Vi har kört vår Siemens induktionshäll med touchknappar snart två månader nu och tycker bara att den är helt underbar... inga problem med knapparna
Jag ser fram mot att slippa den totalt värdelösa hällen vi har i dag som slår på/av på/av på/av på/av...det värsta är att de tydligen ska göra det...Jag har testat induktion o blev oerhört förtjust, tror mej kunna klara av att torka touchknapparna så att de fungerar både oklanderligt o okladderligt ;D
Puh, jag börjar bli lite lugnare nu när det även kommer förespråkare för touchkontroller. Det har varit så starka åsikter om det omvända att jag ett tag blev orolig för mitt eget produktval...
Ni som har ind.häll - har ni upplevt magnettickandet som störande eller är det jag som är överdrivet känslig för ljud?
Ni som har ind.häll - har ni upplevt magnettickandet som störande eller är det jag som är överdrivet känslig för ljud?
Glöm det. Med touchkontroll får du torka fingrarna lika ofta isåfall.sarpat skrev:Jag ser fram mot att slippa den totalt värdelösa hällen vi har i dag som slår på/av på/av på/av på/av...det värsta är att de tydligen ska göra det...Jag har testat induktion o blev oerhört förtjust, tror mej kunna klara av att torka touchknapparna så att de fungerar både oklanderligt o okladderligt ;D
Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att om man inte gör mer avancerade saker än värmer konservburkar så kanske det går bra.
Men om man LAGAR mat med allt vad det innebär av mndre överkok, stänkande vätska eller matfett från stekpannan, kladd på fingrarna eller helt enkelt att du precis sköljt sallad eller skalat potatis och är blöt eller fuktig - så får du problem att ratta kontrollerna på spisen. Det funkar efter en stund och ett par försök visst, men när det händer varje gång varje dag så blir man till slut rosenrasande. Det är så lagom kul när man måste rycka bort kastruller för att den förbannade plattan skenar. Du trycker och trycker men effekten på plattan är ungefär lika stor som om du kör in fingret i örat.
Så! Nu har jag skrivit av mig lite frustrationer.
Nu säger jag bara så här: You have been warned.
Jo, tillbaks till topic. Induktionsprincipen är jättebra. Snabb respons, svala plattor (fast det BLIR faktiskt varmt - panna eller kastrullen värmer ju upp området där den står). Bra mycket bättre än en traditionell häll.
Innan köp - lyssna på hällen. Vissa induktionshällar låter som en kontrollerad kortslutning, ungefär som en gammal bilbana. Det kan man nog bli rätt trött på tror jag.
Finns det behov av att ha både indktion och vanligt dvs 2+2?
Eller kommer man aldrig att behöva eller sakna dom vanliga plattorna?
Vi ska köpa häll och funderade på 2+2 istället för bara induktion. Orsaken för att kunna använda även andra kärl än magnetiska.
Men det kanske inte blir så i verkligheten.......
Vad säger ni som kör på endast ind.?
Vi är tvugna av husleverantören att köpa Siemens.
Har dom ind. häll utan touch.....någon som vet?....känner mig lite skeptisk till touch.
//Albin
Eller kommer man aldrig att behöva eller sakna dom vanliga plattorna?
Vi ska köpa häll och funderade på 2+2 istället för bara induktion. Orsaken för att kunna använda även andra kärl än magnetiska.
Men det kanske inte blir så i verkligheten.......
Vad säger ni som kör på endast ind.?
Vi är tvugna av husleverantören att köpa Siemens.
Har dom ind. häll utan touch.....någon som vet?....känner mig lite skeptisk till touch.
//Albin
Här kan du browsa hela Siemens sortiment: http://www.siemens-hushall.com/produkter/produkter_content_show.asp?prid=7&ID=121
Vi valde en med touch den här gången eftersom jag slagit av en knapp med stekpannan och det är knepigt att hålla hällen 100%-igt ren runt vreden
Vi valde en med touch den här gången eftersom jag slagit av en knapp med stekpannan och det är knepigt att hålla hällen 100%-igt ren runt vreden
Ryktet säger att om han har 2+2, används bara två plattor (induktionsplattorna...) och verkar ju dumt. :-/
/Ulle
/Ulle
Jo visst är det nog så....men redan idag använder vi max 2 plattor till nästan 90%.
Oftas har man dom bakersta till vanligt kok eller varmhållning.
Därför hade jag funderingar på att ha vanliga plattor där.
Eller uppväger induktionens fördelar detta så pass.
Har aldrig provat en induktionshäll så jag vet inte om det är
såpass bra som det sägs........vad säger ni som kört på ind. ett tag?
Är det värt dom extra kronorna.....
//Albin :
Oftas har man dom bakersta till vanligt kok eller varmhållning.
Därför hade jag funderingar på att ha vanliga plattor där.
Eller uppväger induktionens fördelar detta så pass.
Har aldrig provat en induktionshäll så jag vet inte om det är
såpass bra som det sägs........vad säger ni som kört på ind. ett tag?
Är det värt dom extra kronorna.....
//Albin :
Du får inte lika stora energiförluster med induktion, du värmer liksom kastrullen direkt istället för steget genom plattan, det är väl den stora fördelen. Det går därmed mycket snabbare och blir mer energibesparande.
På vissa spisar finns en separat värmeplatta enbart för varmhållning...
/Ulle
På vissa spisar finns en separat värmeplatta enbart för varmhållning...
/Ulle
Touch-knappar ungefär lika praktiskt som spillkantlösa diskbänkar... Fy vade det finns många "snygga" och moderna lösningar som är helt kassa!!!
Spiskåpa i rostfritt... Luftigt, snyggt men ack så jobbigt att hålla rent och var f-n skall man kryddorna.
Spishäll med touchknappar och fasettslipad kant - snyggt men det suger när man kokar över mjölken (som rinner ner på golvet)
Diskbänk utan spillkant - som sagt snyggt på bild men urkasst i det praktiska livet.
Ballingslövs högskåp som går ner till bänkskiva - återigen snyggt på bild men hur tusan ser inte dessa ut efter ett par år när de sugit in fukt i stommen...
Spiskåpa i rostfritt... Luftigt, snyggt men ack så jobbigt att hålla rent och var f-n skall man kryddorna.
Spishäll med touchknappar och fasettslipad kant - snyggt men det suger när man kokar över mjölken (som rinner ner på golvet)
Diskbänk utan spillkant - som sagt snyggt på bild men urkasst i det praktiska livet.
Ballingslövs högskåp som går ner till bänkskiva - återigen snyggt på bild men hur tusan ser inte dessa ut efter ett par år när de sugit in fukt i stommen...
Vi skaffade en Bosch induktionshäll i våras. PIE <nåt> heter den. KarlXII har rätt i att touchknappar har sina brister. Hade Bosch haft ind-häll med separat vredpanel hade vi skaffat en sådan istället. Tyvärr är (var?) deras produktportfölj sådan att man kunde välja separat vredpanel ELLER induktion ELLER häll i nivå med bänkskivan. Vi valde induktion, som sagt.
Induktionsprylen är toppen. Äntligen lyckas jag med de där såserna som det är ägg i. Och denna Bosch-modell har en funktion som gör att man kan elda på lite extra på de främre plattorna om man inte använder de bortre. Nu kan man stå vid spisen och vänta på té-vattnet, med den gamla spisen kunde man ju hämta tidningen och raka sig innan det började att koka.
Vår häll är tyst (bortsett från en fläkt som går igång efter ett tag), däremot finns det vissa kastruller som surrar lite lågt. Inget störande. Däremot höll vi på att få dårpippi på det j-a pipandet varje gång man tryckte (jag menar förstås 'lyckades trycka', KarlXII) på en touchtangent. Det går dock att stänga av med en särskild knappkombination.
Bosch svenska service har jag svurit över i en annan tråd här på forumet. Vår häll har en s.k. automatisk uppkokningsfunktion, som enligt bruxet skruvar ned värmen från max till ett valfritt läge efter en tid som "automatiken avgör". Jag skickade iväg en fråga till svenska Bosch om hur den där automatiken egentligen bestämmer sig för när, för det gick liksom inte att avgöra genom fritt experimenterande. Jag skickade frågan för ett halvår sedan och väntar fortfarande på svaret.
Om vi hade fått välja om idag, och det hade funnits ett bredare utbud av hällar, så hade vi valt en 80 eller 90cm bred häll istf 60cm, där det finns en 'vanlig' värmehållningszon där man kan lägga av köttbitarna, en med vredpanel och som har hällen i nivå med stenskivan. Men en induktionshäll måste det vara!
Induktionsprylen är toppen. Äntligen lyckas jag med de där såserna som det är ägg i. Och denna Bosch-modell har en funktion som gör att man kan elda på lite extra på de främre plattorna om man inte använder de bortre. Nu kan man stå vid spisen och vänta på té-vattnet, med den gamla spisen kunde man ju hämta tidningen och raka sig innan det började att koka.
Vår häll är tyst (bortsett från en fläkt som går igång efter ett tag), däremot finns det vissa kastruller som surrar lite lågt. Inget störande. Däremot höll vi på att få dårpippi på det j-a pipandet varje gång man tryckte (jag menar förstås 'lyckades trycka', KarlXII) på en touchtangent. Det går dock att stänga av med en särskild knappkombination.
Bosch svenska service har jag svurit över i en annan tråd här på forumet. Vår häll har en s.k. automatisk uppkokningsfunktion, som enligt bruxet skruvar ned värmen från max till ett valfritt läge efter en tid som "automatiken avgör". Jag skickade iväg en fråga till svenska Bosch om hur den där automatiken egentligen bestämmer sig för när, för det gick liksom inte att avgöra genom fritt experimenterande. Jag skickade frågan för ett halvår sedan och väntar fortfarande på svaret.
Om vi hade fått välja om idag, och det hade funnits ett bredare utbud av hällar, så hade vi valt en 80 eller 90cm bred häll istf 60cm, där det finns en 'vanlig' värmehållningszon där man kan lägga av köttbitarna, en med vredpanel och som har hällen i nivå med stenskivan. Men en induktionshäll måste det vara!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Skall köpa hällspis snart, och jag vet inte mycket om hällar. Vad är skillnaden mellan en induktionshäll och en keramikhäll? Fördelar/nackdelar? Hur funkar det? Blir den inte varm utan kastrull? Måste man ha speciella kastruller? Har noll koll som synes.
Du gör ett gott val Jonte, dock upplever jag den rostfria kanten runt om som ett störande moment vid avtorkning. (hade valt fasett om jag kunde välja om)Jonte skrev:
Dialogen om surrande och skenande hällar stämmer inte på vår Tiger 80, den funkar perfa än så länge.