Visste inte riktigt vilken forumdel som det här skulle ligga i, men värme kändes bra.
Jag håller på att skissa på en renovering som bland annat innefattar ombyggnad av en hall.
Det finns ett (normalstort säg 9x13) fönster på vardera sida om ytterdörren. Vattenradiatorer under varje fönster. Dörren är minst hundra år och läcker värme som ett såll, men skall åtgärdas på något vis (eller bytas). Utanför finns ett rejält tak med balkong över. Fönstren är (om jag minns rätt, är inte i huset nu) från -90 och tvåglas om jag inte har helt fel.
Planen är att lägga golvvärme i hela utrymmet. Vid fönstren vill jag om möjligt ta bort radiatorerna och ha platsbyggda bänkar på vardera sida om dörren. Bänkarna skall i sin tur innehålla förvaring (skor, vantar, reflexer osv).
Frågan är då kallras från fönstren? Jag har inte någon erfarenhet av detta, men kan man gå på u-värde eller liknande för att identifiera om fönster löper risk för kallras eller ej? Hjälper det att det sitter ett tak över på utsidan? Riktigt långsmala radiatorer som kan gå mellan fönster och bänk? Byta just dessa fönster (eftersom det är symmetriskt så tror jag det kan gå bra utan att det blir konstigt på huset i övrigt).
Behöver jag ens bry mig om "problemet" när det är ett utrymme där man egentligen bara sitter vid fönstren när man skall in/ut?