7 825 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Inbyggt ljudsystem, nytt hus!!
Som rubriken lyder så är jag ute efter lite tips på ett bra och prisvärt ljudsystem att installera i vårat kommande husbygge. Det kommer vara indelat i 5st zoner som det ser ut just nu, det skall helst vara ett trådbundet system med takhögtalare.
Jag har i stort sett ingen koll på vad som finns på marknaden förutom ett system från housecontrol och sonos.
Så ni som har bra tips att komma så släng ut dom bara
Jag har i stort sett ingen koll på vad som finns på marknaden förutom ett system från housecontrol och sonos.
Vägghögtalare skall det vara takhögtalare är inte optimalt det beror främst på riktningsverkan. http://www.hembiobutiken.se/default.asp
Klicka på hembioskolsn sedan Inwall-högtalare
http://www.hembiobutiken.se/default.asp
Klicka på hembioskolsn sedan Inwall-högtalare
http://www.hembiobutiken.se/default.asp
Redigerat:
Jag installerade just takhögtalare för att kunna köra olika ljudnivåer i den relativt öppna planlösning vi har med kök och vardagsrum. 1 zon för kök och matplats och en för vardagsrummet gör att man kan ha högre volym i köket när man lagar mat (fläkt mm som låter) och lite lägre för de som umgås i vardagsrummet.cecar33 skrev:
Så frågan om du skall ha tak- eller vägghögtalare beror på vad de skall användas till. Om du som vi vill ha bakgrundsmusik är takhögtalarna toppen eftersom volymen sjunker rejält utanför spridningsvinkeln. Om du har ett våningsplan ovanför får du tänka på isolering och boxar till högtalarna.
//mjensen
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
5st Sonos Connect:amp (du kan köra dem trådbundet) + valfria högtalare. Alternativt 5st Sonos Connect (ej Amp) + http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-815.bandy76 skrev:Som rubriken lyder så är jag ute efter lite tips på ett bra och prisvärt ljudsystem att installera i vårat kommande husbygge. Det kommer vara indelat i 5st zoner som det ser ut just nu, det skall helst vara ett trådbundet system med takhögtalare.
Jag är hittils nöjd med högtalarna jag köpte på monoprice iaf, sjukt prisvärda.
Dra högtalarkabel loopat genom en volymkontrollsplats till varje rum från en central punkt. Ha utrustningen centralt. Dra multipla ethernet (cat5e eller cat6) till varje rum, ännu fler till de rum du vill ha TV i (tänk typ 4-5 ethernet-kablar till TV-rum). Du kanske även vill dra några coax till varje TV-plats.
Dra tomma rör till varje rum, så kan du lätt senare dra vilken kabel som helst om ethernet-kabel inte längre duger.
Vi har precis byggt vårt sommarhus, där byggde jag in takhögtalare i WC, kök, vardagsrum samt ute. Köpte en integraförstärkare med separata zoner för varje del och allt styrs från telefonen. Det tycker jag är smidigt!
Trådbundet system.
Gå till din hembiobutik med planer på ditt hus så borde de kunna hjälpa dig att ta fram ett paket samt placering!
Trådbundet system.
Gå till din hembiobutik med planer på ditt hus så borde de kunna hjälpa dig att ta fram ett paket samt placering!
Beroende på var du bor/skall bygga så kan du också ta hem någon för konsultation. T.ex http://www.digitalhemservice.se/tjänster.html kan ju alltid vara bra att få tips och råd från någon som jobbar med det som du vill installera.
Det viktigaste är kabeldragningen, resten är lätt att göra rätt i efterhand.
Stjärnnät för allt.
Högtalarkabel till varje plats du EVENTUELLT vill ha högtalare på, loopad genom plats för volym-/musikkontroll.
Cat5e/Cat6 till varje plats för volym-/musikkontroll (även utomhus).
Två Cat5e/Cat6 till varje plats du kan tänkas vilja ha data eller dylikt.
Minst fyra Cat5e/Cat6 till varje plats där du eventuellt vill ha TV, nu eller i framtiden.
Kan vara en god idé att dra coax till varje sådan TV-plats också.
Om du vill ha möjlighet till att ha aktiva subbar, glöm inte att ha stjärnnät även för detta.
Tomma rör till varje rum och tv-plats är en sjukt god idé.
Nått sånt till att börja med. Utrustinng kan du nog fundera på senare.
Stjärnnät för allt.
Högtalarkabel till varje plats du EVENTUELLT vill ha högtalare på, loopad genom plats för volym-/musikkontroll.
Cat5e/Cat6 till varje plats för volym-/musikkontroll (även utomhus).
Två Cat5e/Cat6 till varje plats du kan tänkas vilja ha data eller dylikt.
Minst fyra Cat5e/Cat6 till varje plats där du eventuellt vill ha TV, nu eller i framtiden.
Kan vara en god idé att dra coax till varje sådan TV-plats också.
Om du vill ha möjlighet till att ha aktiva subbar, glöm inte att ha stjärnnät även för detta.
Tomma rör till varje rum och tv-plats är en sjukt god idé.
Nått sånt till att börja med. Utrustinng kan du nog fundera på senare.
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Ett annat alternativ jag kan rekommendera är NuVo.
Dom har tre olika grundsystem men det som passar dig är Essentia + music-port, det är 6 zoner som kan styras via ipad, iphone, blablablabla allt det där eller via kontrollytor vid varje zon.
I systemet finns lagringsplats för musik, internet radio, spotify. Det finns även ir passthru från väggkontrollytorna till andra hemelektronikprylar som då kan styras från systemet, även från ipad.
Jag installerade ett sånt här system i förra veckan som bara var styrt från Ipad/dator, funkar fint, låter bra gör det också!
Vill man ha mer kräm i nån zon finns det även lågnivåutgångar på två zoner.
Enda nackdelen är att det är lite dyrt, men prisvärt!
Dom har tre olika grundsystem men det som passar dig är Essentia + music-port, det är 6 zoner som kan styras via ipad, iphone, blablablabla allt det där eller via kontrollytor vid varje zon.
I systemet finns lagringsplats för musik, internet radio, spotify. Det finns även ir passthru från väggkontrollytorna till andra hemelektronikprylar som då kan styras från systemet, även från ipad.
Jag installerade ett sånt här system i förra veckan som bara var styrt från Ipad/dator, funkar fint, låter bra gör det också!
Vill man ha mer kräm i nån zon finns det även lågnivåutgångar på två zoner.
Enda nackdelen är att det är lite dyrt, men prisvärt!
Hej. Jag behöver uppdaterat tips i samma fråga. Jag håller på med och bygger nytt hus och sitter och planerar vad jag ska ha för system. Jag har hela tiden haft i huvudet att "Sonos ska jag ha", men ju mer jag letar och tittar på alternativ så känns Sonos dyrt och kanske inte det bästa för mig som har möjlighet att dra kablar innan jag ska bygga igen väggar och tak.
Jag vill dock ha zoner, snarlikt som TS, en zon i kök/matplats, en zon i V-rum, en i badrum, kanske sovrummet oxå. Men helst komma skapligt "billigt" undan. Jag har läst och tagit åt mig att det alltid går att dra kablar och förbereda så mkt som möjligt för framtida system/tekniska lösningar.
Vad ska man satsa på?
Jag vill dock ha zoner, snarlikt som TS, en zon i kök/matplats, en zon i V-rum, en i badrum, kanske sovrummet oxå. Men helst komma skapligt "billigt" undan. Jag har läst och tagit åt mig att det alltid går att dra kablar och förbereda så mkt som möjligt för framtida system/tekniska lösningar.
Vad ska man satsa på?
Ett tips på vägen: Jag ångrar att jag drog högtalarna i duschrummet till uttag i vardagsrummet. Hade varit bättre med en liten stärkare enbart för badrummet som man bara kunde koppla in sin iPhone i direkt i badrumsskåpet. Det är för bökigt att lufsa in i vardagsrummet och börja greja bara för att man vill lyssna lite när man duschar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden