S
Hej.

behöver hjälp med att lösa följande.

- om jordfelsbrytaren löser ut, så vill jag att en lampa tänds på utsidan av garaget.

Mvh MN

Inga problem, en hjälpkontakt på din jordfelsbrytare, samt en säkring som ligger utanför jordfelsbrytaren, och kanske en kontaktor för att avlasta hjälpkontakten.

sätt dit en HJÄLPKONTAKT, det finns till i alla fall till dom "bättre" fabrikaten.

Sök efter en hjälpkontakt som passar din JFB. En sådan är mekaniskt kopplad till JFBn och faller med denna. Om det inte finns kan du använda ett arbetsströmsrelä med en växlande kontakt och 230 V manöverspänning (dvs har en kontakt som normalt är sluten, NC), t.ex http://www.elbutik.se/product.html/arbetsstromsrela?category_id=1824. Styringången på denna matas med fast fas via en ny eller befintlig säkring. Då har du styrkretsen färdig.

Lampan måste kopplas in före JFBn, så där behövs en säkring som sedan matar NC-kontakten i reläet och sedan vidare till lampan. Så länge det finns spänning drar reläet och lampan är släckt.

S
Elcentralen kommer att bestyckas med Hager komponenter

Då är det inga problem, Hager har hjälpkontakter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Står det inte att om JFB löser ut så vill han ha en lampa som tänds utanför garaget???

Jo, men det är väl antagligen inte informationen att just JFBn löst som är det viktiga.

Det brukar vanligen handla om att man vill veta om någon apparat blivit spänningslös.

Jo det kanske det är, men det var ju inte frågan och då tycker, jag i alla fall, att det är svar på frågan som "gäller" och inte ta för givet att frågeställaren har frågat "fel".

• Gilla
VikHe
  • Laddar…
Eventuellt kan det ju uppfattas som hjälpsamt att försöka förstå vad frågeställaren menar.. :)

S
Hej alla och tack för tipsen, lite mera information.

Tanken är att dela upp elcentralen på två JFB, en för allt på utsidan såsom belysning och motorvärmare och den andra för insidan.

den förbrukare som jag vill ha extra koll på är luftvärmepumpen och den är den ända värmekälla i garaget, varför det kan man undra? Jo för att vattenmätaren är placerad i garaget.

så tanken är om pumpen stannar (JFB löser ut), så tänds en lampa på utsidan av garaget.

Mvh MN

Min tanke är att om det är temperaturen som är viktig, varför inte installera någon form av temperaturvakt?
Värmepumpen kan ju stanna av annan anledning än att JFB löser? :confused:

Skooda skrev:
Det har du rätt i !

Typ en sådan här, Ontech GSM 9035

[länk]
Verkar vara en väldigt användbar pryl. Har du eller någon erfarenhet av denna? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.