834 läst ·
7 svar
834 läst
7 svar
Imorterad pellets
Finns det någon som har erfarenhet av sk imortpellets?
Jag har kollat lite med ett företag som importerar från Balkan och USA.
Klart lägre pris och 56 säckar/pall istället för 52 16 kilos.
Det borde inte vara några stora kvalitetsskillnader kan man tycka, men givetvis påverkar innehåller, mycket bark etc.
Det borde inte vara några stora kvalitetsskillnader kan man tycka, men givetvis påverkar innehåller, mycket bark etc.
@Guzzen1 gick du vidare med att importera pellets?G Guzzen1 skrev:Finns det någon som har erfarenhet av sk imortpellets?
Måste erkänna, att jag inte är insatt i detalj, men jag fick uppfattningen, att det är miljöaspekt som spelar in.G Guzzen1 skrev:Finns det någon som har erfarenhet av sk imortpellets?
Hur sköts skogsbruket i respektive land?
Framställs pellets av rest- och avfallsprodukter från industrier? Eller ställs pellets fram mer eller mindre direkt från skog?
Sverige har ett växande virkesförråd.
Nu är ju frågan, om man bryr sig. Eller hur stor skillnaden får vara.
Både ja och nej. Jag hittade MB Multitrade i Kristianstad som levererade 5 pallar till mig för 3500/st, 56 säckar på pallen 16 kilo.D Dublin skrev:
Han sa att det kom från Blekinge Biopellets, men säckarna är omärkta, genomskinliga, så möjligheten är att dom är importerade. Deock vet jag att det inte är ovanligt med 15 kilos nere i Europa så vem vet.
Det kan ju vara så att tillverkaren kör omärkta säckar till lägre priser, men jag har dock aldrig sett en svensk tillverkare göra så.
Jag är nöjd iaf, det finns några tillverkare som har haft t.o.m några kronor billigare här i söder 3495 sek, men då är det 52 säckar/pall.
Min leverantör hade ca 25 mil till mig och för det priset. Derome orkar inte köra från Kinnared till mig viljet bara är 18 mil.
Mitt säckpris idag är 62,50.
Såvitt jag vet framställs pellets av skogsrester även utomlands. Grot och såg/kutterspån. Jag har svårt att tänka mig att man maler ner hela träd. Man har väl behov av virke även utomlands och är skogstillgången mindre så kan man knappast slösa på virket. Det finns säkert undantag.H he-peter skrev:Måste erkänna, att jag inte är insatt i detalj, men jag fick uppfattningen, att det är miljöaspekt som spelar in.
Hur sköts skogsbruket i respektive land?
Framställs pellets av rest- och avfallsprodukter från industrier? Eller ställs pellets fram mer eller mindre direkt från skog?
Sverige har ett växande virkesförråd.
Nu är ju frågan, om man bryr sig. Eller hur stor skillnaden får vara.
Justerade du brännaren för den pelletsen då? Jag har kört med min nya pellets och den fungerar bra. Som sagt jag vet inte om den är importerad. Den kommer från Blekinge Biopellets.yonna skrev:
Jag får sotproblem när jag kör SCA dyrpellets, som ska vara så jäkla bra. Förbränningen är perfekt men vid uppstart och nereldning verkar den sota något infernaliskt, kolsvart i pannan. All annan pellets jag kört beter sig inte på drt viset. SCA är mörkare och luktar annorlunda än övrig.
Vem vet, det kanske är importpellets som dom öser i egna säckar.
Nej. Mitt största problem är att den italienska kaminen har känslig elektronik och det är svårt att få service om/när något inte fungerar. Jag plockar isär den och rengör efter varje pall vilket alltså sker 2 ggr/år. Har kört på Laxå pellets de senaste åren. SCA funkade bra så länge som de hade 6 mm i sitt sortiment.G Guzzen1 skrev:
Klicka här för att svara