Jag ska bygga in spottar i taket i mitt badrum. taket består endast av 10 cm isolering och jag är ute efter spottar som klarar av att ligga emot isoleringen alternativt inte behöver ett jättestort avstånd runt dem.

tack på förhand

Jag hittade spot'ar för inbyggnad i köks-överskåp på Kvicksund Kök & Bad i Eskilstuna
http://www.kvicksundkokobad.com

Har för mig att de är 10cm höga och behöver inget tomrum uppåt, värmen avleds neråt (där de däremot är väldigt varma).
De är på 12V / 20W, kostade runt 100:- st.

show.php
show.php

MvH - Tomas

10 cm höga spottar låter väldigt högt. De som visas på bild är väl snarare 5 cm, om inte ännu kortare inbyggnads mått.

10 cm är väldigt högt ja, jag kom på det själv när jag satt och glodde på TV efter att jag loggat ut... 8-)
Jag menade 10 mm men vid närmare eftertanke är det ju väldigt lite, så jag lossade en spot mätte, de är 20 mm!

Faktum kvarstår iallafall att de inte behöver särskilt mycket utrymme uppåt för värmeavledning...De är märkta med minsta utrymme 5 mm för att kabeln ska få plats.

När vi ändå diskuterar spot's i tak; hur löser man fuktspärren?
Vet inte om man ska ha det i badrumstak (jag har det), men jag ska sätta spot's i taket på vinden där man väl ska ha fuktspärr?

MvH - Tomas

Jag har en fundering om 12V spottar. De flesta tillverkare hävdar att man absolut inte får ha mer än 2 m mellan spot och transformator, för då blir det för höga förluster/spänningsfall.
Vissa hävdar t.o.m att spottar / transformator kan börja brinna om man förlänger kabeln det allra minsta, medan andra säger att det "bara" kommer bli stor skillnad på ljusstyrkan mellan de spottar som håller 2m kabel och de som har eventuellt förlängd kabel.

Om nån har egen erfarenhet av detta vore det intressant att få lite synpunkter. Jag skulle vilja köra 5 spottar från samma matning, men det finns inget riktigt bra ställe att gömma transformatorn så jag skulle behöva lägga på ca 1 m på 1 eller möjligtvis 2 st.

Jag har jobbat en del med 12V installationer i båtar och inte märkt av detta fenomen, men där har man ju direktkopplat från en panel som i sin tur matas av batterierna. Kan det ha att göra med taskig kapacitet i transformatorerna?

2 mjeters regeln gäller bara elektroniska trafos. Det har med radioavstörning och göra. Om du kör en konventionell trafo är det inga problem med den längd du tänkt. Sen måste man dimensionera kabeln efter spänningsfallet och effekten.

I o f s svar på en gammal fråga och möjligtvis lite off-topic men jag kunde inte låta bli att kommentera....

Vi har ju lösa spotar i vår hall på 12 volt. Kommer från en tysk tillverkare som heter "Oligo" och som jag är grymt nöjd med. (Kolla in deras sida www.oligo.de)
Vårt spotsytem är drygt 9 meter långt då vi har en ganska lång hall och trafon sitter i ena änden max ca två meter från ena punkten. Wiren som systemet är byggt på har en kärna av kevlar vilket gör att den går att spänna grymt hårt med hjälp av spännskruvarna utan att det slackar på mitten. Max någon millimeter skulle jag tro. Trafon är på 300 watt och är tyst, fin och ljudlös. Kan tillägga att det lönade sig att åka till Tyskland och hämta grejerna eftersom det skulle ha kostat mig över 9000 kr att köpa allting i Sverige medan jag betalade mindre än hälften på plats.

Det enda som var en liten miss av mig var när jag skulle ta det i handbagaget på flyget och bagaget röntgades på bandet... Elkablar kopplade till en stor och inte genomskinlig svart klump i mitten i ett paket som vägde över 5 kg...
Det blev rask eskort till "Spezial-incheckung mit Helga und Franz" (som var ganska bastanta typer och båda hade mustasher) och undersökning av paketet. Jag blev ett tag lite svagare i knäna när Helga tog på sig den svarta gummihandsken men det löste sig utan att jag hade problem att sitta på flyget hem  ;) Så gör inte om den tabben om du funderar på samma sak.

Kan rekommendera återförsäljare i Berlin också om ngn är intresserad.

• Hallen_mot_spegeln.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna är inte längre kvar på samma server de låg när jag skrev inlägget, de finns istället här för de som vill kika:
HPIM7214.JPG
HPIM7297.JPG

(Jag får en del felmeddelanden emellanåt från nya servern att bilderna i första inlägget inte går att hitta...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.