4 153 läst · 20 svar
4k läst
20 svar
Imponerande hyvel
Sida 1 av 2
Det var det mest fantastiska jag sett. Och jag som var nöjd med att ha slipat ner hyvlarna platta nog för att gå från "klonk" till "swoooshh" när jag hyvlar. Men artikeln du refererar till handlar om magneter, kan han ha glömt ett par magneter kvar någonstans?bengtn skrev:
--- Mats ---
MAG-BLOK gör man enkelt själv av valfritt trä och magneter härifrån http://powermagnetshop.de/bengtn skrev:
MAG-BLOK kan även användas som nyckelhållare
Ganska uppskattade att ge bort som julklapp/födelsedagspresent
Verkligen imponerande.
Måste ha grej. Överst på önskelistan.
Måste ha grej. Överst på önskelistan.
Sen gäller det förstås att vara en mästare på att slipa hyvelstålet också. Troligtvis kan han dra den så ett par gånger innan han måste på och putsa lite igen. Det ligger nog mer i den biten och i att känna hyveln tillräckligt bra för att ställa in den perfekt och mindre om vilken hyvel det är. En viss kvalitetsnivå lär dock krävas.
Det är hyveln med. Om sulan inte är slät, om munnen inte ligger an framför och bakom, om "frog"en (kan inte svenskt ord) inte sitter helt pefekt utan att glappa och utan att spänna upp munnen, om stålet inte ligger helt platt i frogen, så kan man heller inte göra det.Ropa skrev:Sen gäller det förstås att vara en mästare på att slipa hyvelstålet också. Troligtvis kan han dra den så ett par gånger innan han måste på och putsa lite igen. Det ligger nog mer i den biten och i att känna hyveln tillräckligt bra för att ställa in den perfekt och mindre om vilken hyvel det är. En viss kvalitetsnivå lär dock krävas.
Ta en Stanley, lägg sandpapper på glas, dra tre tag, och du kommer att se att den ligger an på kanske två eller tre ställen, resten glappar. Utan att slipa ner den till slät, kvittar det hur du slipar stålet. Men visst, utan att slipa stålet kvittar det hur du slipat hyveln.
Bästa förklaringen jag läst var något i stil med "Förr kostade en hyvel 3-4 veckors lön för snickaren. På den tiden var de bättre justerade när de levererades än de är nu".
--- Mats ---
Tror de flesta av oss föredrar en rikt/plan istället, vi får liksom högre månadslön då *S*
Däremot häftig och imponerande inställning av hyveln!
/Kent
Däremot häftig och imponerande inställning av hyveln!
/Kent
Imponerande, även om jag alltid föredrar maskiner...