140 821 läst ·
474 svar
141k läst
474 svar
Importera släpvagn från EU-land
Där har vi nog problemet, den gula femdagars är ingen riktig registreringsskylt utan en tillfällig skylt, den är giltig i tyskland, danmark och övriga europa, men i sverige har vi inte accepterat den av nån oförklarlig anledning. Hade du haft den röda 14-30-dagars så hade du inte behövt CoC papperen utan då hade det gått med bara regpapperen då en sådan registrering är mer "permanent" än en gul.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Sorry, men jag säger som Gilbert.
Jag har nu suttit och läst igenom alla 22 sidorna i denna tråden och blivit mer och mer sugen på att få ett infall.<br>Sambon brukar inte vara lika glad i att jag är så spontan så hon var väldigt missnöjd när jag sa att jag kanske åker till Tyskland. <br>Nu blev jag själv osäker på om det verkligen är bra att åka ner om man kan få ett släp som inte går att regga in. <br>Jag avvaktar nog tills jag vet hur det gick för dig iallafall.<br>Jag bor strax söder om Göteborg så jag hade kunnat vara i Tyskland i morgon bitti om jag åkte omedelbart.<br>Jag har tidigare köpt ett lätt släp i Tyskland (750kg) för några år sedan och det var inga problem att regga in. <br>Det enda jag behövde göra var att sätta dit reflexer fram och ett klistermärke med viktuppgifter.<br>Det jag tyckte var konstigt var att det kostar lika mycket att göra en tillfällig registrering (export) på ett släp som på en Lamborghini.
Jag har sökt med ljus och lykta efter info gällande om man inte behöver CoC intyg om man köper exportplåtarna (de med ett rött fält till höger)i Tyskland utan resultat.
Vart har ni fått uppgifterna ifrån?
Vart har ni fått uppgifterna ifrån?
CoC på släpar är rätt ovanligt, mig veterligen är det i stort sett bara anssems som har CoC, övriga har tillverkarintyg, ett papper som säger att släpen är tillverkad enligt samma krav gällande trafiksäkerhet mm som ett CoC-godkänt fordon. Uppgifterna är väl dels baserade på infon från transportstyrelsen som det hänvisas till på sidan 21, och lite uppsnappade erfarenheter från andra situationer folk har delgett gällande gula/röda skyltar. Vill du veta säkert så ringer du transportstyrelsen i morgon och fråga vilka övriga dokument förutom två delar regbevis du behöver om du vill få en släpvagn på röda tyska exportskyltar godkänd i ursprungskontrollen...sen kan du ju för skojs skull fråga vilka de vill ha om det har gula skyltar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Till mig sa transportstyrelsen att med min gula skylt så krävs CoC alternativt tillverkarintyg, det duger alltså med antingen eller. Mitt problem är att de kräver dessa dokument "kopierings/förfalskningsskyddade", läs med vattenstämpel eller speciellt färgtryck som inte går att kopiera.
Mitt CoC som jag fick hade inget sådant...
Mitt CoC som jag fick hade inget sådant...
Jag sitter i telefonkö hos transportstyrelsen nu snart får vi se vad de säger..
Jag tänker på exakt det släpet matinradbo köpte in.
Kan man ta bort lämmarna och hörnstolparna på det så att man får en helt platt lastyta?
Jag tänker på exakt det släpet matinradbo köpte in.
Kan man ta bort lämmarna och hörnstolparna på det så att man får en helt platt lastyta?
Efter att ha talat med en sur myndighetsperson på transportstyrelsen kan jag ge klarhet i vad de kräver.
Om släpet inte varit registrerat utan är fabriksnytt krävs CoC intyg i ORIGINAL.
Tillsammans med inköpshandlingar är detta det enda transportstyrelsen behöver.
Tillfällig exportregistrering betraktas inte som permanent registrerat.
Alltså spelar det ingen roll i ur registreringssynpunkt om man har gula eller röda fältet på skyltarna.
Om bilprovningen sedan kräver någon annan typ av dokumentation visste inte de om
Om släpet inte varit registrerat utan är fabriksnytt krävs CoC intyg i ORIGINAL.
Tillsammans med inköpshandlingar är detta det enda transportstyrelsen behöver.
Alltså spelar det ingen roll i ur registreringssynpunkt om man har gula eller röda fältet på skyltarna.
Om bilprovningen sedan kräver någon annan typ av dokumentation visste inte de om
Ja, det blir helt slätt. Lämmarna fäller man ner och hörnstolparna tar man bort. Väldigt bra ibland.Peter_Klasson skrev:
Sent from my X10i
Är det någon som provat att köra en bil på släpet?
178cm är ganska smalt men är det innanför lemmarna de räknar?
Isåfall blir det drygt 180cm brett med lemmarna nere.
Då får man precis på en V70 om man ställer sig riktigt rakt.
178cm är ganska smalt men är det innanför lemmarna de räknar?
Isåfall blir det drygt 180cm brett med lemmarna nere.
Då får man precis på en V70 om man ställer sig riktigt rakt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har inte provat, men däremot mätt på diverse vanliga bilar och insåg att det skall fungera "om man kör på rakt" som du skriver. Även på längden fungerar det med 325-kärra, bilen kommer så klart sticka ut både framåt och bakåt.
Framför allt vet jag inte om jag någonsin kommer göra detta, men det är i alla fall gott att veta att det går...
Framför allt vet jag inte om jag någonsin kommer göra detta, men det är i alla fall gott att veta att det går...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har fått en del frågor kring hur det går med papper och registreringen så jag tänkte komma med en statusuppdatering.
Till att börja med så stämmer det som Peter skrev:
Jag har mailat PP Anhänger men nu (efter att jag köpt mitt släp) är de inte alls intresserade. Jag har i alla fall inte fått svar trots upprepade mail. Ringde därför häromdagen till Anssems direkt och tjejen där verkade hjälpsam och lovade "försöka hjälpa mig" men det har nu gått ett par dgr även där. Tror att hon var tvungen att kolla med ngn överordnad hur de skulle göra. Men hur som helst så beklagade de att de inte hade följt de nya reglerna, så jag har vissa förhoppningar om hjälp från dem.
Jag avvaktar några dagar till, sen sätter jag mig och ringer både PP och Anssems igen och hör hur det går.
Till att börja med så stämmer det som Peter skrev:
Jag står alltså i sitsen att jag har släp med ett orginal CoC-intyg från Anssem som Transportstyrelsen inte godkänner. De kräver ett CoC enligt EU:s nya direktiv vilket innebär att det inte får gå att kopiera, läs: Det måste finnas en vattenstämpel eller en slags "colour mark" på orginalintyget.Peter_Klasson skrev:Om släpet inte varit registrerat utan är fabriksnytt krävs CoC intyg i ORIGINAL. Tillsammans med inköpshandlingar är detta det enda transportstyrelsen behöver.
Jag har mailat PP Anhänger men nu (efter att jag köpt mitt släp) är de inte alls intresserade. Jag har i alla fall inte fått svar trots upprepade mail. Ringde därför häromdagen till Anssems direkt och tjejen där verkade hjälpsam och lovade "försöka hjälpa mig" men det har nu gått ett par dgr även där. Tror att hon var tvungen att kolla med ngn överordnad hur de skulle göra. Men hur som helst så beklagade de att de inte hade följt de nya reglerna, så jag har vissa förhoppningar om hjälp från dem.
Jag avvaktar några dagar till, sen sätter jag mig och ringer både PP och Anssems igen och hör hur det går.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Senaste nytt:
Ringde Anssems som sa att jag skulle gå via återförsäljaren. Ringde PP Anhänger som bad mig maila (för femte gången typ...) vilket jag gjorde. De tog mitt mail och skickade till samma adress hos Anssems som jag tidigare försökt med, och bad Anssems att hjälpa deras kund. Detta skedde i fredags em.
Idag får jag följande epost från Anssem:
We did not know that there were new regulations. Can you please give us the chassis number of your trailer?
Can we send it to the address below?
Så nu känns det genast mycket bättre, har skickat chassinumret till dem och avvaktar brev.
Sammantaget så har nog både PP och Anssems förstått att det är nya regler nu och kommer bli bättre på detta i framtiden. Du som funderar på att köpa kärra på samma sätt, påpeka detta NOGA för PP redan vid den inledande diskussion så att de inte missar att be Anssems om ett korrekt dokument innan du åker ner för att hämta kärran.
Egentligen en skitsak, men ack så krångligt att i efterhand få dem att rätta till sitt eget lilla misstag. Är säkert ingen annan än svenska myndigheter som bryr sig dessutom...
Ringde Anssems som sa att jag skulle gå via återförsäljaren. Ringde PP Anhänger som bad mig maila (för femte gången typ...) vilket jag gjorde. De tog mitt mail och skickade till samma adress hos Anssems som jag tidigare försökt med, och bad Anssems att hjälpa deras kund. Detta skedde i fredags em.
We did not know that there were new regulations. Can you please give us the chassis number of your trailer?
Så nu känns det genast mycket bättre, har skickat chassinumret till dem och avvaktar brev.
Sammantaget så har nog både PP och Anssems förstått att det är nya regler nu och kommer bli bättre på detta i framtiden. Du som funderar på att köpa kärra på samma sätt, påpeka detta NOGA för PP redan vid den inledande diskussion så att de inte missar att be Anssems om ett korrekt dokument innan du åker ner för att hämta kärran.
Egentligen en skitsak, men ack så krångligt att i efterhand få dem att rätta till sitt eget lilla misstag. Är säkert ingen annan än svenska myndigheter som bryr sig dessutom...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Hoppas allt löser sig snart så du kan börja njuta av vagnen!martinradbo skrev:Senaste nytt:
OT: Själv ägnade jag söndagen åt att bygga om ett gammalt husvagnsunderrede till ett högbyggt (kommer vara oreggat 30, om än att jag låter bromsarna vara kvar) 2x4,5m släp, helt utan lemmar, bara en platt yta.
Jag behövde något att transportera helgens inköp, en aluminiumkatamaran med ung. de måtten (att det är högbyggt var tvunget då bredden inte tillät att lägga båten mellan, men det kommer behövas en bra brant ramp (alt. en väldigt oöm bil) om man ska sjösätta med hjälp av det nya bygget...
Om inte annat blir det ju ett stort flyttbart arbetsbord...
/U
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag njuter redan av den, men kör bara korta sträckor till tippen för tillfället...
Någon av er som byggt egna påkörningsramper och vill dela med er av tips eller ritningar? Tänker minigrävare och annan mindre entreprenadutrustning, kanske en personbil, men oftast mindre saker än så. Bara att kunna lasta en tung gjutjärnskamin på en rejäl säckkärra och rulla upp på släpet skulle ofta vara bra.
Tänker mig en kraftig skiva i fullbredd av vagnen, med reglar på höjden under som förstärkning, och så nåt smart sätt att säkra rampen uppe vid kärran.
Idéer?
Någon av er som byggt egna påkörningsramper och vill dela med er av tips eller ritningar? Tänker minigrävare och annan mindre entreprenadutrustning, kanske en personbil, men oftast mindre saker än så. Bara att kunna lasta en tung gjutjärnskamin på en rejäl säckkärra och rulla upp på släpet skulle ofta vara bra.
Tänker mig en kraftig skiva i fullbredd av vagnen, med reglar på höjden under som förstärkning, och så nåt smart sätt att säkra rampen uppe vid kärran.
Idéer?