419 476 läst ·
1 779 svar
419k läst
1,8k svar
Import från UK
Men vi måste lösa det här nu !
£180 för frakten på GTS10 från Axminster är ju hutlöst. Någon av er måste ju sitta på en bra lösning.
Kan man betala på nätet och en annan "vanlig" fraktfirma hämtar i butik etc ? Kan Axminster leverera direkt till en annan fraktfirma ?
£180 för frakten på GTS10 från Axminster är ju hutlöst. Någon av er måste ju sitta på en bra lösning.
Kan man betala på nätet och en annan "vanlig" fraktfirma hämtar i butik etc ? Kan Axminster leverera direkt till en annan fraktfirma ?
Fattar inte varför så många klistrar sig fast vid Axminster, Vet inte hur många gånger jag varit påväg o beställa något där innan jag insett vad dom vill ha i frakt.
När det kommer till GTS10 så är den ju inte outstanding i pris längre hos Axminster och ännu mindre med frakt.
Finns ruggigt mycket bättre alternativ idag.
När det kommer till GTS10 så är den ju inte outstanding i pris längre hos Axminster och ännu mindre med frakt.
Finns ruggigt mycket bättre alternativ idag.
Nimajneb - när du säger att det finns bättre alternativ - avser du då alternativ till Axminster eller till GTS10?
En orsak till att Axminster är populärt är kanske för att flera forummedlemmar har bra erfarenheter av dem och deras kundservice.
En orsak till att Axminster är populärt är kanske för att flera forummedlemmar har bra erfarenheter av dem och deras kundservice.
£127 ville Axminster ha i frakt för min GTS10 inklusive stativ. Jag kunde inte hitta nåt ställe där jag kunde få ett bättre totalpris. Snabbt och smidigt, 6200 kr totalt istället för 8-9000 här i sverige.
Exakt det jag menar, dom prisar ut sig själva när det kommer till fraktkostnaden.klenodder skrev:
Själv har jag beställt sågen för 399£ inklusive frakt (349+50£) till Sverige men utan det röda bordet som jag inte vill ha, skulle tro detta motsvarar 4600SEK.
GTA60W bordet får jag leta vidare efter då det inte fanns tillgängligt när jag beställde sågen.
EDIT: Innan jag får 100.000frågor... Sågen köptes på Miles' Ebay-shop men dom verkar inte ha fler till det priset. I deras vanliga nätbutik kostar den helt andra pengar. Alla UK drakar har EbayShoppar som inte alltid har samma priser som nätbutiken.......
Redigerat:
Men antag att man känner någon i England. Då kan man få order över £50 levererat till denne utan extra kostnad. Hittar man någon som sedan kan frakta det vidare till ett betydligt lägre pris så kunde det vara en lösning. Problemet är väl att lösa detta utan en massa jobb för kompisen i England. Han har kanske inte möjlighet att hysa den volym som såg + bord+ diverse annat smått och gott upptar. Ivarjefall inte utan en massa jobb och kånkande fram och tillbaka vid hämtning/lämning. Behöver han dessutom passa leveranserna så blir det kanske besvärligt. Går detta att lösa smidigt så skulle jag ivarjefall kunna lösa det eftersom jag har några kollegor där. Men jag tror inte jag vill be dem om en himla massa extrajobb. Att byta adresslappar är väl OK men resten...
Men i England slipper man att hämta/levera själv då de kommer och hämtar på dörrenjac skrev:
Tittade lite snabbt på P2G's website och de ger ett pris på £59.44 (+VAT) för att frakta enbart en GTS10 (baserat på vikt/storleksinfo från Axminster) till Sverige med sin 5-dagars service.
Lawson däremot skickar denna (inkl. en GTA60W) till Sverige för totalt ~£70.00, dock är de dyrare för själva sågen än Axminster.
Vad jag tycker mig utläsa angående fraktkostnaden från England så är det att folk verkar tro att det är billigare om en privatperson skickar godset. I detta fall bör det ligga till så att företagen som säljer produkterna (Axminster exempelvis) kör en marginalstärkare på frakten! Det kan väl inte vara möjligt att de gör så?
Ett företag som skickar stora volymer bör ha bättre fraktavtal än en liten privatperson... Så har det fungerat i Sverige, och att England skulle vara annorlunda tror jag inte. Dock kan det väl vara så att företagen använder sig av ett dyrare fraktbolag, men även där borde det finnas valmöjlighet via ÅF'en. ÄR frakten billigare via provatpersoner, eller är det en missuppfattning?
Ett företag som skickar stora volymer bör ha bättre fraktavtal än en liten privatperson... Så har det fungerat i Sverige, och att England skulle vara annorlunda tror jag inte. Dock kan det väl vara så att företagen använder sig av ett dyrare fraktbolag, men även där borde det finnas valmöjlighet via ÅF'en. ÄR frakten billigare via provatpersoner, eller är det en missuppfattning?
Det beror på då det finns massor av shipping agents i England vars enda affärssyfte är att ordna fraktlösningar åt privatpersoner (och företag för den delen).
Ta P2G som jag länkade ovan, jag skickar 25-30KG lådor från England var och varannan vecka och använder mig av Parcel2Go då dessa ger mig bästa priset. Min 30KG låda vill Parcelforce ha £122.79 dörr till dörr. Samma låda skickad med P2G via Parcelforce Global Priority (dvs. precis samma frakt som om man beställer direkt från Parcelforce) kostar mig £41.11. Detta då Parcel2Go "skickar" hundratals paket med Parcelforce varje dag medans jag som småföretagare skickar ett paket en gång i veckan eller så.
Det samma gäller med andra transportörer, f.ex. UPS där jag faktiskt har ett eget konto - som dock aldrig används då kostnaden blir ungefär dubbelt så hög som att skicka genom en tredje-part.
Företag som f.ex. Axminster kommer aldrig upp i samma antal paket per dag per transportfirma som en renodlad agent gör vilket betyder att fram tills Axminster börjar använda sig av agenter istället för att gå direkt via UPS eller DHL betalar de (och därmed du som slutkund) mer än nödvändigt i frakt.
Att de skor sig på fraktkostnaden tror jag inte då de [ehandelsföretag] i 9.9 fall av 10 erbjuder gratis frakt inom England (där de förmodligen har sin största kundbas).
Så svaret blir ja, det kan vara billigare via privatperson som i sin tur går genom P2G, Interparcel, Parcelmonkey eller liknande. På grund av dessa agenterna är det faktiskt billigare för mig att ta hem 30KG varor från England än det är att skicka samma varor vidare inom Sverige - sjukt (dock skyller jag mycket av det på de höga skatterna och avgifterna vi får betala som företag här i landet
).
Ta P2G som jag länkade ovan, jag skickar 25-30KG lådor från England var och varannan vecka och använder mig av Parcel2Go då dessa ger mig bästa priset. Min 30KG låda vill Parcelforce ha £122.79 dörr till dörr. Samma låda skickad med P2G via Parcelforce Global Priority (dvs. precis samma frakt som om man beställer direkt från Parcelforce) kostar mig £41.11. Detta då Parcel2Go "skickar" hundratals paket med Parcelforce varje dag medans jag som småföretagare skickar ett paket en gång i veckan eller så.
Det samma gäller med andra transportörer, f.ex. UPS där jag faktiskt har ett eget konto - som dock aldrig används då kostnaden blir ungefär dubbelt så hög som att skicka genom en tredje-part.
Företag som f.ex. Axminster kommer aldrig upp i samma antal paket per dag per transportfirma som en renodlad agent gör vilket betyder att fram tills Axminster börjar använda sig av agenter istället för att gå direkt via UPS eller DHL betalar de (och därmed du som slutkund) mer än nödvändigt i frakt.
Att de skor sig på fraktkostnaden tror jag inte då de [ehandelsföretag] i 9.9 fall av 10 erbjuder gratis frakt inom England (där de förmodligen har sin största kundbas).
Så svaret blir ja, det kan vara billigare via privatperson som i sin tur går genom P2G, Interparcel, Parcelmonkey eller liknande. På grund av dessa agenterna är det faktiskt billigare för mig att ta hem 30KG varor från England än det är att skicka samma varor vidare inom Sverige - sjukt (dock skyller jag mycket av det på de höga skatterna och avgifterna vi får betala som företag här i landet
Å andra sidan har de rätt bra fraktpris på upp till tio kg, dvs ett par elhandverktyg i en låda. £13 gör att jag inte handlat någon annanstans. Totalpris + tillgänglighet gör att jag valt Axminster för samtliga mina inköp sedan jag hittade till Byggahus i vintras. Har varje gång kollat andra shoppar i UK och DE men inte hittat något billigare (pris + frakt). Det blir ju lite extremt med en bordssåg. Tex undviker man yrkesmässiga enmanslyft över 25kg vilket ställer krav på bemanningen i varje steg i distributionen. Därmed inte sagt att de inte skulle kunna bli billigare!
Lite mer om frakt från Axminster om det är av intresse:
Som sagts så är det både vikt och volym som påverkar fraktpriset. Det har altså även betydelse hur sakerna kan packas. Jag lade just en order från Axminster på GTS10 + GTA60W + fräslyft och lite annat. Frakten skulle landa på 180 + VAT = 210 GBP. Jag bad dem kolla vad frakten skulle bli om jag tog sågen utan benställningen. Då landar den på 113 + VAT = 132 GBP. En skillnad på runt 900 SEK. Stativet skulle då totalt kosta ca 3200 SEK från Axminster.
Då kan jag hellre köpa stativet lokalt hos Beijer som tar 2995 SEK. Nu hittade jag samma stativ på Toolstop för 159,95 + frakt 35,20 = 195,15 GBP = 2250 SEK. Totalt bättre än Axminster även utan frakten. Så, jag lyckades ändå spara 800 SEK genom att be Axminster kolla frakten och det var lätt att hitta stativet billigare.
Det går säkert som Benjamin säger att hitta den ännu billigare på annat håll om man har tid att leta. Men eftersom jag också hade annat som skulle tas från Axminster så kanske det ändå inte hade blivit billigare att handla från flera ställen pga flera frakter. Jag är ivarjefall nöjd med besparingen jag gjorde med en rimlig tidsinsats.
Tyvärr kunde jag inte få Axminster att skippa det röda stativet som kommer med sågen eftersom det ingår. Det behöver jag ju inte och det kostar säkert lite att skicka, helt i onödan. Det går kanske att avyttra för fraktpriset här hemma sedan?
Som sagts så är det både vikt och volym som påverkar fraktpriset. Det har altså även betydelse hur sakerna kan packas. Jag lade just en order från Axminster på GTS10 + GTA60W + fräslyft och lite annat. Frakten skulle landa på 180 + VAT = 210 GBP. Jag bad dem kolla vad frakten skulle bli om jag tog sågen utan benställningen. Då landar den på 113 + VAT = 132 GBP. En skillnad på runt 900 SEK. Stativet skulle då totalt kosta ca 3200 SEK från Axminster.
Då kan jag hellre köpa stativet lokalt hos Beijer som tar 2995 SEK. Nu hittade jag samma stativ på Toolstop för 159,95 + frakt 35,20 = 195,15 GBP = 2250 SEK. Totalt bättre än Axminster även utan frakten. Så, jag lyckades ändå spara 800 SEK genom att be Axminster kolla frakten och det var lätt att hitta stativet billigare.
Det går säkert som Benjamin säger att hitta den ännu billigare på annat håll om man har tid att leta. Men eftersom jag också hade annat som skulle tas från Axminster så kanske det ändå inte hade blivit billigare att handla från flera ställen pga flera frakter. Jag är ivarjefall nöjd med besparingen jag gjorde med en rimlig tidsinsats.
Tyvärr kunde jag inte få Axminster att skippa det röda stativet som kommer med sågen eftersom det ingår. Det behöver jag ju inte och det kostar säkert lite att skicka, helt i onödan. Det går kanske att avyttra för fraktpriset här hemma sedan?
Jag kom fram till samma sak betr GTA60. Synd att man inte slog till för en månad sedan då Lawson sålde stativet för 120£.
Jag kommer ta det från ToolStop eller ToolAB som vill ha 2500. Ska även fråga min lokala XL butik.
Jag har haft GTS10an på span i ett år och höll på köpa när Axminster sänkte till 399. Vart dock sur på deras fraktpris.
När sedan Miles dök upp på Ebay o sålde den för 399 inkl frakt så var det nästan tjänstefel att inte slå till. Synd att dom bara hade begränsat antal till det priset.
Vad jag har förstått är Lawson just nu billigare med GTS10 + GTA60 till Sverige. Men även några Tyska butiker ligger o nosar här.
Jag kommer ta det från ToolStop eller ToolAB som vill ha 2500. Ska även fråga min lokala XL butik.
Jag har haft GTS10an på span i ett år och höll på köpa när Axminster sänkte till 399. Vart dock sur på deras fraktpris.
När sedan Miles dök upp på Ebay o sålde den för 399 inkl frakt så var det nästan tjänstefel att inte slå till. Synd att dom bara hade begränsat antal till det priset.
Vad jag har förstått är Lawson just nu billigare med GTS10 + GTA60 till Sverige. Men även några Tyska butiker ligger o nosar här.