Byggahus.se

Inbyggnadscistern

1. A
    Medlem Nivå 5
    Vad säger reglerna om detta? Jag har införskaffat vägghängd toa med inbyggnadscister med fixtur o allt. Jag vill dock inte ha en nisch utanför tätskiktet som är vanligt idag, Tycker att hela grejen försvinner då, så inbyggd i väggen är det som var tänkt. Kollade innan inköp med boverket, och de hade inga invändningar, men de är väl mer "slapphänta" än bkr va? Det enda jag kunde läsa mig till var inspektionslucka, men det är inga problem för min del.. jag kan ha en öppning på andra sidan väggen så man kan blotta hela cisternen om man vill.. frågan är bara om man får bryta tätskikt osv..

Kopplingen för vattnet löser man med inspektionslucka från tvätttstugan så det är lungt..

MVH: Marcus

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Vi skall också ha vägghängd toa inbyggd i väggen. Såvitt jag förstår får man inte bryta tätskiktet utan man måste bygga en "låda" inne i väggen där cisternen är och den "lådan" skall tätskiktas som vanligt och ett litet skvallerrör längst ner så ev. vatten kan rinna ut på baddrumsgolvet.

3. A
    Medlem Nivå 5
    Aha.. ok.. det var ju en smart idé.. jag kan alltså fälla in fixturen i väggen sålänge tätskiktet går bakom... det blir ju inga problem ... väggen blir väl någon cm bredare, men det gör nog inget...

Men då räcker det väl med inspektionslucka från badrummet? Alltså via spolknappen? Hur får man det snyggt med skvallerrör? Finns det nått exempel? Iofs så blir det väl under toa'n så det kanske inte syns så mkt..

MVH: Marcus

4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Precis, under toan är perfekt att ha ett litet skvallerrör. Och ja, väggen bli lite tjockare och inspektionsluckan sitter vid spolningsknappen (finns färdiga inspektionsluckor med spolknapp att köpa).

I andra trådar här på badrum har bl.a. jon_h förklarat hur han byggt med skvallerrör. Det finns även nån tråd där inbyggda cisterner diskuteras.

5. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Så har vi gjort. Alla inspektion och service sker från andra sidan väggen från toan/badrummet sett. Väggen på gästtoan resp. badrummet är helt släta och raka förutom knappen till holken. Väggarna är 195mm tjocka för att få plats med allt. Cisternens skvallerrör är kopplade till vattenfördelningens (Wirsbo RiR) avlopp.
    Vi har dessutom skojat till det på gästtoan i bottenvåningen. Där hänger cisternen upp vid taket (på andra sidan väggen) och matar holken med spolvatten via en 63mm PVC-slang. Trots att inget syns inne på toan får man den ljudmässiga känslan av en gammal takcisternmatad holk med utanpåliggande rör och dragsnöre. :D
    Får en del frågor hur det är kopplat och då går man bara till andra sidan väggen (tvättstuga resp. garderob) och visar hela härligheten.

6. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Har byggt skvaller rör med en eldosa och vp- rör
    som skvaller rör.
    Drar ut den så den är något för lång sen efter kakling
    brukar jag kapa den ca 1 cm utanför kaklet.

Mvh Putte