Hupp!
Sonen sover och sambon är iväg med dottern så jag passade på att rensa lite bland mina bilder. Hittade ett gäng på mobilen från när jag byter gummi på incan (på gamla mobilen, sedan fotat på gamla mobilen med nya för att få över). Tänkte jag lägger upp dem här och successivt fyller på med fler bilder och förklaringar om vad och hur den lilla sågen har blivit fixad med. Om mod vill kan de slå ihop den här tråden med andra om incan?
Efter att ha kört ett tag med sågen utan att fatta varför bladet inte betedde sig som det skulle enligt böcker och Youtube så öppnades bandsågen för inspektion. Först såg man inget pga 30års ackumulerat sågspån..efter lite dammsugning såg gummit ut såhär..
Nästan 11", men 10" går att stretcha på. Om man ska beställa från ovanstående länk är det bäst att ha ngn som bor i usa som kan ta med till Sverige när de ändå ska hit, frakten blir rätt dyr annars.
Sen ska gamla gummit bort, här behövs ett specialverktyg.. Dvs ett ful-stämjärn, finns i 3pack på Biltema, då får man ett järn som passar bra att ta bort fönsterspackel med, ett som funkar till att ta bort bandsågsgummi och ett för att skrapa färg med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Utan under tvättas och skrubbas med lite t-röd.
Sen håller man fast gummit på fälgen med hjälp av en tving:
Logga in
Skapa konto
Kränger på gummit med våld och svordomar (här någonstans ringde chefen och undrade om jag inte kunde komma in akut till jobbet dessutom..).
Efter påkrägning petar man in baksidan av ett borr och rullar ett varv runt hjulet, för att jämna ut spänning i gummit.
Logga in
Skapa konto
Efter det tar man lämpligt lim och petat in bakom borret som man fortsätter rulla (här blev jag kletig, Inga bilder togs). Torka bort limm som väller ut, låt härda.
Bild på mitt lim
Jag beställde dessa från eBay, https://www.ebay.com/itm/263575968126, blev väldigt dyrt i slutändan då jag åkte på moms och tull (trots att eBay halvt påstår att de ska ta hand om den biten, men icke). Dessutom går de inte särskilt jämt och har behövt slipa dem för att få dem jämna. Givet priset så skulle jag inte rekommendera dem...
Ingen aning om de är bra, men råkade på de här när jag googlade runt lite. Incan har jag inte kvar.
De är åtminstone billiga och sägs levereras till Sverige utan mankemang..