5 494 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
inbyggnads micro - bra/dåligt?
planerar köket, och visst vore det tjusigt att haft allt inbyggt i skåpen.. men så får man ju försöka vara lite förnuftig också...
Mindre och dyrare utbud står man inför den dagen prylen går sönder..
Enda jag har ritat in är inbyggd micro, men nu blir jag osäker även där.
inbyggnadsmicron låg på 3500kr, och jag kan föreställa mig att man kan få gaaanska så fin för halva pengen om det är en fristående...
Så, då är det ju lockande att välja ett öppet skåp där jag kan peta in en fristående.. vilket var svårt att lösa dessvärre då skåpen är 37djupa och fristående tycks ligga kring 39cm djupa...
så hur ska man tänka, vore ju trevligt att slippa en fristående på bänken... något högskåp kommer jag dessvärre inte ha annars är ju dom djupa nog...
Mindre och dyrare utbud står man inför den dagen prylen går sönder..
Enda jag har ritat in är inbyggd micro, men nu blir jag osäker även där.
inbyggnadsmicron låg på 3500kr, och jag kan föreställa mig att man kan få gaaanska så fin för halva pengen om det är en fristående...
Så, då är det ju lockande att välja ett öppet skåp där jag kan peta in en fristående.. vilket var svårt att lösa dessvärre då skåpen är 37djupa och fristående tycks ligga kring 39cm djupa...
så hur ska man tänka, vore ju trevligt att slippa en fristående på bänken... något högskåp kommer jag dessvärre inte ha annars är ju dom djupa nog...
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Vill man jobba sig lite och ha en fristående "inbyggd" så kan man ju alltid gröpa ur väggen bakom. Ofta är ju väggen minst 10 cm "djup". Har gjort så med kylskåp på min ena kökssida som endast är 50 cm djup.
Kan hålla med om att de fristående oftast är större (vilket jag upplever är bättre), samt att de inbyggda är ruskigt dyra bara för att de är inbyggnads....
Kan hålla med om att de fristående oftast är större (vilket jag upplever är bättre), samt att de inbyggda är ruskigt dyra bara för att de är inbyggnads....
Jag förstår inte alls vad du menar.. ?Niclas Jonsson skrev:Vill man jobba sig lite och ha en fristående "inbyggd" så kan man ju alltid gröpa ur väggen bakom. Ofta är ju väggen minst 10 cm "djup". Har gjort så med kylskåp på min ena kökssida som endast är 50 cm djup.
Mina föräldrar beställde en lucka som öppnas uppåt. Är i samma färg som ugnen.
när micron används så är luckan öppen och luft kan cirkulera.
Jag själv tänkte ställa min fristående i skåpet ovanför ugnen. Min micro är nästan helt ny och jag tycker det är onödigt att köpa en ny.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Alltså, detta kräver en del jobb...
Om jag förstått problemställningen rätt, du vill få plats med en 39 cm djup micro i ett 37 cm djupt överskåp??
I så fall, såga ur väggen bakom. Säg att väggen är 10 cm tjock, då gör du skåpet 5-6 cm djupare. Väggen lagas i angränsande rum med att man "reglar" med läkt just där.
Om jag förstått problemställningen rätt, du vill få plats med en 39 cm djup micro i ett 37 cm djupt överskåp??
I så fall, såga ur väggen bakom. Säg att väggen är 10 cm tjock, då gör du skåpet 5-6 cm djupare. Väggen lagas i angränsande rum med att man "reglar" med läkt just där.
aha, du menade så. det är inte min tråd jag bara undrade vad du menade. Just det där som du föreslår hade blivit ganska omöjligt för mig då mitt hus inte har en enda vägg i trä.Niclas Jonsson skrev:Alltså, detta kräver en del jobb...
Är bara måtten ok så välj en inbyggnadsmicro. Visst, de kostar lite mer men mitt råd är att inte vara "dumsnål" i detta läge. Det blir enormt mycket snyggare. Renoverade själv köket för några år sedan men behöll den relativt nya fristående micron. Men en dag beslöt jag mig för att färdigställa köket. Det fanns ju trots allt ett hål där som var avsett för just en inbyggnadsmicro. I förhållande till vad köket kostar är det en liten extrautgift för att få det riktigt riktigt snyggt