Rostig_9000i_-88 skrev:
[quote author=SkaneErik link=1138398845/0#9 date=1138562604]Visst, Phasen har kanske inte tillräcklig precision för många applikationer, men till att kolla säkringar med funkar den utmärkt! Den som säger något annat har inte testat själv.. ;)
Är det mig du syftar på så har jag absolut testat själv ...väldigt många gånger!
Har även tappat räkningen på antalet Phasenpennor jag avverkat.
Jag jobbar som elektriker och har alltid en Phasen-penna i fickan.
Tyvärr så kan den IBLAND indikera att säkringen är hel fast den är trasig då den helt enkelt känner av "grann-säkringen".
För det mesta fungerar den dock klanderfritt men det går faktiskt att missa även med denna underbara uppfinning.

Jag har även råkat ut för felkopplade centraler där alla propphuvar indikerade trots att det inte fanns säkring i men detta hör tack och lov inte till vanligheterna (och hör väl kanske inte riktigt hit, men..).

Jag ber om ursäkt till trådskaparen då jag missade att du inte ville ha någon multimeter i närheten av centralen, ska sätta på mig glasögonen igen.
Ang. Automat-Diazed så hade vi sådana i skolan för X-antal år sedan och även i en gammal testbänk på mitt nuvarande jobb.
På skolan har jag för mig att läraren nämnde något om att kvalitén var lite si & så.
Vår gamla testbänk har däremot råkat ut för både ett och annat och har nu blivit pensionerad men där hade vi aldrig problem med dessa Automat-diazed'er.[/quote]
Då får jag ta tillbaka uttalandet även om jag själv aldrig har haft några problem med Phasen och porslinssäkringar! :-[

pellefant skrev:
man får inte ha "normsäkringar" som huvudsäkringar!
3 indikeringslampor är ju inte så dumt, fast dom kan lysa svagt om en huvudsäkring gått.
Aha, kan det vara därför som all belysning fortsatte att lysa svagt även om en huvudsäkring hade gått i mitt förra hus? Trodde det var någon farlig läckström!

Antagligen hade du någon två- eller trefaslast som matade fasen där huvudsäkringen gått.

Eftersom tråden gällde huvudsäkringar så är mitt tips att vänta tills elleverantören bytt eventuell elmätare inför fjärravläsningen. Detta eftersom de flesta mätare som då installeras är digitala och där har man oftast indikeringar på huvudfaserna. Antingen som lysdioder eller tecken i displayen.

// DeBe

mulpac skrev:
Antagligen hade du någon två- eller trefaslast som matade fasen där huvudsäkringen gått.
Elpatronen i kombipannan förstås! ::) :-[

SkaneErik skrev:
[quote author=mulpac link=1138398845/0#17 date=1138691397]Antagligen hade du någon två- eller trefaslast som matade fasen där huvudsäkringen gått.
Elpatronen i kombipannan förstås! ::) :-[[/quote]

Eller klassikern att spisen är påslagen. Man får ju några samtal kring varje jul när det är -30 ute och huvudsäkringen har löst. Ofta är det ett äldre par som uppskärrat ringer och vet inte vad dom ska ta sig till när julgranen tänds när dom slår på spisen.   :)

// DeBe

DeBe skrev:
[quote author=SkaneErik link=1138398845/0#19 date=1138735055][quote author=mulpac link=1138398845/0#17 date=1138691397]Antagligen hade du någon två- eller trefaslast som matade fasen där huvudsäkringen gått.
Elpatronen i kombipannan förstås! ::) :-[[/quote]

Eller klassikern att spisen är påslagen. Man får ju några samtal kring varje jul när det är -30 ute och huvudsäkringen har löst. Ofta är det ett äldre par som uppskärrat ringer och vet inte vad dom ska ta sig till när julgranen tänds när dom slår på spisen.   :)

// DeBe

[/quote]
Men så praktiskt! Då slipper man gå runt och släcka allt på kvällen - man stängert helt enkelt av spisen! :D

Rostig_9000i_-88 skrev:
Tyvärr så kan den IBLAND indikera att säkringen är hel fast den är trasig då den helt enkelt känner av "grann-säkringen".
För det mesta fungerar den dock klanderfritt men det går faktiskt att missa även med denna underbara uppfinning.
Kan då återigen tipsa om Flukes variant som jag nu bytt till. Inte alls så überkänslig som Phasen är - och mycket snyggare 8-)

http://www.fluke.se/comx/show_product.aspx?pid=35447&product=ELT&type=1&locale=sesv

F-1aca_II_03a_200p.jpg

Styx skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138398845/0#10 date=1138572770]
Kan då återigen tipsa om Flukes variant som jag nu bytt till. Inte alls så überkänslig som Phasen är - och mycket snyggare 8-)

http://www.fluke.se/comx/show_product.aspx?pid=35447&product=ELT&type=1&locale=sesv

F-1aca_II_03a_200p.jpg[/quote]

Ja, jag har sett det tipset förrut och det verkar intressant, det kanske är dags för en investering.
Hur hållbar är det? Phasen vill ju gärna börja glappa i "indikerings-hatten" efter ett tag, kanske Flukes är lite rejälare (den ser så ut iaf.) ?

Är jag helt ute och cyklar när jag säger: Märk upp vad alla säkringar inkl. huvudsäkringar går till?
Då vet du ju direkt vilken som skall bytas.

ingen dum ide' :)
fast om en huvudsäkring gått och lyset inte funkar i huset så kan man byta gruppsäkringar hur länge som helst. så en indikering att inkommande faser finns är inte odumt

pellefant skrev:
ingen dum ide' :)
fast om en huvudsäkring gått och lyset inte funkar i huset så kan man byta gruppsäkringar hur länge som helst. så en indikering att inkommande faser finns är inte odumt
Instämmer, det får bli indikeringslampor i centralen och uppmärkt vid huvudsäkringarna så man ser vilken lampa som indikerar vilken huvudsäkring.

Hobbyfixarn skrev:
Är det någon som har en bra ide på hur man enkelt ser vilken huvudsäkring som löst ut när färgmarkören fortfarande sitterkvar?

Tänk er följande scenario. Någon kommer hem och märker att delar av huset är strömlöst. Huvudsäkringarna är kalla så det går inte att känna vilken som gått sönder om det varit överlast vilket ju är vanligast och att använda mätinstrument klarar inte alla. Att byta en säkring åt gången går ju men då måste elklockor, gamla videon och annat ställas om igen ifall man plockar ur någon som är hel.
Ett alternativ är att sätta in automatsäkringar av Diazed modell (16A) där man ser på återställningsknappen när den slagit ifrån men är osäker om det blir selektivitet mellan de vanliga 10A automaterna och huvudsäkringen ifall någon av 10A automaterna inne löser ut, i så fall försvinner den fasen i hela huset istället för bara gruppen i centralen. Någon som har erfarenhet av "Classes" diazed automater?
...Fast just det scenariot är väl lite långsökt...

Om allt är i sin ordning ska inte en huvudsäkring behöva gå överhuvudtaget.
Men! -Om så sker måste det ju anses som ett extremfall som kanske inträffar max nå´n eller ett par gånger per decennium av någon oförutsedd anledning.
Sker det oftare rekommenderar jag en översyn av anläggningen...

Sett ur det perspektivet är det nog mer acceptabelt att kanske behöva ställa om en klocka här och där efter några år, än att skaffa ett speciellt instrument bara för att kolla huvudsäkringarna eftersom något är galet...

hos mej går det då huvudsäkringar, 25A och elvärme 6+2,25+11kW.när vi bastar och badar ytterligare 8+3,5kW. om vi glömt att slå av värmen i huset och ibland även ändå så vill huvudsäkringen gå. lyckades tom att få sönder en 35A i stolpen (den hade väl blivit "utnött" med tiden)

Jo!

Visst är det så att säkringarna mattas med tiden.
Fast i princip är det ändå feldimensionerade huvudsäkringar om dom löser regelbundet.

Man kan ju alltid byta tråd i säkringarna om man inte vill gå upp i tariff...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.