Hej,

Jag söker någon som är kunnigt gällande index MT 74.

I slutet av 2021 fick vi ett avtalsförslag från en husleverantör gällande hus och entreprenad. Entreprenadformen är generalentreprenad och avtalet som skrev med husleverantören innefattar därför enbart husleveransen.

Huspriset vi har avtal på är 1 964 900kr. Efter lite turer fram och tillbaka med arkitekten har vi ändrat om planlösning och fönstersättning. Storlek, antal rum, tillval osv är dock fortfarande det samma. Skillnaden i antal fönster är väldigt liten.

Att det dragit ut på tiden beror framförallt på oss och inte leverantören.

Vår hussäljare hävdar nu att vi behöver skriva ett nytt avtal och att det gamla inte är giltigt. Dels pga. tiden som gått och dels för att de kommit på att panelen inte kan spikas i fabrik utan kommer köpas in av entreprenören på plats. Avtalet måste därför skrivas om utan panel.

Är det någon som är duktig gällande index MT 74 och skulle kunna räkna ut vad indexuppräkningen på 1 964 900kr skulle bli? Vi kommer förhoppningsvis avropa huset ca ett år efter signerat avtal (början december). husleverantören hade fast pris 1år utan indexreglering. Preliminär stomleverans är ca vecka 20.

Tack på förhand!

Hejsan

indexuppräkning påbörjas som sagt ett år efter att den initiala överenskommelsen/avtalet signerades (dvs fastprisperioden). Från att ni avropar huset har husleverantören normalt sett 6 månader på sig att leverera huset enligt de allmänna villkoren för leverantörer av småbostadshus. Det skulle innebära att ni är föremål för indexreglering för perioden december 2022 till april 2023, förutsatt att inga dröjsmål eller förseningar kan kopplas till leverantören. Nu kan vi ju omöjligt veta hur prisindex kommer att utvecklas framöver men om vi skulle använda siffror från december 2021 och april 2022 så är den procentuella prisindexökningen ca 2,8% (1174/1142).
1965000 x 0,028 = ca 55000 kr i prisindexjustering

så det handlar ju också om att ha lite tur med att prisindex inte rör sig speciellt mycket, i ett fall mellan december 2022 och april 2023

Hej davvelito85,

Stort tack för hjälpen :)

Hej!
Lånar den här tråden för en MT74-relaterad fråga!

Vi har ett kontrakt skrivet på totalentreprenad för ett husbygge i slutet av 2020. Av olika skäl har det blivit försenat så vi kommer drabbas av drygt ett års indexreglering, tyvärr är det ju usel timing med tanke på prisuppgångarna som har varit. Vi har dock förståelse för att vi får betala indexeringen.

Nu verkar det som att hustillverkaren vill applicera MT74 på både material och entreprenad. Är detta verkligen juridiskt hållbart? Totala kontraktssumman är ca 4mkr och vi kommer förmodligen få en faktura på ca 15% av detta, och det blir ju väldigt mycket pengar. När jag läst på angående MT74 så verkar det bara gälla materialpaket. När jag kontaktat branchorganisationen som bestämmer MT74 så har dom aldrig hört talas om att någon har applicerat det på entreprenadkostnader.
Vi ska snart gjuta plattan och indexeringen kommer faktureras väldigt snart.

Hur skulle ni resonera? Bör jag anlita en jurist? Se kontraktsklausul i bifogad fil.

• Fotografi av ett kontraktsdokument med klausuler relaterade till ekonomi och kostnadsjusteringar enligt MT74.
  • Gilla
Under Construction
  • Laddar…
U
Hi, can you advise how your case was resolved. In similar situation and it will be interesting to hear.
Thank you.

U
K KarlPedal skrev:
Hej!

Vi har ett kontrakt skrivet på totalentreprenad för ett husbygge i slutet av 2020. Av olika skäl har det blivit försenat så vi kommer drabbas av drygt ett års indexreglering, tyvärr är det ju usel timing med tanke på prisuppgångarna som har varit. Vi har dock förståelse för att vi får betala indexeringen.

Nu verkar det som att hustillverkaren vill applicera MT74 på både material och entreprenad. Är detta verkligen juridiskt hållbart? Totala kontraktssumman är ca 4mkr och vi kommer förmodligen få en faktura på ca 15% av detta, och det blir ju väldigt mycket pengar. När jag läst på angående MT74 så verkar det bara gälla materialpaket. När jag kontaktat branchorganisationen som bestämmer MT74 så har dom aldrig hört talas om att någon har applicerat det på entreprenadkostnader.

Hur skulle ni resonera? Bör jag anlita en jurist? Se kontraktsklausul i bifogad fil.
K KarlPedal skrev:
Hej!

Hi, can you advise how your case was resolved. In similar situation and it will be interesting to hear.
Thank you.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.