139 662 läst ·
474 svar
140k läst
474 svar
Importera släpvagn från EU-land
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Jag köpte min av P+P anhanger i Bassum, ligger just utanför Bremen så det kan man väl kalla norra Tyskland. De fixar engelska bra så det var inget problem med kommunikationen där. Inte heller något problem med papperen även om jag var tvungen att påminna dem om broms och CoC två gånger.
Tror inte jag frågade om bromspapperen på tyska, bara på Engelska. Google translate ger en hyfsad översättning som jag inte tror de har några problem att förstå.
Något som du måste ha i åtanke om du skall köra släpet från Tyskland är att betala skatten, det går inte att göra kontant om inte bankerna har öppet. Kom isf överens med handlaren om att han hjälper dig med detta. 10Eur är skatten men många tar lite extra. Jag fick betala 20Eur och det tycker jag är OK då man slipper fixa konto och ev vänta till en dag när banken har öppet.
Tror inte jag frågade om bromspapperen på tyska, bara på Engelska. Google translate ger en hyfsad översättning som jag inte tror de har några problem att förstå.
Något som du måste ha i åtanke om du skall köra släpet från Tyskland är att betala skatten, det går inte att göra kontant om inte bankerna har öppet. Kom isf överens med handlaren om att han hjälper dig med detta. 10Eur är skatten men många tar lite extra. Jag fick betala 20Eur och det tycker jag är OK då man slipper fixa konto och ev vänta till en dag när banken har öppet.
http://htsline.de/ här har du också nåt att kolla, längre norrut än Flensburg kommer man knappt i Tyskland. Tyvärr vet jag inte mer än så om handlaren. Jag handlade av http://www.aluliner.com/ strax norr om Hamburg och de var proffsiga och bra att handla av.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Hapert Typ-E gav inte lite ha-begär... En sådan med stålbotten hade vart något när man grävde ut för grunden!
Får se hur Euron står till våren, en med 3-vägs tipp skulle inte vara helt fel. Enda nackdelen jag ser med ett sådant är att mekaniken väger så mycket tomt att lastvikten blir lidande.
Får se hur Euron står till våren, en med 3-vägs tipp skulle inte vara helt fel. Enda nackdelen jag ser med ett sådant är att mekaniken väger så mycket tomt att lastvikten blir lidande.
Ja ska man få med sig något så måste det vara ett 3500kg släp, vagnarna med tipp brukar ju väga 700-1000kg.Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Precis! De jag kollat på har vägt in just under 1000kg och då är det "bara" 2000 kvar att lasta på. Hapert har tippar med bara 66cm lasthöjd och 13" hjul, det är intressant! 3500kg är inget problem för min dragbil.MathiasS skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Tveksamt skulle jag säga... Beror på vad det kostar. Till min vagn för 25 000kr ex moms kostade det 2000kr extra, då var det inget att fundera över.wagis skrev:
Annars kan du eftermontera stötdämpare enkelt själv då allt är förberett som jag förstått det. Kostar runt 2-300kr/hjul vad jag sett.
Har tankar på att köpa två nya släp i UK och har varit i kontakt med en handlare som säger sig kunna sälja släpen med CoC intyg och lämna dem i hamnen i Immingham för att färjas till GBG.
Har idag pratat med Transportstyrelsen och Bilprovningen ang. kraven från dem.
I korthet vill de för enklaste procedur ha:
* CoC enligt 2007/46 utan nationella begräsningar
* Kvitto på betalda släp
* Underkörningsskydd bak
* Dimljus och backljus
Bromsberäkningsintyg ska inte behövas längre tydligen.
Synpunkter från er som importerat i år, verkar det stämma?
Har idag pratat med Transportstyrelsen och Bilprovningen ang. kraven från dem.
I korthet vill de för enklaste procedur ha:
* CoC enligt 2007/46 utan nationella begräsningar
* Kvitto på betalda släp
* Underkörningsskydd bak
* Dimljus och backljus
Bromsberäkningsintyg ska inte behövas längre tydligen.
Synpunkter från er som importerat i år, verkar det stämma?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Kvitto mm stämmer bra, men backljus, dimljus och underkörningsskydd vet jag inte om det är ett krav. Nu har jag iofs 13-polig el på min så det kanske är så den har båda, men med 7-poligt tror jag inte det går att få till båda funktionerna. Kanske beror det på hur stor släp du skall ta in.
Annars gäller att om du har CoC i ordning så kollar de inget mer än måtten. CoC och om du haft den inreggat i något annat EU land medför (som jag förstått det) att de måste godkänna den i Sverige bara du har ursprungspapperen i ordning.
Annars gäller att om du har CoC i ordning så kollar de inget mer än måtten. CoC och om du haft den inreggat i något annat EU land medför (som jag förstått det) att de måste godkänna den i Sverige bara du har ursprungspapperen i ordning.
Ljusen och underkörningsskyddet var nytt från 1/7 2011 tydligen. Däremot kunde de inte kräva att bilens uttag klarade ljusen.
Släpen är ju helt nya så kommer inte att vara reggade någon annanstans förut, men med rätt papper ska det ju vara OK ändå hoppas jag.
Släpen är ju helt nya så kommer inte att vara reggade någon annanstans förut, men med rätt papper ska det ju vara OK ändå hoppas jag.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Jag köpte också ett nytt släp, men då jag skulle köra hem det export reggade jag det. Upplevde det som enkelt att göra lokalt då det var sålt av en lokal och känd firma. Sedan var det inte så mycket snack på SBP då den redan var godkänd och besiktigad i ett EU land