82 314 läst ·
377 svar
82k läst
377 svar
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Indraget körkort är ju inte samma sak som fortkörningsbot. Skaraborgsfakir hävdade att det räcker med en bot för att få problem i någon bransch.StoffeGbg skrev:
Indraget körkort är ju problem i alla jobb där man behöver köra bil. Allt ifrån hemtjänst till busschaufför.
Jag tvivlar du får en buss godkänd som personbil klass II med ett vbg max en 50kula och då får du dra 3500 efter bussen.D Donald-Duck skrev:Hur är det med ett DE ekipage då. Jag tänker mig en dansbandsbuss eller liknande med ett VBG drag som någon registrerar om till personbil klass 2. Ifall man hänger på ett lastbilssläp bakom den bussen och du har ett gammalt BE kort så att du inte har någon viktbegränsning på släpet, då kommer du kanske upp i 60 ton.
Eller ifall man personbilsregistrerar ett busståg?
[länk]
[bild]D Donald-Duck skrev:Hur är det med ett DE ekipage då. Jag tänker mig en dansbandsbuss eller liknande med ett VBG drag som någon registrerar om till personbil klass 2. Ifall man hänger på ett lastbilssläp bakom den bussen och du har ett gammalt BE kort så att du inte har någon viktbegränsning på släpet, då kommer du kanske upp i 60 ton.
Eller ifall man personbilsregistrerar ett busståg?
[länk]
[bild]
Det närmsta du kan komma är en skåpbil ombyggd till personbil klass II om den slinker igenom med ett vbg drag och då komma upp i strax under 50 ton men får ett ekipage som är mindre lämpligt köra med när du har all vikt på släpet
Har en på jobbet som på fritiden var mekaniker till någon rallyförare och dom hade en gammal buss som är reggad som personbil klass 2. Den har dock 50mm kula.S Secondhandhomsted skrev:Jag tvivlar du får en buss godkänd som personbil klass II med ett vbg max en 50kula och då får du dra 3500 efter bussen.
Det närmsta du kan komma är en skåpbil ombyggd till personbil klass II om den slinker igenom med ett vbg drag och då komma upp i strax under 50 ton men får ett ekipage som är mindre lämpligt köra med när du har all vikt på släpet
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Ha!SidanKaos skrev:
UPPDATERING:
Fick samtal av transportstyrelsen idag och jag får tillbaka mitt körkort med omedelbar verkan. Enligt handläggaren var det en så pass liten överträdelse att de inte ser det som en trafikfara och jag får inte ens en varning verkar det som.
Så körkortet kommer snart på posten och jag får redan nu köra med pass eller annat id.
Grattis! Det var ju det jag sa, polisen på plats skulle INTE ta ditt körkort, han gjorde fel.
Tycker dessa regler är så knäppa att man räknar vikten på att båda ekipagen är fullastade hela tiden trots att de ofta in är det.SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.
Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.
Fick redan nu en tid för rättegång i december.
Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.
Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.
Hjälp!
Vår bil med släp ligger på 3550 kg båda totalvikterna men sambon och dotter åker alltid själva så de ligger några 100 kg under 3500 kg
Jag upplever nog att bilen går stabilare med släp om den är lastad med lite tyngd i bagaget, så det är nog inte fel om de har med lite "skrot" därbak när de är ute på tur med vagnen.Jacob Lund skrev: