419 481 läst ·
1 779 svar
419k läst
1,8k svar
Import från UK
Samma databas men på tyska heter den geizhals.at/eu/ och är som du skriver jättebra hjälpmedel, det finns några fler tyska som även dom börjar få fotfäste i UK och det är positivt då det inte finns några riktigt vassa siter i UK.btg308 skrev:
Gemensam lagstiftning finns sakert men den ar kryddad i olika lander till kundens fordel.
Men viktigt ar att dom ar INTE tvugna att salja till oss samtidigt som det ar forbjudet att forbjuda dem att salja till oss. (Tex Bosch far inte saga at dom att dom inte far salja till Sverige)
Mao ar det snyfthistorier som galler.
Att dom inte forstar inneborden av EU handel ar nog inte unikt, titta bara pa oss sjalva och alla som undrar hur mycket tull o moms det ar nar vi bestaller inom EU som poppar upp har i forumet.
Men viktigt ar att dom ar INTE tvugna att salja till oss samtidigt som det ar forbjudet att forbjuda dem att salja till oss. (Tex Bosch far inte saga at dom att dom inte far salja till Sverige)
Mao ar det snyfthistorier som galler.
Att dom inte forstar inneborden av EU handel ar nog inte unikt, titta bara pa oss sjalva och alla som undrar hur mycket tull o moms det ar nar vi bestaller inom EU som poppar upp har i forumet.
Men en leverantör som säljer för mycekt till ett land som Sverige, riskerar att nå en gräns där de blir tvungna att hantera betalningen för moms för det landet. Det gör att lågprisleverantörer kan stoppa försäljning till ett land.Nimajneb skrev:Gemensam lagstiftning finns sakert men den ar kryddad i olika lander till kundens fordel.
Men viktigt ar att dom ar INTE tvugna att salja till oss samtidigt som det ar forbjudet att forbjuda dem att salja till oss. (Tex Bosch far inte saga at dom att dom inte far salja till Sverige)
Mao ar det snyfthistorier som galler.
Att dom inte forstar inneborden av EU handel ar nog inte unikt, titta bara pa oss sjalva och alla som undrar hur mycket tull o moms det ar nar vi bestaller inom EU som poppar upp har i forumet.
--- Mats ---
Gränsen är 320000 :http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000114059/mhl_kap10.pdf för mig känns det dock som en relativt uddlös bestämmelse. Eftersom det torde vara ursprungslandets skattemyndigheter som ska följa upp att moms betalats korrekt verkar det lite tokigt att tvinga inhemska näringsidkare att ta in moms och därefter skicka iväg den till främmande land. Jag har hört att Amazon i england kör 25% till svenskar, och även en del tyska friluftsbutiker, men det är undantagsfall kan man nog se det som. I vilket fall som helst åligger det inte privatkunden att vara insatt i momsreglerna för utlandshandel, utan det är säljarens sak.Mats Bengtsson skrev:
Gränsen på 320000 är inte per försändelse, utan totalt från en viss leverantör till landet inom en viss tid. Det är inte kunden utan leverantören som skall kunna regeln, och kunna bevisa att man följer regeln. Varje leverantör som väljer att skicka varor till Sverige utsätter sig för risken att bli tvungen att bevisa att han hållt sig under gränsen, det vill säga utsätter sig för risken för den extra administration som bevisförmågan kräver. Tillika, om han har levererat under en tid, och når gränsen, måste han vid gränsens passerande retroaktivt hantera de tidigare ärendena inom zonen, och framgent ha de rutiner som krävs för att hantera myndighetskommunikationen. Amazon som exempel levererar bara vissa typer av varor till Sverige från sina engelska butiker. Andra leverantörer vägrar helt leverera till Sverige, trots att de tidigare hade sådana leveranser.Gilbert skrev:Gränsen är 320000 :[länk] för mig känns det dock som en relativt uddlös bestämmelse. Eftersom det torde vara ursprungslandets skattemyndigheter som ska följa upp att moms betalats korrekt verkar det lite tokigt att tvinga inhemska näringsidkare att ta in moms och därefter skicka iväg den till främmande land. Jag har hört att Amazon i england kör 25% till svenskar, och även en del tyska friluftsbutiker, men det är undantagsfall kan man nog se det som. I vilket fall som helst åligger det inte privatkunden att vara insatt i momsreglerna för utlandshandel, utan det är säljarens sak.
--- Mats ---
Mats, du behover inte hetsa upp dig
Pixmania, Amazon o nagra till kanske tar ut 25% moms men det ser man ju vid kassan o ar man inte nojd sa far man handla nagon annan stans.
Skulle tro att Svenska skattemyndigheter flaggar for dom riktigt stora drakarna men kan inte jaga varje e-butik i hela Europa.
Pixmania, Amazon o nagra till kanske tar ut 25% moms men det ser man ju vid kassan o ar man inte nojd sa far man handla nagon annan stans.
Skulle tro att Svenska skattemyndigheter flaggar for dom riktigt stora drakarna men kan inte jaga varje e-butik i hela Europa.
Kan inte påstå jag kände mig upphetsad heller, men det kanske jag var eller rent av är. Problemet jag ser är inte om de lägger på 25% moms, som du säger är det bara en fråga om prisnivå.Nimajneb skrev:Mats, du behover inte hetsa upp dig
Pixmania, Amazon o nagra till kanske tar ut 25% moms men det ser man ju vid kassan o ar man inte nojd sa far man handla nagon annan stans.
Skulle tro att Svenska skattemyndigheter flaggar for dom riktigt stora drakarna men kan inte jaga varje e-butik i hela Europa.
Det jag ser som problem är när leverantörer inte längre vill leverera till Sverige, för att de vill förbli slimmade så de kan vara billiga. Det innebär för min del att det finns ett par produkter jag tidigare kunnat köpa till ett bra pris, där jag nu ibland har svårt inte bara att hitta ett bra pris, utan att överhuvud taget lyckas köpa produkten. Indirekt innebär det att regeln lite grand urholkar den härliga importmöjligheten, inte genom att förbjuda import, utan genom att få leverantören att frivilligt avstå från export.
--- Mats ---
Jag har aldrig hort om en butik som spelat runt detta, deras vinst ar ju oberoende av momsen och det ar ju vi som kuder som far valja om vi vill kopa till 19/20% moms eller 25.
For att vara smapetig sa handlar det inte om import utan inforsel av varor till Sverige. Import kan man bara gora utifran EU.
For att vara smapetig sa handlar det inte om import utan inforsel av varor till Sverige. Import kan man bara gora utifran EU.
Nu har jag tappat dig. Försöker du säga att du inte hört om butiker (gissar du menar något annat ord) som inte säljer till Sverige?Nimajneb skrev:Jag har aldrig hort om en butik som spelat runt detta, deras vinst ar ju oberoende av momsen och det ar ju vi som kuder som far valja om vi vill kopa till 19/20% moms eller 25.
For att vara smapetig sa handlar det inte om import utan inforsel av varor till Sverige. Import kan man bara gora utifran EU.
--- Mats ---
trodde du menade att butiker intevill sälja till Sverige pga av att dom kan nå 25%-momsspärren. Just detta som anledning känner jag inte till, finns säkert 100 andra vanligare orsaker.Mats Bengtsson skrev:
Funderar på att köpa en Makita SP 6000 och en 1,4 meters skena från Axminster. Känns surt att handla i Sverige, skillnaden är liiiiite för stor.
Har läst i princip hela tråden men frågan är ju då om det finns några riktiga nybörjartips man borde känna till? Tänker främst om det är något man måste se upp med, eller om det är något som är lätt att missa...
Har läst i princip hela tråden men frågan är ju då om det finns några riktiga nybörjartips man borde känna till? Tänker främst om det är något man måste se upp med, eller om det är något som är lätt att missa...
beställ INTE 110V variantenAnderrrrrsson skrev:Funderar på att köpa en Makita SP 6000 och en 1,4 meters skena från Axminster. Känns surt att handla i Sverige, skillnaden är liiiiite för stor.
Har läst i princip hela tråden men frågan är ju då om det finns några riktiga nybörjartips man borde känna till? Tänker främst om det är något man måste se upp med, eller om det är något som är lätt att missa...
