrukning på 7000W. Den sitter kopplad enligt bild 1.
Den nya hällen har kabel enligt bild 2.
Då den gamla fungerar felfritt, rent elektriskt (vad jag vet), så antar jag att elen fram till perilexen är ok.På bild 1 syns lite halvdåligt att en grå kabel är klippt, och inte ansluten.
Kan, och bör jag använda samma kontakt till den nya hällen? Om så, hur klippa och koppla? Jorden ger sig själv, men kan jag dela brun/svart och blå/grå och koppla som den tidigare? Behöver skaffa nån slags hylsa att klämma fast, eller kan jag skruva fast kablarna som de är? De gamla sitter utan hylsor.
I ett allmänt fall är det bra att kontrollera om det finns nolla i uttaget. Varför jag inte skrev om detta var för att det gäller byte från en häll som till synes är ansluten till två faser och nolla precis som den nya hällen skall vara. Men för att dubbelkolla kan man kontrollera att den gamla hällen också har elementspänning 230V.
Hur kollar jag detta? Multimeter finns, men var mäter jag?A Avemo skrev:I ett allmänt fall är det bra att kontrollera om det finns nolla i uttaget. Varför jag inte skrev om detta var för att det gäller byte från en häll som till synes är ansluten till två faser och nolla precis som den nya hällen skall vara. Men för att dubbelkolla kan man kontrollera att den gamla hällen också har elementspänning 230V.
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Som sagt, om förra hällen fungerade så kan man förutsätta att nolla finns kopplat i uttaget. Men vill man vara helt säker (ex. om den har lossnat, och bef. hällen gått sönder pga det). Så kan man enkelt mäta med multimeter.
Välj mätområde Växelspänning ex. 250V AC eller mer. Mät i uttaget mellan övre vänstra hålet där stiftet med blå ledning kommer att sitta. Och högra övre hålet. Skall vara 230V, samma mätning mellan "blå" och nedre högra hålet.
Om ditt instrument har ett mätområde på minst 400V AC. så kan du även mäta mellan fashålen, skall vara 400V (ger det ex. 0 så är något väldigt grovt fel).
Välj mätområde Växelspänning ex. 250V AC eller mer. Mät i uttaget mellan övre vänstra hålet där stiftet med blå ledning kommer att sitta. Och högra övre hålet. Skall vara 230V, samma mätning mellan "blå" och nedre högra hålet.
Om ditt instrument har ett mätområde på minst 400V AC. så kan du även mäta mellan fashålen, skall vara 400V (ger det ex. 0 så är något väldigt grovt fel).
Redigerat:
Det övre vänstra stiftet i uttaget skall vara neutral. Det finns två mätningar du kan göra. Först mäter du samtliga tre faser en i taget mot neutralen och ser att det blir 230V. Sedan kontinuitetsmäter du mellan neutral och jord och ser att det är kontakt med tillslagen jordfelsbrytare. Men i ditt fall finns det en enklare metod. Titta på märkskylten till befintlig häll. Där borde det framgå om elementspänningen är 230V. Är den det så behövs neutralen även till den gamla.H HenrikTornquist skrev:
Nånting, jag har inte orkat börja felsöka, gick ordentligt snett. När jag skulle koppla på strömmen igen small det om den ena dvärgbrytaren, och det rejält. Halva huset slocknade.
Eftersom vi är nyinflyttade har jag inte fått kläm på elskåpet än, så det var en smärre katastrof igår kväll.Ett par av huvudsäkringarna small, och den ena syntes det inte på, den såg helt frisk ut. Inte hade jag några hemma heller, de lämnade jag i gamla huset. Han som sålde detta har tagit med allt. Iväg till affären och handla, byta den som syntes, dra på jordfelsbrytare igen, och det finns flera stycken. Den ena visade grönt när den hade löst ut, är det normalt? Det lurade mig i alla fall, tog en bra stund innan jag fattade.
Nu hoppas jag bara att hällen har överlevt.
Eftersom vi är nyinflyttade har jag inte fått kläm på elskåpet än, så det var en smärre katastrof igår kväll.Ett par av huvudsäkringarna small, och den ena syntes det inte på, den såg helt frisk ut. Inte hade jag några hemma heller, de lämnade jag i gamla huset. Han som sålde detta har tagit med allt. Iväg till affären och handla, byta den som syntes, dra på jordfelsbrytare igen, och det finns flera stycken. Den ena visade grönt när den hade löst ut, är det normalt? Det lurade mig i alla fall, tog en bra stund innan jag fattade.
Nu hoppas jag bara att hällen har överlevt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det kan tyckas bakvänt, men en indikering visa grönt när det är ofarligt (=strömlöst) och rätt när det är farligt.
Om man går över till manöverknappar så är det tvärtom, grön knapp betyder normala förhållande varför startknappen är grön.
Ang din spisinkoppling är det läge att syna denna lite närmare, framför allt vad visade spänningsmätningarna i uttaget? Du har fått rätt instruktioner, så någonstans gick det fel och det är ju bra att ta reda på vad.
Om man går över till manöverknappar så är det tvärtom, grön knapp betyder normala förhållande varför startknappen är grön.
Ang din spisinkoppling är det läge att syna denna lite närmare, framför allt vad visade spänningsmätningarna i uttaget? Du har fått rätt instruktioner, så någonstans gick det fel och det är ju bra att ta reda på vad.
Spänningsmätning visade korrekt, 230 mellan fas och nolla, samt 400 mellan faserna.Bo.Siltberg skrev:
Det kan tyckas bakvänt, men en indikering visa grönt när det är ofarligt (=strömlöst) och rätt när det är farligt.
Dock kan jag ha gjort en groda, jag har ju tittat på kontakten som satt på den gamla hällen, och bara tagit för givet (jag vet, kardinalfel) att det är kopplat likadant i väggen. Kan det vara så enkelt att det ser annorlunda i i väggen (honkontakten), och att det är där det brister?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Den gamla stickproppen ser ut att vara rätt kopplad, och då bör även uttaget vara rätt kopplat. Du har också kontrollmätt spänningarna.
Vad gjorde du med grå ledare? Hällen kan ha en bygel mellan blå och grå, så därför får inte grå kopplas till fas utan vidare. Hällen kan också kräva att både blå och grå kopplas till N.
Vad gjorde du med grå ledare? Hällen kan ha en bygel mellan blå och grå, så därför får inte grå kopplas till fas utan vidare. Hällen kan också kräva att både blå och grå kopplas till N.