2 562 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Induktionshäll 2x230v?
Hej!
Tänker gå från nuvarande spis med ugn till induktionshäll + inbyggnadsugn. Läser att vanlig maxeffekt
hos induktionshäll är ca 7500w samt att spänning ska vara 230v. Hur går det ihop? Dragna ledningar till spis idag är säkrade 16 amp. Huvudsäkring är också 16amp. Är det månne så att dagens hällar är gjorda för 2x230v ? ( 230x16 = 3680w ) 2x3680 = 7360w
Undrar Puskas:x
Tänker gå från nuvarande spis med ugn till induktionshäll + inbyggnadsugn. Läser att vanlig maxeffekt
hos induktionshäll är ca 7500w samt att spänning ska vara 230v. Hur går det ihop? Dragna ledningar till spis idag är säkrade 16 amp. Huvudsäkring är också 16amp. Är det månne så att dagens hällar är gjorda för 2x230v ? ( 230x16 = 3680w ) 2x3680 = 7360w
Undrar Puskas:x
Spisar och ugnar är nästan aldrig avsäkrade för sin maxeffekt. Man räknar med att maxeffekten aldrig utnyttjas under längre tid. Däremot så kanske du måste ha hällen och ugnen på olika faser.
Att huvudsäkringarna är på 16 a innebär att det är huvudsäkringarna som kommer gå först om gruppsäkringarna också är gängsäkringar, inte så bra selektivitet men det är ju så man måste göra om man har 16 a huvudsäkringar och behöver 16 a till en stor förbrukare som spisen.
Att huvudsäkringarna är på 16 a innebär att det är huvudsäkringarna som kommer gå först om gruppsäkringarna också är gängsäkringar, inte så bra selektivitet men det är ju så man måste göra om man har 16 a huvudsäkringar och behöver 16 a till en stor förbrukare som spisen.
Redigerat:
Förmodligen är hällen avsedd för att kunna kopplas om för att användas med 1, 2 eller 3 faser (y-kopplat). Med 16 a säkringar är det helt klart mest lämpligt att köra den på två faser, men det funkar att köra en häll på en fas också om man har gängsäkringar, bara man tänker på att inte köra alla plattor för fullt samtidigt och inte har för mycket förbrukning i övrigt på samma huvudsäkring.
Däremot måste jag korrigera mig själv, att köra både ugn och häll på en och samma 16 a säkring funkar inte om man ska kunna använda dem samtidigt.
Däremot måste jag korrigera mig själv, att köra både ugn och häll på en och samma 16 a säkring funkar inte om man ska kunna använda dem samtidigt.
Kolla om du har 3 faser+nolla+jord framdraget till perilexen/dosan, alltså 5 ledare totalt.
Då kan du använda 2 faser till hällen och en till ugnen vanligtvis.
Vad Iskra menar att man inte kan köra spis på 16 A säkring förstår jag inte, en mycket stor del av Sveriges befolkning gör så varje dag.
Då kan du använda 2 faser till hällen och en till ugnen vanligtvis.
Vad Iskra menar att man inte kan köra spis på 16 A säkring förstår jag inte, en mycket stor del av Sveriges befolkning gör så varje dag.
Jag hade tillfälle att kika i vår Elektroluxhäll (samma som Husqvarna, IKEA, mfl) och den har helt separata drivkort för höger och vänster sida.
Vardera kortet (sidan) spänningsmatas med 1 x 230V.
Alternativen blir därmed antingen 1 x 230 V @ 32 A eller 2 x 230 V @ 16 A.
Trefasinkoppling är överhuvudtaget inte möjligt.
Vardera kortet (sidan) spänningsmatas med 1 x 230V.
Alternativen blir därmed antingen 1 x 230 V @ 32 A eller 2 x 230 V @ 16 A.
Trefasinkoppling är överhuvudtaget inte möjligt.
Tack för snabba svar!
Framdraget i dagens läge är två faser nolla + jord (försöker att dra fram en fas till).Någon, minns inte vem, nämnde att om tre faser nolla +jord är framdraget kan ugn kopplas på fas+nolla (230v), häll på två faser 400v. Visst skulle det då gå. Men vad jag förstår är de flesta (alla?) hällar avsedda för 230v?
Framdraget i dagens läge är två faser nolla + jord (försöker att dra fram en fas till).Någon, minns inte vem, nämnde att om tre faser nolla +jord är framdraget kan ugn kopplas på fas+nolla (230v), häll på två faser 400v. Visst skulle det då gå. Men vad jag förstår är de flesta (alla?) hällar avsedda för 230v?
Hade jag varit du hade jag nog inte idats dra fram en ny fas (åtmistone inte om jag hade behövt betala någon för jobbet), utan testat att köra hällen på en fas och ugnen på den andra..
Hällen går på 230 volt, men det går att ansluta den med två faser ändå så länge det finns nolla framdragen (det medföljer kopplingsinstruktioner).
Hällen går på 230 volt, men det går att ansluta den med två faser ändå så länge det finns nolla framdragen (det medföljer kopplingsinstruktioner).
Det är ingen bra idé att koppla hällen på en fas, då går det inte att köra på full effekt på båda sidorna samtidigt.
Det är väldigt ofta man behöver det, typ koka upp 3 l pastavatten samtidigt som man steker något på andra sidan.
Det är väldigt ofta man behöver det, typ koka upp 3 l pastavatten samtidigt som man steker något på andra sidan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Klicka här för att svara