3 148 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Indexreglering
Hejsan.
Det är så att jag och min tjej har köpt hus nyckelfärdigt hos en firma.
I avtalet så stod det att bygget måste börja inom 8 månader från att man skriver avtal och då jag inte va helt säker på att vi skulle hinna med det pga avstyckning, bygglov osv så ställde jag frågan om hur det skulle bli ifall det drog över tiden.
"Avtalat pris gäller vid start av byggnation inom 8 månader från avtalsdatum"
Ni kommer inte ändra priset ifall nu avstyckning tar ett tag och vi inte kan börja förens, som du sa, i mars?
Detta är för att vi kan åka på prishöjningar. Om en byggnation skulle dra ut på tiden 1-2 år pga strul med bygglov & kommun (det har hänt, tack & lov inte särskilt ofta) så måste vi reglera enl. index som ni kanske förstår då materialpriser förändras. Men i den situation som ni är i så borde inte det beröra er. Vi hoppas ju att allt flyter på så bra att vi kan dra igång innan vintern, och om det pga vinter blir ett litet uppehåll så påverkas ni inte av några höjningar, då kan vi ändå planera våra inköp då det i ett sådant fall skulle finnas ett skrivet avropsavtal innan det gått 8 månader.
Det här är då min fråga och svaret från firman.
Jag tolkade detta som att bara vi skrivit på avropet inom 8 månader från avtalet så kommer vi inte påverkas av det.
Vårat bygge drog igång 10 månader efter men vi hann skriva avrop inom 8 månader.
Nu har jag fått en faktura på 122000:- för indexreglering.
Ringt upp VD:n på firman och han säger bara att det såklart inte är så de menar.
Har jag blivit lurad och kan göra något åt det här eller är det bara att bita ihop och betala?
Hur tolkar ni svaret?
Tack på förhand!
I avtalet så stod det att bygget måste börja inom 8 månader från att man skriver avtal och då jag inte va helt säker på att vi skulle hinna med det pga avstyckning, bygglov osv så ställde jag frågan om hur det skulle bli ifall det drog över tiden.
Ni kommer inte ändra priset ifall nu avstyckning tar ett tag och vi inte kan börja förens, som du sa, i mars?
Detta är för att vi kan åka på prishöjningar. Om en byggnation skulle dra ut på tiden 1-2 år pga strul med bygglov & kommun (det har hänt, tack & lov inte särskilt ofta) så måste vi reglera enl. index som ni kanske förstår då materialpriser förändras. Men i den situation som ni är i så borde inte det beröra er. Vi hoppas ju att allt flyter på så bra att vi kan dra igång innan vintern, och om det pga vinter blir ett litet uppehåll så påverkas ni inte av några höjningar, då kan vi ändå planera våra inköp då det i ett sådant fall skulle finnas ett skrivet avropsavtal innan det gått 8 månader.
Jag tolkade detta som att bara vi skrivit på avropet inom 8 månader från avtalet så kommer vi inte påverkas av det.
Vårat bygge drog igång 10 månader efter men vi hann skriva avrop inom 8 månader.
Ringt upp VD:n på firman och han säger bara att det såklart inte är så de menar.
Har jag blivit lurad och kan göra något åt det här eller är det bara att bita ihop och betala?
Hur tolkar ni svaret?
Tack på förhand!
Ni kan ju inte påverka hur lång tid det tar för dem att komma igång. Så om alla förutsättningar för att starta fanns inom 8månader skulle jag ifrågasätta uppskrivningen.
Nej alltså vi fick inte startbeskedet förens 16 april då 9 månader efter.D Daniel 109 skrev:
Så det är bara avropet som är skrivet inom 8 månader inte deras byggstart eller vad man ska säga.
Då är det helt enligt avtalet.
Nu svarade ju inte byggaren egentligen på din fråga, men jag tolkar den sista delen som att ifall ni hade kommit igång innan vintern och sen haft ett uppehåll så skulle ni inte åka på några höjningar. Nu kom ni igång långt efter vintern och då ska det regleras enligt avtalet.K Kewz skrev:Hejsan.
Hur tolkar ni svaret?
Tack på förhand!
Däremot förstår jag inte varför det pratas om avropsavtal -- vilket är kanske det som "hjälpt" dig att missförstå svaret. Inte avropar man mot ett sådant avtal med en privatperson.
Men i vilket fall, det är nog bara att bita ihop och ta som läropeng om att alltid be folk att förtydliga vad det är de menar. Låter det för bra för att vara sant så är det oftast inte det; antingen luras någon eller så har man tolkat dem fel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Känns som att ni har två saker som spelar in. Dels ett avtal där priset är bundet om byggstart kan ske inom åtta månader, där det blivit försenat så att tidsfristen passerades och indexuppräkning får ske. Dels en utfästelse där en mindre försening innebär att ni ändå kan få det avtalade priset om de skulle hinna börja före vintern.
Knepig situation då man måste värdera vad utfästelsen är värd, och om det var rimligt sv er att tro att den som gjorde den hade rätt att företräda bolaget.
Tveklöst har materialpriserna gått upp senaste året. Men om man kan se det som att ni blivit utlovade 2020 års priser så ska ni förstås ha det.
Det finns en stor risk för båda om det går till domstol, både osäkerhet och risk för höga advokatkostnader. Försök göra upp i godo, för här har nog ingen uppenbart rätt eller fel.
Knepig situation då man måste värdera vad utfästelsen är värd, och om det var rimligt sv er att tro att den som gjorde den hade rätt att företräda bolaget.
Tveklöst har materialpriserna gått upp senaste året. Men om man kan se det som att ni blivit utlovade 2020 års priser så ska ni förstås ha det.
Det finns en stor risk för båda om det går till domstol, både osäkerhet och risk för höga advokatkostnader. Försök göra upp i godo, för här har nog ingen uppenbart rätt eller fel.
Klicka här för att svara