4 673 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Inbyggnadsugn och häll.
Sida 1 av 2
Hej,
Jag är ny här och har sett att det finns många frågor om detta redan, så jag har läst några av svaren och vill nu veta om jag har fattat rätt. Jag ska installera en inbyggnadsugn och -häll. Ugnen är 1-fas, 240 V och 13,26A. Hällen kräver två faser á 16 A. Jag har idag ett perilexuttag med tre faser á 16 A, (+ nolla och jord). Från början tänkte jag att man borde kunna montera både hällen och ugnen i samma stickpropp, eftersom det blir tre faser totalt, men som jag förstått det nu går inte detta. Istället behöver jag anlita en elektriker som drar ett nytt uttag från en av de befintliga faserna, stämmer det? I så fall undrar jag, av ren nyfikenhet, varför det inte går att använda samma stickpropp?
En annan grej jag funderat på är om det skulle kunna gå att köra ugnen på ett vanligt uttag med 10 A säkring (ugnen skulle i så fall vara det enda som är anslutet till den kretsen)? Men det är väl helt uteslutet?
Jag är ny här och har sett att det finns många frågor om detta redan, så jag har läst några av svaren och vill nu veta om jag har fattat rätt. Jag ska installera en inbyggnadsugn och -häll. Ugnen är 1-fas, 240 V och 13,26A. Hällen kräver två faser á 16 A. Jag har idag ett perilexuttag med tre faser á 16 A, (+ nolla och jord). Från början tänkte jag att man borde kunna montera både hällen och ugnen i samma stickpropp, eftersom det blir tre faser totalt, men som jag förstått det nu går inte detta. Istället behöver jag anlita en elektriker som drar ett nytt uttag från en av de befintliga faserna, stämmer det? I så fall undrar jag, av ren nyfikenhet, varför det inte går att använda samma stickpropp?
En annan grej jag funderat på är om det skulle kunna gå att köra ugnen på ett vanligt uttag med 10 A säkring (ugnen skulle i så fall vara det enda som är anslutet till den kretsen)? Men det är väl helt uteslutet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Jag har aldrig sett en stickpropp med möjlighet till anslutning av två kablar. Dessutom är det ju lite opraktiskt om häll o ugn sitter ihop.
Så du behöver en separat anslutningsdosa för ugnen, eller uttag, beroende på om ugnen levereras med stickpropp eller inte.
Då den drar 13 A så bör den helst anslutas fast.
Den skall också ha sin egen grupp (enda undantaget är tillsammans med häll), så ett "vanligt" uttag på en 10 A grupp går inte.
Så du behöver en separat anslutningsdosa för ugnen, eller uttag, beroende på om ugnen levereras med stickpropp eller inte.
Då den drar 13 A så bör den helst anslutas fast.
Den skall också ha sin egen grupp (enda undantaget är tillsammans med häll), så ett "vanligt" uttag på en 10 A grupp går inte.
Att köra ugn och häll på samma perilexkontakt går utmärkt rent elmässigt.Dr Hus skrev:Hej,
Men en orakerna att man inte gör det är att kontakten inte är anpassad till två kablar samt att man måste "lägga" dubbla ledare på skyddsjord o nollstiften. Det är samtidigt dom två viktigaste stiften att få säker anslutning till.
En annan lösning är att behålla spiskontakten orörd och dra fram en EKLK (EKK) 3G2,5 från centralen och säkra med 16 A.
Sätt ett andra perilex-uttag och parallell-koppla det med det första så behöver du inte dra så mycket kabel. Sen separerar du på faserna mellan häll och ugn i respektive stickpropp bara. Obs! Du måste dock kontrollera så att befintligt uttag verkligen har nollan ansluten! Det har fuskats ganska ordentligt med det genom tiderna!
Varför ska han komplettera med ett perilex när det räcker med ett 230 
Sätt ett helt vanligt 230 uttag direkt bredvid spisuttaget bara och se till att använda rätt faser till respektive maskin.
Sätt ett helt vanligt 230 uttag direkt bredvid spisuttaget bara och se till att använda rätt faser till respektive maskin.
Är inte perilex en säkrare kontakt vid inbyggnad i samband med strömmar på bortåt 16 A. Man har ju ingen kontroll över den kontakten om det skulle börja o"bränna" runt stiften??Danne031 skrev:
Nja det vet jag inte varför det skulle vara.. Schuko är godkänt för 16A och perilex är godkänt för 16A varför skulle perilexen då vara 'tåligare'..
Tror man mest anser perilexen tuffare för att det rör 400V.
Tror man mest anser perilexen tuffare för att det rör 400V.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Häll med helgjuten stickkontakt, enfas? Det har jag aldrig sett...
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Det finns rapporter här på forumet om schukouttag som brunnit pga långvarig hög last. Men hur frekvent det är, och om det är isolerat till billiga uttag kommer jag inte ihåg.
Bo.Siltberg skrev:
Jag har även läst om hur alla garantier falerar om man klipper en stickpropp på en maskin.
9/10 ugnar idag (inbyggnad), är 230V och runt 13A. de levereras med schukopropp.
Knepig matematik med att uttag smälter osv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
T.ex Ikeas Nutid OV9 är på 3.2 kW och levereras utan stickpropp.