419 492 läst ·
1 779 svar
419k läst
1,8k svar
Import från UK
@serdt:
De kommer vilja ha en scannad typ elräkning för att bekräfta adressuppgifter.
Sen tar det nån dag eller två innan det skickas.
Har beställt två gånger, senast var tidsplanen så här (första gången gick det 1-2 dagar fortare tror jag):
Beställde onsdag eftermiddag (2/9).
Packades på fredagen.
Hämtades av budfirman på måndagen (7/9).
Kom fram fredag morgon (11/9).
Kanske inte toksnabbt, men helt OK för mig i alla fall. Är man inte hemma (som jag) kör de det direkt till närmaste posten företagscenter så får man hämta det där. Du får kanske mejla och hetsa dem lite om att du vill ha ett trackingnummer, de verkar inte skicka det per default.
De kommer vilja ha en scannad typ elräkning för att bekräfta adressuppgifter.
Sen tar det nån dag eller två innan det skickas.
Har beställt två gånger, senast var tidsplanen så här (första gången gick det 1-2 dagar fortare tror jag):
Beställde onsdag eftermiddag (2/9).
Packades på fredagen.
Hämtades av budfirman på måndagen (7/9).
Kom fram fredag morgon (11/9).
Kanske inte toksnabbt, men helt OK för mig i alla fall. Är man inte hemma (som jag) kör de det direkt till närmaste posten företagscenter så får man hämta det där. Du får kanske mejla och hetsa dem lite om att du vill ha ett trackingnummer, de verkar inte skicka det per default.
Har varit i kontakt med dom 2 gånger för att försäkra mig om att beställningen gick som den borde, och då har dom inte nämnt att dom vill ha detta. Så det hoppas jag att dom inte kommer med i efterhand och på så sätt försinkar det ännu mer.Danne78 skrev:
Någon mer som har haft problem att spåra paketet hos FEDEX?
Enligt kundtjänst så stämde inte FEDEX UK :s nummer med FEDEX INT. eller nått liknande. Så jag skulle vara tvungen att först kontakta AM att dom skulle fråga FEDEX UK efter det nya numret som dom lämnar till FEDEX INT. typ.
Är väl bara att vänta på lappen i brevlådan då(som dom lägger i om man inte är hemma när dom tittar förbi , eller?)
Enligt kundtjänst så stämde inte FEDEX UK :s nummer med FEDEX INT. eller nått liknande. Så jag skulle vara tvungen att först kontakta AM att dom skulle fråga FEDEX UK efter det nya numret som dom lämnar till FEDEX INT. typ.
Är väl bara att vänta på lappen i brevlådan då(som dom lägger i om man inte är hemma när dom tittar förbi , eller?)
Redigerat:
Ngn som haft garantiärende gällande UK köpta Makita maskiner?
Köpte flera maskiner i somras från Toolstop, efter att ha borrat i plast med ett 3mm borr så började min Makita BDF453RFE LXT Drill Driver 18V låta konstigt och rassla samt vibrera! Hrmm den var ju knappt använd! Så jag letar upp närmaste Makita service ställe. Förklarar att den är köpt i UK och vill ha den garantireparerad. Inga problem sålänge den är CE märkt. Nu 3 veckor efter inlämnandet ringer verkstan och säger att Makita godkänner inte detta ärende då den inte är köpt i Sverige.
Ngn som råkat ut för samma sak? Då är det till att skicka den till UK i så fall... Trist när jag nu varit utan den sålänge och den knappt är använd
Köpte flera maskiner i somras från Toolstop, efter att ha borrat i plast med ett 3mm borr så började min Makita BDF453RFE LXT Drill Driver 18V låta konstigt och rassla samt vibrera! Hrmm den var ju knappt använd! Så jag letar upp närmaste Makita service ställe. Förklarar att den är köpt i UK och vill ha den garantireparerad. Inga problem sålänge den är CE märkt. Nu 3 veckor efter inlämnandet ringer verkstan och säger att Makita godkänner inte detta ärende då den inte är köpt i Sverige.
Ngn som råkat ut för samma sak? Då är det till att skicka den till UK i så fall... Trist när jag nu varit utan den sålänge och den knappt är använd
Ja, grymt klantigt... och inte skall det behöva ta tre veckor! Nästan så att man kan tro att den har varit i Japan och vänt 
Masses, var det en "bod" på Jägersro i Malmö som du lämnade in din maskin hos? Det lustiga är i så fall att jag kontaktade dem för kanske 1½ år sedan när jag funderade på att beställa lite Makita från UK och ville veta hur det låg till med garantin. Utan minsta tvekan blev svaret att de bara garantireparerar maskiner som sålts i Sverige. Uppenbart är alla i personalen inte lika upplysta... Jag ringde även Essve för att vara på säkra sidan och fick samma besked. Du får nog dessvärre skicka din maskin till UK...
Masses, var det en "bod" på Jägersro i Malmö som du lämnade in din maskin hos? Det lustiga är i så fall att jag kontaktade dem för kanske 1½ år sedan när jag funderade på att beställa lite Makita från UK och ville veta hur det låg till med garantin. Utan minsta tvekan blev svaret att de bara garantireparerar maskiner som sålts i Sverige. Uppenbart är alla i personalen inte lika upplysta... Jag ringde även Essve för att vara på säkra sidan och fick samma besked. Du får nog dessvärre skicka din maskin till UK...
Redigerat:
grejen är väl att inte serviceverkstan vet ur dom skall bära sig åt för att få betalt av makita UK.
Enligt Makita i UK så finns det inget som säger att inte den Makitagodkända Svenska serviceverkstan skall kunna reparera.
"Every Makita Tool is thoroughly inspected and tested before leaving the factory and is guaranteed to be free of defects from workmanship and materials for the period of ONE YEAR from the date of original purchase. Should any trouble develop during this one year period, return the COMPLETE tool, freight prepaid, to EITHER an Authorised Makita Service Agent or to Makita (UK) Ltd."[/COLOR][/FONT]
källa: http://www.makitauk.com/index.php?page=462
Enligt Makita i UK så finns det inget som säger att inte den Makitagodkända Svenska serviceverkstan skall kunna reparera.
"Every Makita Tool is thoroughly inspected and tested before leaving the factory and is guaranteed to be free of defects from workmanship and materials for the period of ONE YEAR from the date of original purchase. Should any trouble develop during this one year period, return the COMPLETE tool, freight prepaid, to EITHER an Authorised Makita Service Agent or to Makita (UK) Ltd."[/COLOR][/FONT]
källa: http://www.makitauk.com/index.php?page=462
Du missade "or to Makita (UK) Ltd." Den texten gäller enbart inom GB..Nimajneb skrev:grejen är väl att inte serviceverkstan vet ur dom skall bära sig åt för att få betalt av makita UK.
Enligt Makita i UK så finns det inget som säger att inte den Makitagodkända Svenska serviceverkstan skall kunna reparera.
"Every Makita Tool is thoroughly inspected and tested before leaving the factory and is guaranteed to be free of defects from workmanship and materials for the period of ONE YEAR from the date of original purchase. Should any trouble develop during this one year period, return the COMPLETE tool, freight prepaid, to EITHER an Authorised Makita Service Agent or to Makita (UK) Ltd."[/COLOR][/FONT]
källa: [länk]
Det är sedan länge klargjort att makita mfl enbart godtar garantiärenden inom resp land. Men självklart tar man det inte på garanti så kan man lämna den vart man vill
Missade ingenting.
Or betyder ELLER
....och i detta fallet betyder det att maskinen antingen skall skickas till generalagenten Makita UK som i slutändan kommer att stå för kostnaderna. ELLER till en auktoriserad Makita verkstad. Dessa finns över hela världen.... MEN den som skall betala för garantireparationen är Makita UK.
Eftersom det är olagligt att försvåra handel inom EU, tex så får inte Makita på något sett hindra kunder att bedriva gänsöverskridande handel.
För att komma runt detta så gör man allt för att smyförsvåra för kunderna, tex genom att inte ha några faktureringsrutiner mellan olika makita generalagenter.Bilindustrin försökte för kanske 10-år sedan men efter att jag tror det var VW som fick några miljarder i böter så är det inga problem idag att köpa bil och garantireparera över hela EU.
Nu tror jag inte att någon orkar ta detta till EU domstolen. Så jag och många med mig vägrar köpa makita mfl för vem orkar tjafsa.
Or betyder ELLER
....och i detta fallet betyder det att maskinen antingen skall skickas till generalagenten Makita UK som i slutändan kommer att stå för kostnaderna. ELLER till en auktoriserad Makita verkstad. Dessa finns över hela världen.... MEN den som skall betala för garantireparationen är Makita UK.
Eftersom det är olagligt att försvåra handel inom EU, tex så får inte Makita på något sett hindra kunder att bedriva gänsöverskridande handel.
För att komma runt detta så gör man allt för att smyförsvåra för kunderna, tex genom att inte ha några faktureringsrutiner mellan olika makita generalagenter.Bilindustrin försökte för kanske 10-år sedan men efter att jag tror det var VW som fick några miljarder i böter så är det inga problem idag att köpa bil och garantireparera över hela EU.
Nu tror jag inte att någon orkar ta detta till EU domstolen. Så jag och många med mig vägrar köpa makita mfl för vem orkar tjafsa.
Det jobbigaste brukar inte alltid vara själva tjafsandet, så länge det finns någon typ av prejudicerande fall kan det ibland gå ganska fort. Det snårigaste är i regel att lista ut VEM man ska tjafsa med, eftersom man ska hitta någon som både råkar illa ut om man skulle driva ärendet, dessutom förstår vad man pratar om och utöver det också kan ta den typen av beslut, så att man i slutändan ändå slipper driva ärendet, så att säga. Och att hitta någon av de tio personerna i ett stort företag är som att hitta en nål i en höstack, där nålen dessutom är på affärsresa på Maldiverna och därmed oanträffbar....
Redigerat: