418 140 läst ·
1 779 svar
418k läst
1,8k svar
Import från UK
Man betalar den moms som står på fakturan. Det är säljarens ansvar att ta ut rätt moms. INGET kan komma i efterhand.kurt skrev:
Då måste jag få fråga, vad räknas som större belopp?kurt skrev:
Jag tyckte att jag sist beställde för en ganska ordentlig summa, från Axminister, och jag betalde UK moms.
Gäller inte det om du beställer som företag? Jag beställde som privatperson.
Enligt min bror som jobbar med momsfrågor så ska utländska företag momsregistrera sig i Sverige (och dra svensk moms) om de säljer för mer än 320 KSEK per år (totalt, dvs det är inte summan du själv beställer för som styr). Företag utanför EU ( t ex USA) måste skaffa sig representation inom EU om de kommer över brytpunkten och på så sätt kunna momsregistrera sig. Mer info finns på skatteverkets hemsida om man orkar gräva där...naresjo skrev:
Var glad om du får betala den engelsk moms, den ligger väl på ~17% mot våra 25%.naresjo skrev:
Så som jag tolkade Kurt´s inlägg, var det så att jag även som privatperson kunde bli tvungen att betala sv moms.
Om det var ett större belopp, vad det nu är...
Har inte koll på den exakta momssatsen, men bryr mig inte heller så mycket, eftersom den ändå ska betalas och då är det ju pris inkl moms som räknas.
Men visst, det blev en smula billigare, kan man väl säga... hehehe
Sedan är det ju inte heller fel att man slipper tullavgiften.
vad det gäller företag och deras momssatser, ingen aning, har aldrig varit aktuellt för min del. Så där stämmer säkert BM´s inlägg. Jag köper prylar för mitt eget höga nöjes skull.
Har inte koll på den exakta momssatsen, men bryr mig inte heller så mycket, eftersom den ändå ska betalas och då är det ju pris inkl moms som räknas.
vad det gäller företag och deras momssatser, ingen aning, har aldrig varit aktuellt för min del. Så där stämmer säkert BM´s inlägg. Jag köper prylar för mitt eget höga nöjes skull.
Nja, det var inte riktigt så jag fick det förklarat av min bror i alla fall. Om du som köpare är en privatperson eller företag spelar ingen roll för vilken momssats det utländska företaget ska ta ut. Säljer de för mer än brytpunkten (320 KSEK) per år så är de skyldiga att dra den moms som gäller i Sverige för svenska köpare (ifall momsen ska dras, ett företag kan ju "lyfta" momsen, även för köp från andra EU-länder).naresjo skrev:Så som jag tolkade Kurt´s inlägg, var det så att jag även som privatperson kunde bli tvungen att betala sv moms.
När jag beställde från Axminster så drog de engelsk moms även för mig. Antar att det antingen beror på att de inte säljer alltför mycket till svenska kunder, eller att de har missat att de är skyldiga att dra svensk moms. Men jag klagar inte, 17% är ju bättre än 25%. Kanske säljer amazon.uk för mer till Sverige eller har bättre koll. Men som sagt, som jag förstått saker så har momssatsen inget med en individuell orders storlek att göra.
Redigerat:
så om jag fattar dig rätt, om tex Axminister säljer för över 320 000 kr totalt sett till svenska köpare, så ska dom ta svensk moms, 25 %, på alla resterande sv. ordrar. Oavsett hur mycket den inividuella ordern är på?
Detta talar lite emot vad tullverket sa till mig när jag pratade med dem, enligt de var det det EU-lands moms som gällde.
Och lite som han uttryckte det, någon mera nytta skulle vi väl ha med EU än bara billig sprit...
Men jag kan ha fattat fel...
Detta talar lite emot vad tullverket sa till mig när jag pratade med dem, enligt de var det det EU-lands moms som gällde.
Och lite som han uttryckte det, någon mera nytta skulle vi väl ha med EU än bara billig sprit...
Men jag kan ha fattat fel...
Här står vad som gäller för företag i Sverige http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/eghandel/troskelvarden.4.18e1b10334ebe8bc80005545.html och motsvarande antar jag finns för varje EU land.
Titta, bra länk du hittade och där är ju de 320 KSEK brorsan pratade om. Från listan kan man se att Sverige hör till de "girigare" av länder som vill att man ska betala egna landets moms. Till Storbritannien kan man exportera för ända upp till 95 KEURO innan man måste momsregistrera sig där och börja dra brittisk VAT.gwyrlim skrev:
Men nu börjar detta nästan gå över i ett momsdiskussionsforum ...
Varför oroa sig, Som privatperson betalar du den momsen som står på fakturan. Om den säger 25% Svensk moms så kan det löna sig att avbryta o surfa vidare till en annan försäljare som bara tar hemlandsmomsen.
Fick mina grejer idag. Tog ganska precis en månad att få hem grejerna!
De va mkt bra packat så jag slapp skador iallafall.
Tyvärr var inte skruvarna och dom extra bladen man skulle få gratis med så jag har mailat å frågat... Tråkigt tråkigt tråkigt.
Så slutsatsen utav detta blir att jag INTE kan rekommendera någon att handla från Lawson His.
De va mkt bra packat så jag slapp skador iallafall.
Tyvärr var inte skruvarna och dom extra bladen man skulle få gratis med så jag har mailat å frågat... Tråkigt tråkigt tråkigt.
Så slutsatsen utav detta blir att jag INTE kan rekommendera någon att handla från Lawson His.
Funderar på att beställa diverse Bosch- och Makita-prylar från UK, och givetvis vill jag veta hur det funkar med garantierna.Nimajneb skrev:
Det stämmer att Bosch har EU-garanti, men är det någon som vet hur man går till väga när det smyger sig och man vill göra anspråk på garantin? Enligt Boschs kundtjänst kan man som privatperson inte skicka garantiärenden till dem utan man skall vända sig till en återförsäljare som i sin tur skickar maskinen till Bosch. Jag testade att ringa ett några återförsäljare i närheten, men ingen av dem vill befatta sig med maskiner som är köpta utomlands. Det känns ganska meningslöst med EU-garanti om man måste skicka tillbaks maskinen till UK om den pajar inom garantitiden... men vad är alternativet givet ovanstående?
Alltså, är det någon som vet hur detta fungerar i praktiken? Är EU-garantin bara en "pappersprodukt"?
Sen var det Makita... jag har för mig att jag läst någonstans här på forumet att Makita tillämpar samma princip som Bosch, dvs EU-garanti. Eftersom jag kunde inte hitta infon på deras (Essve, den svenska generalagenten) hemsida så ringde jag dock närmsta serviceverkstad som utför garantireparationer för att kolla. Svaret blev "nej, vi utför inte garantijobb på maskiner köpta utanför Sverige". I hopp om att det skulle vara fel ringde jag Essve för att vara säker och fick samma besked - man måste vända sig till återförsäljaren där man köpt maskinen. Jag har strukit Makita från min lista...
Om du inte får skicka tillbaka den själv kanske det är så att Boschåterförsäljarna är skyldiga att göra det åt dig, trots att de inte har sålt maskinen i fråga?!
Eller är det så illa att EU garantin enbart ser bra ut på pappret?
Eller är det så illa att EU garantin enbart ser bra ut på pappret?
Jag var i kontakt med bosch ang. min handöverfräs som gått sönder som jag köpt på annan ort.
Enligt bosch så måste garantiärenden gå via återförsäljare då deras rep har flyttats till danmark.
Enligt killen på bosch så är det upp till andra åf ifall dom vill befatta sig med saker som dom ej sålt och således ingenting som bosch kan göra någonting åt.
Själv var jag tvungen att åka 10 mil för att få lämna in min handöverfräs, samt åka ytterligare 10 mil när den är klar.
Enligt bosch så måste garantiärenden gå via återförsäljare då deras rep har flyttats till danmark.
Enligt killen på bosch så är det upp till andra åf ifall dom vill befatta sig med saker som dom ej sålt och således ingenting som bosch kan göra någonting åt.
Själv var jag tvungen att åka 10 mil för att få lämna in min handöverfräs, samt åka ytterligare 10 mil när den är klar.
Handlar det om ett Garantiärende iaf gentemot en privatperson så skall man inte behöva drabbas av några kostnader typ porto. Om maskinen måste skickas vi tex England så är det ingen extra kostnad för dig.
Då den 3-åriga garantin är en Bosch och inte ÅF garanti så ligger det i deras intresse att ha en så smart distr lösning som möjligt.
Då den 3-åriga garantin är en Bosch och inte ÅF garanti så ligger det i deras intresse att ha en så smart distr lösning som möjligt.