Berkan skrev:
Mmm...

Har precis varit på Posten och hämtat paketet, härligt.

/.../

Paketet skickades från Tyskland i tisdags och var framme i torsdags, men Posten fick inte tag på mig så det blev uthämtning idag istället för hemkörning igår.

Kort summering av Seltmann: Dåliga på att svara på mejl, men verkar väldigt seriösa i övrigt, rekommenderas!
Jag har själv just beställt lite prylar från Seltmann, mitt första försök med att handla från dem. Det blev en borrhammare GBH 2-26 DFR, en multi GOP 10,8 i Systainer samt en combo med lilla borrdragaren GSR 10,8 V-LI-2 + lampan GLI 10,8 V-LI också i Systainer.

13,7€ i frakt. Jag såg däremot inget val för att frakta med Posten utan enbart DHL (vilket jag iofs föredrar personligen). Fick du alltså dina prylar genom vanliga svenska Postverket ;)?

Dom, Seltmann, verkar annars ruggigt seriösa som sagt. Vi får väl se vad jag tycker om ett par veckor, 2-26:an var restnoterad så jag antar att dom inte skickar förrän den kommit in på lager.

Ja, det verkade som att DHL körde till gränsen, sedan tog Posten över, för avin jag fick var från Posten etc. Men det kanske var så att DHL Sverige har någon samarbete med Posten och att DHL dumpar paketet på Posten när de inte kunde leverera vid dörren.

Jag kan tipsa om att de har billiga(re) tillbehör till dewalt. Enligt vad jag såg mindre än halva priset på tex spånsugsatts till kap/gersågar 701/707 mfl.

Kan också instämma med positiva erfarenheter från Seltmann, beställde paketet med GOP 10.8 + 36 tillbehör och lilla dragaren GSR 10.8, allt i systainer, totalpriset inkl frakt blev strax under 2200:-. Man kunde följa trackingen via DHL, men posten lämnade paketet vid dörren. Ett par dagar tog leveransen. Väldigt nöjd och kan klart rekommendera företaget, kommer handla hos dem igen.

OK, jag har nu fått en del mindre positiva erfarenheter av Seltmann. Ärendet är inte avgjort än så jag återkommer med mer info när jag vet hur det slutar men så här långt har följande hänt: Jag har som jag skrivit tidigare beställt en del prylar från Seltmann, detta var en vecka sedan och direkt reserverades summan på mitt VISA-kort. Efter två dagar låg ordern orörd i deras system trots att den sista maskinen nu fanns på lager. Sent på kvällen fick jag ett mail på tyska som beskrev att dom inte kan debitera mitt VISA utan att jag får välja mellan att betala via Paypal eller mot postförskott. Jag mailade då tillbaks och förklarade att eftersom dom redan reserverat pengarna så verkar det konstigt och jag frågade om dom inte bara kunde skicka prylar så var alla nöjda. Inget svar. På onsdagen gick reservationen av pengarna över till en regelrätt debitering med växelkurs o allt, dom har alltså dragit pengarna och slutfört köpet. Jag mailade då via deras formulär och förklarade att nu har dom dragit pengarna och jag vill ha ett trackingnummer så att jag kan följa prylarnas väg till min dörr. Torsdag kväll får jag först ett mail med en PDF som bekräftar att prylarna är avbeställda :o och sen direkt ytterligare ett mail synbarligen översatt med Google Translator till engelska som nog försökte förklara att dom inte kan sälja till utlandet och ta betalt med kort utan att jag måste bställa på nytt mot Paypal. Då mailade jag på nytt (på tyska) och frågade var mina pengar tagit vägen och när jag får tillbaks dem nu när dom inte vill sälja till mig. Inget svar och inga pengar tillbaks på kontot.q(;^;)p

Någon som kan tipsa om ett seriöst ställe som tar kort där jag kan beställa om/när jag fått tillbaks mina pengar från Seltmann? Jag tänkte försöka undvika UK och hålla mig till Tyskland men med min svaga tyska som gör att jag inte kan ringa får mig att tänka ett par gånger extra.

Konstigt, min första beställning gjorde jag via PayPal men i onsdags gjorde jag en ny beställning och denna gången betalade jag med VISA. Jag la ordern på förmiddagen, på eftermiddagen hade jag fått ett trackingnummer och igår hade paketet nått steg två i DHLs trackingsystem (tror att det är centret för utlandsförsändelser).

Hoppas det löser sig för jag gillar deras sortiment och priser.

Lostorp, skulle precis till att skriva en liten varning när jag såg ditt meddelande. samma sak hände mig och några arbetspolare som gick ihop och köpte bl.a. 2 GOP för ca: 3 veckor sedan och lite andra prylar. Fast i vårt fall var det Mastercard man inte kunde ta.

I vårt fall slutade det med att man drog pengar både från Mastercard och Paypal. Efter lite strul med mail på tyska krediterade man Mastercard efter några dagar. Men vi har fortfarande inte erhållit tracknignummer och det har snart gått två veckor. Skulle iofs kunna vara så att GOP var restade eftersom det inte fanns så många på lager. Men inga svar när vi mailar och frågar när prylarna kommer att skickas.

Beställde samtidigt lite prylar från England, inga problem. tog 5 dagar sedan kunda man lysa upp väggen med en krysslaser..

KOmmer inte beställa mer från denna tysk.

/Mattias

Jag kan nu komplettera min inlägg ovan med att jag idag söndag fick mail på förmiddagen från nämnda företag där dom skriver att jag ska få tillbaks mina pengar inom fyra dagar. Jag har ingen anledning i nuläget att tro något annat men vi får väl se.

Det som gör så oerhört irriterad är att dom alltså dragit den summa pengar som dom skulle ha men ändå kan dom inte leverera mina maskiner med hänvisning till att dom inte kan debitera utländska kort. :mad:

Om ingen har några andra tips om fungerande tyska leverantörer så blir det nog köp Sverige trots allt, UK vill jag inte hantera eftersom jag varken vill ha adaptrar eller behöva byta kontakter även om det i sig hade varit en enkel sak. Jag får väl deala med någon seriös svensk handlare och sen stryka ett par maskiner från listan tills vidare för att kompensera det högre priset. Orkar inte med att bråka med jobbiga (tyska) leverantörer mitt i husrenovering och inför kommande nybygge.

Lostorp skrev:
Om ingen har några andra tips om fungerande tyska leverantörer så blir det nog köp Sverige trots allt, UK vill jag inte hantera eftersom jag varken vill ha adaptrar eller behöva byta kontakter även om det i sig hade varit en enkel sak.
Varför så anti adaptrar? T.e.x. den här från CO kostar bara 39:- och tar inte stor plats alls. Jag har köpt en sådan till varje maskin som jag inte orkat/kunnat byta kontakten på, speciellt på batteriladdare ser jag verkligen inget problem med adapter.

Sådär, idag fanns pengarna tillbaks på mitt konto, faktiskt redan på morgonen, dessutom var kursen rätt så jag fick några kronor mer än dom drog från början.

All heder på Seltmann på det viset alltså, dom verkar inte bara några bluffmakare utan verkar fortfarande vilja driva en seriös verksamhet men lyckas inte något vidare med att förklara varför man plötsligt inte vill skicka grejor om man inte betalar via Paypal eller mot postförskott. Det känns som om dom räknat bort sig på priserna och/eller frakten och sen inte vågar förklara det - varför skulle dom annars inte vilja sälja när dom t.o.m. redan fått pengarna?

Nåja, ingen mer Seltmann för mig.

Jag har beställt från DUAB och från Lawson idag istället, totalt 8 blå Bosch m jag räknar in regelsökaren som medföljer 2-26:an från Lawson. Jo, jag har beställt en nätansluten maskin från UK trots allt :). Ska prova med Clas Ohlson-adapter, funkar det inte i mitt tycke så blir det kontaktbyte istället.

Frakten från Lawson gick på drygt £30, tre gånger mer än Seltmann, men då är det ju bl.a. två maskiner i systainers så det blir nog både skrymmande och förhållandevis tungt så det är nog i sin ordning.

Kan det vara så att Seltmann krånglar till det med varor som inte finns i lager och VISA/Mastercard? Som sagt, min första beställning fanns inte i lager vid ordertillfället men då använde jag PayPal, min andra beställning som sedan i morse ligger "på svensk mark" använde jag VISA på en vara som hade statusen fler än 10 i lager.

Sjekka ut denne siden nå, man kan ikke se at den er så billig?

Jeg kan spare 2-300kr på det jeg får i norge inkl frakt med kursen vi har på euro her i norge nå (8.4) Men da kommer moms osv så da blir det dyrere å bestille der. Var ikke noe billig den 18V makita sagen jeg så på.

Beställde fredag kl 19 och betalade med PayPal.
Fick ett mail med orderbekräftelse direkt .
Nu på söndag fick jag ett mail där det står:

Hallo,
Wir möchten sie darüber informieren, das wir den Betrag von 161,85 € am 04.12.2009 Ihrem Konto zuordnen konnten.
Wir werden Ihre Ware nun umgehend versenden.
Wir werden Sie natürlich auch weiterhin über den weiteren Status Ihrer Bestellung informieren.

Översatt med Googel översätt blir det:

Hej,
Vi vill informera dem om att vi inte kunde matcha det belopp 161,85 € på ditt konto på 04.12.2009.
Vi skickar dina varor snabbt nu.
Vi kommer naturligtvis att fortsätta att hålla dig informerad om det fortsatta status för din beställning.

Är det rätt översatt? Min tyska är inte så bra men jag tror att dom kunde matcha beloppet.
Snälla hjälp.

De kunde tillgodoräkna sig beloppet från ditt konto.
Så visst, varorna är på väg! ;-)

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.