2 277 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Importera från Kina
O skrev:
200-350 tusen för kök, golv, kakel, trappa, garderobsinredningar. Ej andra kostnader inräknade!plåtrickard skrev:
Kan du fylla en container kan det bli effektivt. Dock så gäller det att ha en kinesisk motpart som verkligen levererar det som är avtalat. Och som du litar på. Det är ytterst viktigt.
Min erfarenhet är dock 7-8 år gammal. Innan frakt/containerpriser skenande av diverse globala orsaker.
Jag importerade elmopeder direkt från fabrik i Kina.
Tog hjälp av ett mindre företag som hjälpte mig med pappersarbetet för själva containerns ankomst till Sverige, lossning, moms, tull etc.
Hämtade själv ut mopederna från hamnen i Göteborg. Var stressande hög avgift på lagringen i hamnen så där vill du inte ha gods liggande onödigt länge.
Då var det ett upplägg typ att säljaren ansvarade för få allt på båten. Jag ansvarade sen att få det i hamn när båten väl var framme.
Fanns då alternativet att säljaren skötte allt, men blev dyrare. Så jag löste det på mottagarsidan.
Blev en god affär. Nästa gång så kommer jag se till att fylla hela containern för bästa prisvärde.
Förvisso annan produkt som jag importerarade, men du får ett hum om processen. Måste läsa på ordentligt innan, mycket ordentligt , så du vet vad du gör. Väldigt många felkällor på på vägen,
Min erfarenhet är dock 7-8 år gammal. Innan frakt/containerpriser skenande av diverse globala orsaker.
Tog hjälp av ett mindre företag som hjälpte mig med pappersarbetet för själva containerns ankomst till Sverige, lossning, moms, tull etc.
Hämtade själv ut mopederna från hamnen i Göteborg. Var stressande hög avgift på lagringen i hamnen så där vill du inte ha gods liggande onödigt länge.
Då var det ett upplägg typ att säljaren ansvarade för få allt på båten. Jag ansvarade sen att få det i hamn när båten väl var framme.
Fanns då alternativet att säljaren skötte allt, men blev dyrare. Så jag löste det på mottagarsidan.
Blev en god affär. Nästa gång så kommer jag se till att fylla hela containern för bästa prisvärde.
Förvisso annan produkt som jag importerarade, men du får ett hum om processen. Måste läsa på ordentligt innan, mycket ordentligt , så du vet vad du gör. Väldigt många felkällor på på vägen,
Redigerat:
Hittar man bara rätt fabrik/medarbetsre så ser jag ingen anledning till oro. Det mesta av allt produceras ju i Kina och deras marmor tex är ju inte att skoja bort.
Det finns dock fler lycksökare som kommer försöka lura dig än du tror.
All lycka!
Det finns dock fler lycksökare som kommer försöka lura dig än du tror.
All lycka!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 911 inlägg
Ja det var andra saker vi importerade. MasMats ja rett bra inlägg som beskriver saker man måste ha koll på med frakt etc. Glöm inte skatter och tull också.Bufle skrev:
Tack för ditt svar! Så det var något helt annat du importerade in, inte inredningsmaterial? Vi har en bra kontakt som hjälper oss med frakten. Känner mig lite osäker bara gällande att köpa nästan all invändning inredning därifrån. Och har inte heller hört någon som gjort det innan så vet inte hur vanligt det är.
Vad jag förstått av de jag känner som importerat saker från Kina så är det oerhört viktigt att varenda liten detalj är specad på det man köper. Man får inte lämna utrymme för att något annat än det man TROR att man ska få faktiskt levereras.
Att man FÖRVÄNTAR sig att skåpluckor ska gå att öppna betyder inte att de är skyldiga att leverera öppningsbara skåpluckor, för att ta ett överdrivet(?) exempel.
Ofta verkar det som om man tar med sig ett sk. "sample" hem för att i efterhand kunna jämföra med det levererade och kunna påvisa om det avviker från det beställda. Det blir ju tyvärr svårt om man ska beställa ett kök.
Jag är ingen gambler, så jag hade aldrig orkat med stressen av att beställa så pass komplexa saker (som sannolikt kommer kräva en del support) från ett företag på andra sidan världen. Jag tror inte ens att det i slutändan kommer blir så mycket billigare när frakt och tull + moms är pålagt.
Att man FÖRVÄNTAR sig att skåpluckor ska gå att öppna betyder inte att de är skyldiga att leverera öppningsbara skåpluckor, för att ta ett överdrivet(?) exempel.
Ofta verkar det som om man tar med sig ett sk. "sample" hem för att i efterhand kunna jämföra med det levererade och kunna påvisa om det avviker från det beställda. Det blir ju tyvärr svårt om man ska beställa ett kök.
Jag är ingen gambler, så jag hade aldrig orkat med stressen av att beställa så pass komplexa saker (som sannolikt kommer kräva en del support) från ett företag på andra sidan världen. Jag tror inte ens att det i slutändan kommer blir så mycket billigare när frakt och tull + moms är pålagt.
Nä precis. En köksinredning består ju av ett unikt hopplock av en stor mängd olika artiklar som skall passa ihop. Även om man beställer från en lokal leverantör blir det vanligtvis ett antal turer med nåt som är skadat, saknas, man har tänkt fel med nåt, osv. även om man är nöjd med utförandet i stort.R RoAd skrev:
Går inte att jämföra med att beställa en vanlig produkt.
Har själv kikat lite på utemöbler, det är ju typiskt en sådan grej där förpackningen skvallrar om att det kommer direkt från Kina, och ofta hittar man till synes samma produkter på t.ex. AliExpress som säljs här i Sverige. Prisskillnaden är ofta svindlande även när man tittar på pris för enstaka exemplar, skeppat till dörren inkl. allt, så det måste vara väldigt fina marginaler på sånt. Men det är fortfarande inga kaffepengar, och i andra vågskålen ligger ju risken att man blir blåst på ett eller annat sätt. Men det är ju ett synnerligen okomplicerat köp jämfört med en köksinredning.
TACK för din input!M MasMats skrev:Kan du fylla en container kan det bli effektivt. Dock så gäller det att ha en kinesisk motpart som verkligen levererar det som är avtalat. Och som du litar på. Det är ytterst viktigt.
Ja, kök är något komplicerat än möbler, och än har jag inte hittat någon här som har beställt det. Tack för din kommentar!C cpalm skrev:Nä precis. En köksinredning består ju av ett unikt hopplock av en stor mängd olika artiklar som skall passa ihop. Även om man beställer från en lokal leverantör blir det vanligtvis ett antal turer med nåt som är skadat, saknas, man har tänkt fel med nåt, osv. även om man är nöjd med utförandet i stort.
Går inte att jämföra med att beställa en vanlig produkt.
Har själv kikat lite på utemöbler, det är ju typiskt en sådan grej där förpackningen skvallrar om att det kommer direkt från Kina, och ofta hittar man till synes samma produkter på t.ex. AliExpress som säljs här i Sverige. Prisskillnaden är ofta svindlande även när man tittar på pris för enstaka exemplar, skeppat till dörren inkl. allt, så det måste vara väldigt fina marginaler på sånt. Men det är fortfarande inga kaffepengar, och i andra vågskålen ligger ju risken att man blir blåst på ett eller annat sätt. Men det är ju ett synnerligen okomplicerat köp jämfört med en köksinredning.
Tack för din input!! Ja, jag har själv varit där och sett väldigt mycket fint inredningsmaterial så det är klart man lockas att beställa hem 😊A atomlab skrev:
Klicka här för att svara