880 läst ·
4 svar
880 läst
4 svar
Impregnering av takpapp
Kan det räcka med primern som tätning av takpappen eller är det måste att lägga på takmassa? med tanke på att primern går att rolla ut ganska snabbt.
Primern används för att takmassan ska fästa och det är normalt att lägga på nytt efter 10, 15 år. Kika på länken.
Har själv gjort det vid 2 tf på min balkong på 25 kvm och det är inte så tidskrävande. Se bara till att det är rätt varmt ute så går det lättare att få ut takmassan.
https://img.bygghemma.se/pfiles/Pro...pdf__0b85d07e-80a1-41f7-a97e-93f798cbd6c6.pdf
Har själv gjort det vid 2 tf på min balkong på 25 kvm och det är inte så tidskrävande. Se bara till att det är rätt varmt ute så går det lättare att få ut takmassan.
https://img.bygghemma.se/pfiles/Pro...pdf__0b85d07e-80a1-41f7-a97e-93f798cbd6c6.pdf
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 410 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 410 inlägg
Jag har aldrig hört att Takpapp kan eller bör impregneras och det som "försvinner" ur pappen med tiden går inte att ersätta på mågot (rimligt) sätt så det man kan göra är att lägga på ny bitumen ovanpå. Primer innehåller i bästa fall 50% bitumen och den är vad jag vet i alla fall varken uv-stabil eller modifierad/förstärkt med något och den är minst lika lättflytande som vatten så den är rätt värdelös på att täta något, möjligtvis blir det lite mörkare.
Redigerat:
Klicka här för att svara
